بخش خدمات پیشتاز در دریافت تسهیلات بانکی

آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد؛

بخش خدمات پیشتاز در دریافت تسهیلات بانکی

یک‌شنبه, ژوئن 12, 2016 - 15:42 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

مروری بر کل تسهیلات پرداختی بانک ها به بخش های اقتصادی کشور در فروردین ماه امسال نشان می دهد که بخش خدمات با دریافت 112.136 هزار میلیارد ریال از سیستم بانکی نزدیک به 53 درصد این تسهیلات را دریافت کرده است.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا، داده های بانک مرکزی از عملکرد بانک های کشور در پرداخت تسهیلات به بخش های مختلف اقتصادی شامل کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن و ساختمان، بازرگانی و خدمات در فروردین ماه امسال نشان می دهد که بخش خدمات همچنان در دریافت تسهیلات بانکی پیشتاز است.

هرچند بخش صنعت و معدن توانسته است 68 درصد از منابع دریافتی را صرف سرمایه در گردش واحدهای تولیدی کند اما سهم کل تسهیلات دریافتی این بخش از وام های اختصاص یافته حدود 25 درصد است.

بخش صنعت و معدن با دریافت بیش از 53 هزار میلیارد ریال تسهیلات در مدت یاد شده، در رتبه دوم دریافت تسهیلات از شبکه بانکی کشور قرار گرفته، هرچند که تسهیلات دریافتی این بخش نصف بخش خدمات است.

بخش بازرگانی با اختلاف قابل ملاحظه ای از دو بخش خدمات و صنعت و معدن در رتبه سوم دریافت تسهیلات از شبکه بانکی کشور قرار دارد؛ این بخش بیش از 27 هزار میلیارد ریال در فروردین 95 تسهیلات بانکی دریافت کرده که نصف بخش صنعت و معدن است؛ یعنی اینکه بخش بازرگانی حدود 13 درصد (12.85درصد) تسهیلات را جذب کرده است.

بخش مسکن و ساختمان نیز با دریافت بیش از 12 هزار میلیارد ریال یعنی حدود 6 درصد و بخش کشاورزی با 7.335 هزار میلیارد ریال حدود سه درصد (3.45 درصد) تسهیلات پرداختی سیستم بانکی را در فروردین امسال جذب کرده اند و در رتبه های چهارم و پنجم قرار می گیرند.

البته سیستم بانکی 116 هزار میلیارد ریال نیز به بخش های متفرقه اقتصاد تسهیلات پرداخته است که سهم آن در مقایسه با سایر بخش ها نزدیک به صفر است.

کل تسهیلات پرداختی بانک‌ ها در فروردین ماه امسال به بخش های اقتصادی مبلغ 212.6 هزار میلیارد ریال است که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل (فروردین 94) مبلغ 85.8 هزار میلیارد ریال (معادل 67.7 درصد) افزایش نشان می دهد.

این تسهیلات در قالب عناوینی چون ایجاد، سرمایه در گردش، تعمیر، توسعه، خرید کالای شخصی، خرید مسکن و سایر موارد به متقاضیان پرداخت شده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.