روسها 2 میدان نفتی مشترک ایران با عراق را توسعه می دهند

روسها 2 میدان نفتی مشترک ایران با عراق را توسعه می دهند

سه‌شنبه, ژوئن 19, 2018 - 05:42 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

روسها 2 میدان نفتی مشترک ایران با عراق را توسعه می دهندتهران- ایرنا- معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه هندی ها توسعه میدان گازی فرزاد بی در خلیج فارس را به طور جدی پیگیری می کنند، گفت: اکنون با گازپروم روسیه برای توسعه میدان های نفتی آذر و چنگوله در حال مذاکره ایم.

 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا، غلامرضا منوچهری امروز در نشست خبری با تشریح روند توسعه طرح های نفتی کشور، افزود: اکنون توسعه فازهای 13، 14، 22 تا 24 پارس جنوبی در حال اجراست و مناقصات توسعه فاز 11 نیز انجام شده است.

** توسعه فاز 11 متوقف نشده است

منوچهری در پاسخ به خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره ادامه توسعه فاز 11 پارس جنوبی، گفت: کارهای توسعه فاز 11 پارس جنوبی مانند طراحی و برگزاری مناقصه ها انجام شده و حتی نتایج آن نیز آماده ابلاغ است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت اضافه کرد: این ادعا که روند توسعه فاز 11 پارس جنوبی به دلیل امید به توتال، متوقف شده بود، درست نیست و کارها طبق برنامه پیش رفته است.

وی درباره روند خروج توتال از فاز 11 نیز اضافه کرد: در قرارداد پیش بینی شده است که در صورت مشارکت نکردن توتال، شرکت سی.ان.پی.سی چین، رهبر کنسرسیوم خواهد شد.

منوچهری خاطرنشان ساخت: در صورت تمایل نداشتن شرکت چینی برای همکاری، پتروپارس جایگزین آن خواهد شد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت یادآور شد: برخی می گویند، چرا کار توسعه فاز 11 را از همان ابتدا به شرکت ایرانی پتروپارس واگذار نکردید؟ باید توجه داشت مساله اصلی ما، 2 موضوع تامین مالی و جذب فناوری این طرح است.

وی با بیان اینکه در فاز 11 پارس جنوبی، زمان و سرمایه ای از دست ما نرفته است، تصریح کرد: هر شرکت داخلی و خارجی دیگری که می خواست کار توسعه فاز 11 را انجام دهد، مانند توتال برای انجام طرح های مطالعاتی و برگزاری مناقصه ها، به زمان نیاز داشت.

 

** اجرای فاز 2 میدان نفتی یادآوران

منوچهری درباره توسعه میدان های نفتی غرب کارون نیز گفت: فعالیت ها برای توسعه سریعتر میدان های مشترک واقع در این منطقه از جمله میدان آزادگان متمرکز شده است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت اضافه کرد: فاز 2 میدان یادآوران در قالب قراردادهای قبلی توسعه می یابد.

 

** افزایش تولید 400 هزار بشکه ای نفت

منوچهری به اجرای طرح نگاهداشت و افزایش تولید میدان های نفتی کشور نیز اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح ها که در قالب 34 بسته در میدان های مختلف انجام می شود، بیش از 400 هزار بشکه به ظرفیت تولید این میدان ها افزوده می شود.

وی با بیان اینکه ارزش اجرای این طرح ها بیش از 6 میلیارد دلار است، افزود: براساس این پروژه ها که در قالب قراردادهای «ای.پی.سی.اف»(مهندسی، اجرا، ساخت و تامین مالی) اجرا می شود، بازپرداخت هزینه ها از محل افزایش تولید انجام می شود.

 

** افزایش 120 هزار مترمکعبی تولید گاز پارس جنوبی تا پایان امسال

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: میزان تولید گاز پارس جنوبی اکنون 570 میلیون مترمکعب در روز است که با راه اندازی 2.5 فاز جدید تا پایان امسال، حدود 120 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می شود.

وی ادامه داد: میزان تولید میعانات گازی کشور نیز اکنون 650 هزار بشکه در روز است که تا پایان امسال افزایش بیشتری می یابد.

 

** مذاکره با شرکت های خارجی درباره لایه نفتی پارس جنوبی

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت درباره توسعه لایه نفتی پارس جنوبی نیز گفت: مذاکرات با شرکت نفتی مرسک دانمارک به دلیل خرید این شرکت توسط توتال متوقف شده است.

منوچهری با بیان اینکه روزانه 20 هزار بشکه نفت از لایه نفتی پارس جنوبی تولید می شود، افزود: البته اکنون مذاکراتی با شرکت های داخلی و خارجی برای توسعه این لایه نفتی در جریان است.

 

** افزایش انعطاف پذیری در فروش میعانات گازی

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت به افزایش تولید میعانات گازی کشور با راه انذازی فارهای جدید پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: عطش به میعانات گازی در بازارهای جهانی زیاد است، بنابراین محدودیتی در فروش آن وجود ندارد.

منوچهری ادامه داد: با توجه به راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس، نسبت به دوره قبلی تحریم، اکنون انعطاف پذیری زیادی در فروش میعانات گازی وجود دارد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.