مسیر میان‌بر خرید خانه با تسهیلات بانکی

مسیر میان‌بر خرید خانه با تسهیلات بانکی

یکی از راه‌های میان‌بر خرید مسکن با تسهیلات بانکی، انتخاب خانه‌هایی است که سند آنها بابت تسهیلات دریافتی قبلی که هنوز بازپرداخت آن کامل نشده، در رهن بانک قرار دارد.

به گزارش دیوان اقتصاد، گروهی از فروشنده‌های بازار مسکن کسانی هستند که قبلا بابت خرید ملک مسکونی خود از تسهیلات خرید بانک مسکن استفاده کرده‌اند و اکنون قصد فروش ملک و تبدیل به احسن آن را دارند. این افراد را می‌توان به دو دسته عمده تقسیم کرد؛ گروه اول کسانی هستند که قصد دارند با «تعویض وثیقه»، مانده تسهیلات خود را به ملک جدیدی که خریداری می‌کنند منتقل کرده و بازپرداخت را ادامه دهند و دسته دوم کسانی هستند که بنا دارند تسهیلات جدیدی دریافت کرده و یا حتی بدون دریافت تسهیلات، خانه جدید خود را خریداری کنند.

در مورد گروه اول که تکلیف روشن است و صرفا وثیقه ملکی تسهیلات پس از خرید ملک جدید، تغییر خواهد کرد. اما گروه دوم دو راه پیش‌رو دارند؛ راه اول آن است که این گروه، مانده بدهی خود را تسویه کنند و خریدار آتی ملک در صورت نیاز تسهیلات بانکی در سقف قابل پرداخت را دریافت کند. راه دوم نیز به این صورت است که مانده تسهیلات خود را به خریدار جدید منتقل کنند. کسانی که راه دوم را انتخاب می‌کنند، در واقع یک امتیاز و آپشن ویژه برای فروش ملک خود دارند که می‌تواند در افزایش تقاضای خرید آن نیز موثر باشد.

آنچه که در آگهی‌های ملکی تحت عنوان «خانه‌های تسهیلات دار» مشاهده می‌شود، مربوط به واحدهایی است که قبلا بابت آنها تسهیلات خرید مسکن دریافت شده و اکنون فروشنده آن ملک قصد ندارد مانده تسهیلات را به ملک جدیدی که خریداری خواهد کرد، منتقل کند. در نتیجه خریدار جدید ملک او در صورت تمایل می‌تواند از این مسیر میان‌بر، آپارتمان دارای تسهیلات آماده خریداری کند.

البته طبیعی است که اگر متقاضی خرید ملک، شخصا تسهیلات بانکی دریافت کند، می‌تواند سقف بیشتری را دریافت کند، اما اگر بنا باشد مانده تسهیلات خریدار قبلی به او منتقل شود، مبلغ تسهیلات قدری کمتر خواهد بود چرا که بخشی از آن تسویه شده و طبق مقررات 10 درصد از مانده نیز باید در زمان انتقال مانده بدهی به وی، توسط تسهیلات‌گیرنده اول (فروشنده ملک) پرداخت شود.

با این حال امتیاز خانه‌های به اصطلاح تسهیلات دار این است که مسیر دریافت تسهیلات بانکی یک بار برای آنها پیموده شده و ساده‌تر می‌توان به تسهیلات بابت آنها دسترسی پیدا کرد.

انتقال مانده بدهی تسهیلات به غیر، با شرایطی امکان‌پذیر است که شرط مهم و اصلی آن، واریز یکجای 10 درصد از مانده بدهی پس از کسر سود سال‌های آتی توسط تسهیلات گیرنده اول است. این رقم جزو اقساط آتی مشتری محسوب نمی‌شود و فردی که مانده تسهیلات به وی منتقل می‌شود، از ماه اول باید نسبت به پرداخت به موقع مابقی اقساط اقدام کند.

البته تسهیلاتی که از محل اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن اخذ شده، نیازی به واریز درصدی از مانده بدهی در زمان نقل و انتقال مانده ندارد. همچنین در صورتی که قرار باشد تسهیلات بین بستگان نزدیک جابه‌جا شود، نیازی به واریز درصدی از مانده نیست.

البته انتقال تسهیلات منوط به این است که بانک توان بازپرداخت خریدار جدید را احراز کند و برای این منظور مدارک شغلی وی را بررسی خواهد کرد. عدم سابقه چک برگشتی و تسهیلات سررسید گذشته در سیستم بانکی از الزاماتی است که برای خریدار در نظر گرفته شده و در این صورت امکان انتقال مانده بدهی به وی وجود خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، در ماه ­های اخیر تقاضا برای دریافت تسهیلات خرید مسکن هم در تهران و هم در سایر مناطق شهری افزایش پیدا کرده است.

یکی از عوامل رشد چشمگیر معاملات مسکن در شرایط فعلی، سبد تسهیلات خرید مسکن است که تنوع تسهیلات (تسهیلات بدون نیاز به سپرده­ گذاری و همچنین تسهیلات نیازمند سپرده­ گذاری) باعث این موضوع شده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.