حذف دلار از سیستم گزارشگری گمرک کلید خورد

حذف دلار از سیستم گزارشگری گمرک کلید خورد

بعد از مصوبه دولت در خصوص حذف دلار از سیستم گزارشگری کشور، برای نخستین بار آمارهای تجارت خارجی گمرک با دو ارز یورو و دلار ارائه شد.

به گزارش دیوان اقتصاد و به نقل از تسنیم، بعد از مصوبه اخیر دولت مبنی بر حدف دلار از سیستم گزارشگری کشور، بررسی جزییات گزارش گمرک از آمارهای تجارت خارجی کشور نشان می‌دهد برای نخستین بار در این گزارش از ارز یورو برای ارائه آمارهای تجارت خارجی استفاده شده و آمارهای تجارت خارجی برای نخستیم بار با دو ارز دلار و یورو ارائه شده است.
هیئت دولت چندی قبل دستگاههای اجرای را ملزم کرد برای سیستم گزارشگری خود در کنار دلار از یورو استفاده کنند تا در طی دو سال آتی، استفاده از دلار در سیستم گزارشگری کشور متوقف شود. همانطور که در جدول زیر قابل مشاهده است گزارشهای آماری سابق گمرک ایران تنها بر اساس ارز دلار ارائه می‌شد.
گفتنی است؛ هیئت وزیران در جلسه ۲۹ فروردین ماه به‌پیشنهاد بانک مرکزی و به‌استناد تبصره ۳ماده ۷ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب کرد، کلیه وزارت‌خانه‌ها، شرکتها و مؤسسات دولتی موظف‌اند از تاریخ ابلاغ این مصوبه از یورو به‌جای دلار به‌عنوان ارز مبنای گزارشگری و انتشار آمار و اطلاعات و داده‌های مالی خود استفاده کنند، بر این اساس به‌مدت دو سال گزارشات آماری به هر دو ارز دلار و یورو و پس از آن تنها بر اساس ارز یورو ارائه خواهد شد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.