صنعت خودرو نفس نفس می زند

کارشناس صنعت خودرو:

صنعت خودرو نفس نفس می زند

یک‌شنبه, ژوئن 12, 2016 - 15:32 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

صنعت خودرو نه توان رقابت با کشورهای اروپایی را دارد نه توان بهسازی وضعیت خودروی داخلی را، در این میان خریداران از وضعیت خودروهای داخلی ناراضی اند و از سوی دیگر کارشناسان از وابستگی ایران به صنعت خودروسازی می گویند و آن را نشات گرفته از سوء مدیریت می دانند.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از اگزیم نیوز، وضعیت صنعت خودرو از دیرباز محل مناقشات صاحب نظران بسیاری بوده به شکلی که هرگونه وضعیت مناسب یا نامناسب در این صنعت تاثیر بسزایی در رشد یا کاهش شاخص های اقتصادی داشته است. کارشناسان صنعت خودرویی می گویند: صنعت خودروی ایران طی 15 سال گذشته، توان رقابت با خودروسازی کشور چین را داشت اما طی مدت یاد شده هیچ حرکت جدی از سوی صنعت خودروسازی نداشتیم و این موضوع منجر به عقب ماندگی صنعت خودروی کشورمان از کشورهایی شد که در این صنعت بسیار ضعیف بودند.

در همین راستا  حسین  هاشمی گفت: در میان تمامی صنایع کشور، صنعت خودرو تنها صنعتی است که ازسوی برخی مدیران ارشد دولتی مورد حمایت جدی قرار گرفته شده است و لذا نمی توان با این مدل  حمایتها توقع شکستن انحصار و یا بهبود کیفیت را داشت.

وی به مشکلات مدیریت این صنعت اشاره کرده و ادامه داد: بسیاری از مدیران دولتی از مدیران قبلی خودروسازی بوده اند در نتیجه با ساختار های کنونی نمی توان توقع تولید خودرویی را داشت که که قیمت و کیفیت مناسبی داشته باشد. هاشمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که تعرفه و عوارض خودروهای وارداتی بسیار بالاست اذعان داشت:تعرفه واردات خودرو حدود 35 درصد است اما با هزینه هایی که بابت عوارض شماره گذاری و سایر هزینه ها که از مردم دریافت می شود قیمت خودرو تقریبا دو برابر می شود مثلا در صورت نبود تعرفه،  با  قیمت یک سمند که دارای امکانات محدودی است می توان خودروی مناسبتر و  امکانات بهتر و امن تر سوار شد به عبارتی اگر عوارض خودروهای وارداتی مناسب تر بود خریداران به جای این که خودروی شاسی بلند چینی را 70 میلیون تومان بخرند طبق نرخ جهانی می توانند با مبلغی معادل 30 تا40 میلیون تومان این خودرو را خریداری کنند.

به گفته وی، تعرفه، عوارض، مالیات، حقوق ورودی و سایر هزینه ها از جمله هزینه هایی است که به واردات خودرو اضافه می شود. او با  تاکید بر این که با وجود چنین فضایی، انحصار خودرو دور از توقع نیست یاداور شد: با این اوصاف قیمت گذاری خودرو توسط تولیدکنندگان انجام می شود و در این میان مردم با پرداخت پول بیشتری مجبور به خرید کالایی با کیفیت بسیار ناچیز می شوند.

این کارشناس ارشد صنعت خودرو در ادامه با بیان این که برخی خودروها در ایران سه برابر نرخ جهانی به فروش می رسد اذعان داشت: قیمت جهانی خودروی پراید سه برابر نرخ جهانی است. پراید در ایران به قیمت 20 میلیون تومان به فروش می رسد اما قیمت واقعی و جهانی آن کمتر از 2000 دلار در حدود 7 میلیون تومان است.در حالی که این خودرو در هیچ جای دنیا حتی در افغانستان تولید نمی شود.

هاشمی یکی از دلایل چنین افزایش نرخی را سوء مدیریتی دانست و خاطرنشان کرد: به دلیل وجود انحصار،مشکلات مدیریتی و سوء مدیریت اگرچه خودروی کم کیفیت با نرخ قابل ملاحظه ای به فروش می رسد اما کارخانه تولیدکننده همچنان ورشکسته است.

وی حمایت کورکورانه دولت  از صنعت خودروسازی در کشور را دارای تبعات سیاسی و اقتصادی در کشور دانست و گفت: خودروسازان کشور طی 15 سال گذشته، توان رقابت با خودروسازی کشور چین را داشت اما طی مدت یاد شده هیچ حرکت جدی از سوی صنعت خودروسازی نداشتیم و این موضوع منجر به عقب ماندگی صنعت خودروی کشورمان از کشورهایی شد که در این صنعت بسیار ضعیف بودند. به گفته وی، ضعف صنعت خودروسازی داشتن نگاه غیر اقتصادی و غیر صنعتی از سوی مسئولان، نبود مدیرانی با نگاه جهادی  به خودرو و وابستگی محض به خارجی ها است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.