۲۰ میلیارد دلار ثبت سفارش در کمتر از ۲ ماه غیرعادی است

۲۰ میلیارد دلار ثبت سفارش در کمتر از ۲ ماه غیرعادی است

رئیس مجمع واردات ایران با طرح این پرسش که چرا باید از ۲۲ فروردین تا ۲۰خرداد، ۲۰ میلیارد دلار ثبت سفارش و تخصیص ارز داشته باشیم، گفت: باید مسئولین نظام فکر کنند دلیل این مسئله چیست. این غیر عادی است و جو التهابی است که به جامعه تزریق می شود.

 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از تسنیم، علیرضا مناقبی با طرح این پرسش که چرا باید از 22 فروردین تا 20 خرداد، 20 میلیارد دلار ثبت سفارش و تخصیص ارز داشته باشیم، گفت: باید مسئولین نظام فکر کنند دلیل این مسئله چیست و چرا ما جو ملتهب را به جامعه تزریق می کنیم. آیا این یک عمل ناخواسته است یا یک عمل خواسته است؟

وی به آمار واردات اشاره کرد و اظهار داشت: کل عملیات وارداتی کشور در سال گذشته طبق آمار رسمی، واردات قانونی در حدود 40میلیارد دلار بوده و غیر رسمی یعنی قاچاق حدودا 15 میلیارد دلار بوده است. یعنی برای 12 ماه سال حدود 60 میلیارد دلار واردات داشته ایم اما چرا ظرف یک ماه و نیم باید 20 میلیارد دلار گشایش اعتبار یا تخصیص ارز یا ثبت سفارش بشود. این غیر عادی است و جو التهابی است که به جامعه تزریق می شود.

رئیس مجمع واردات ایران افزود: وقتی می آییم مسیر قانونی درست را در تنگنا قرار می دهیم، چهار الی پنج ماه دیگر، کشور مشکلات عدیده ای را خواهد داشت. یکسری از اقلام را بیش از حد نیاز داریم که نمی دانیم چه کنیم و یکسری از اقلام را نداریم که واحدهای تولیدی به گرفتاری می خورند.

وی با تاکید بر اینکه همه کالاهای ما مصرفی نیست، عنوان کرد: بیش از 80 درصد از واردات کشور، کالاهای سرمایه ای و کالاهایی است که در مسیر تولید به کار می رود؛ اما وقتی از مسیر درست و منطقی خارجش می کنیم و این جو التهاب را ایجاد می کنیم، وضعیت جز این نخواهد شد.

مناقبی متذکر شد: چون این جو در جامعه ما توسط آدم های مختلف چه بیرونی چه داخلی القا شده، آدم هایی هستند که کاسب این مسیر هستند و تلاش می کنند تا مردم را به تلاطم بیاندازند، وقتی که مردم را به تلاطم بیاندازند نگرانی حق هر کسی است.

وی با بیان اینکه امروز دولت ما دارد حیا می کند و خیلی از مسائل را به دلیل اینکه جو را متشنج تر نکند، ممکن است مطرح نکند، در عین حال گفت: مردم محرم هستند و باید از همه مسائل آگاه باشند تا جو بدبینی در میان مردم رواج پیدا نکند بنابراین بهتر است دولت مسائل را با مردم مطرح کند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.