بیشترین منابع اشتغال صندوق توسعه ملی به بانک کشاورزی رسید

بیشترین منابع اشتغال صندوق توسعه ملی به بانک کشاورزی رسید

یک‌شنبه, ژوئن 10, 2018 - 10:18 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

حدود یکسال پس از تصویب برداشت از محل منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، اکنون آمارها نشان می دهد بیشترین منابع به بانک کشاورزی اختصاص یافته هرچند تاکنون حدود نیمی از این تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است.

 

به گزارش دیوان اقتصاد، اشتغال از مهمترین چالش های اقتصاد ایران در سال های اخیر است که دولت ها، راهکارهای متعددی را برای کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال به کار بسته اند؛ دولت تدبیر و امید هم از این قاعده مستثنی نبوده و سال گذشته برای ایجاد اشتغال بویژه در مناطق روستایی، عشایری و کمتر توسعه یافته به فکر استفاده از منابع صندوق توسعه ملی افتاد و پس از کسب اذن برداشت از منابع این صندوق از رهبر معظم انقلاب، لایحه آن را تقدیم مجلس کرد.
«قانون حمایت از توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری» که سال گذشته به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، به دولت اجازه داد تا مبلغ یک میلیارد و 500 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی را که از درآمد حاصل از فروش نفت و فرآورده های نفتی تامین می شود، برای ایجاد اشتغال اختصاص دهد.
البته مقرر شد منابع برداشتی از صندوق توسعه ملی به صورت قرض الحسنه نزد بانک های کشاورزی، پست بانک و توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی سپرده گذاری شود تا صرف اعطای تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی برای ایجاد اشتغال در روستاها و و شهرهای زیر جمعیت 10 هزار نفر جمعیت در مناطق مرزی و مناطق عشایری شود. 
بررسی عملکرد صندوق توسعه ملی در سال 96 در حوزه توسعه اشتغال و تولید نشان می دهد این صندوق با اعلام سازمان برنامه و بودجه نسبت به سپرده گذاری 15 هزار میلیارد ریال در بانک ها یا صندوق های ذکر شده در قانون، اقدام کرده است. 
براساس گزارش صندوق توسعه ملی میزان کل سپرده گذاری های ریالی انجام شده توسط این صندوق در بانک های دولتی و خصوصی از ابتدای سال 1394 تا پایان سال 1396 مبلغی معادل 237 هزار میلیارد ریال است. 
ماده 6 آیین نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، صندوق توسعه ملی را موظف کرده قرارداد سپرده گذاری ریالی با بانک ها و صندوق های مشخص شده اقدام کند بنابراین در مرحله اول چهار قرارداد به مبلغ 15 هزار میلیارد ریال با این بانک ها منعقد شد. 
بانک کشاورزی با هفت هزار و 500 میلیارد ریال بیشترین سهم از این قرارداد را به خود اختصاص داد و سهم بانک های توسعه تعاون و پست بانک و همچنین صندوق کارآفرینی امید هر کدام 2 هزار و 500 میلیارد دلار بود.
دامنه شمول این قانون شامل فعالیت های اقتصادی بخش غیردولتی با اولویت رسته های اقتصادی پراشتغال در مناطق هدف اجرای طرح، اعم از ایجادی، تکمیلی و توسعه در حوزه های کشاورزی، معادن کوچک، فعالیت های خدماتی، صنایع دستی و تامین سرمایه در گردش است. 
همچنین شرکت های دانش بنیان که در حوزه فعالیت های موضوع این ماده فعالیت می کنند نیز مشمول استفاده از این منابع برای توسعه کسب و کارهای خود هستند.

** بانک ها هشت هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغال پرداختند
در نخستین روزهای خردادماه جاری نشستی با حضور «محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه، اعضای فراکسیون اشتغال و تولید مجلس شورای اسلامی و مدیران بانکی برای بررسی عملکرد برداشت 1.5 میلیون دلاری از صندوق توسعه ملی برای توسعه اشتغال پایدار روستاییان و عشایر در در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد. 
مدیران ارشد بانک های توسعه تعاون، پست بانک و کشاورزی گزارشی از عملکرد چهار ماهه پرداخت تسهیلات برای طرح های اشتغالزایی ارائه کردند.
مدیرعامل پست بانک اعلام کرد که تاکنون درخواست 700 میلیارد تومان تسهیلات در قالب ٢٨٠٠ طرح ارائه و حدود 228میلیارد تومان مصوب شده است.
به گفته «خسرو فرحی»، سرجمع پرداختی پست بانک 228 میلیارد تومان به ازای 928 طرح بوده که در مقابل حدود ١٣ هزار و ٣٢٧ شغل ایجاد شده است.
همچنین «حجت الله مهدیان» مدیرعامل بانک توسعه تعاون، نیز بیان کرد تا پایان اردیبهشت امسال ٢ هزار و ٨٣4 طرح به ارزش 974 میلیارد تومان به این از معرفی شد که از این میزان 257 طرح به مبلغ 225 میلیارد تومان به مرحله پرداخت رسید.
در ادامه «فرهاد فنودی» معاون اعتبارات بانک کشاورزی گفت که تاکنون ١٢هزار و ٩55 طرح برای دریافت سه هزار و 6٨میلیارد تومان تسهیلات معرفی شده است. 
به گفته وی، تا پایان اردیبهشت‌ امسال تقاضای 2هزار و ٨٣4 طرح به مبلغ یک هزار و یکصد میلیارد تومان در بانک رد و بازگشت داده شد.
گزارش نماینده بانک کشاورزی حاکی از این بود که در مجموع یک هزار و ٢٢٩ طرح به ارزش 315 میلیارد تومان به مرحله پرداخت رسیده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.