فرصت‌ و تهدیدهای تغییر نرخ ارز در گردشگری ایران

فرصت‌ و تهدیدهای تغییر نرخ ارز در گردشگری ایران

سه‌شنبه, ژوئن 19, 2018 - 08:06 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

یک کارشناس اقتصاد گردشگری نسبت به بروز فرصت‌ها و تهدیدهای موجود در سر راه صنعت گردشگری در زمان تغییرات نرخ ارز هشدار داد.

 

به گزارش دیوان اقتصاد،ناهید عابدی در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت:‌ صنعت وسیع و پر هیاهوی گردشگری در جوامع امروز، ارتباط مستقیم با درآمد افراد دارد، بنابراین تغییرات نرخ ارز همواره آن را دستخوش مشکلاتی کرده است.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم تاثیرات نوسانات نرخ ارز در کشوری را بررسی کنیم ابتدا نیاز به توجه به مواردی دارد، افزود:‌ به طور کلی اگر نرخ ارز در کشوری افزایش یابد تردد توریست در آن کشور با رشد مواجه است، چون در این صورت خدمات گردشگری با قیمت ارزان ارائه می‌شود.

این کارشناس حوزه اقتصاد گردشگری ادامه داد: طبق شاخص PPP (برابری قدرت خرید) در کشوری که نرخ ارز افزایش یابد فرصت مناسبی برای کشورهایی که نرخ ارز پایین تری دارند، با هدف استفاده از خدمات و سرمایه گذاری نیز فراهم می‌شود.

وی افزود: بنابراین، طبق تئوری رفتار مصرف کننده مبتنی بر رفتار عقلایی انتظار می‌رود افراد برای افزایش سود و بهره وری خود، سفر به کشورهای با نرخ ارز بالاتر را افزایش دهند، البته عکس این موضوع نیز صادق است یعنی در کشورهایی که نرخ ارز افزایش می‌یابد شاهد افزایش سفرهای خارجی هستیم زیرا در این حالت سفرهای داخلی برای افراد هزینه‌های بالایی خواهد داشت.

عابدی تاکید کرد: با توجه به تغییرات اخیر نرخ ارز در ایران، انتظار می‌رود جذب توریست افزایش یابد و متقابلاً شاهد کاهش سفرهای خارجی باشیم. در وضعیت کنونی کشور بهترین راه سود جستن از افزایش نرخ ارز این است که در جهت جذب توریست تلاش کنیم.

این کارشناس حوزه اقتصاد گردشگری، افزایش بازاریابی و تبلیغات و سرمایه گزاری در بخش خدمات به توریست را عاملی برای ارز آوری دانست و ادامه داد: افزایش نرخ ارز و کاهش خروج گردشگران ایرانی ممکن است بتواند به رونق این صنعت برای جذب توریست کمک کند اما به هر حال نمی‌توانیم منکر این شویم که این روند علاوه بر منفعتی که در جذب توریست دارد به همان اندازه می‌تواند برای آژانس‌های مسافرتی داخلی خطرناک بوده و کسب و کارهای فعال در صنعت گردشگری را دچار زیان کند.

به اعتقاد وی؛ افزایش توریست علاوه بر نرخ ارز به عوامل دیگری از جمله خدمات هتلداری، امنیت، احترام به قوم و نژاد گردشگران و حمل و نقل بستگی دارد که در صورت اهمیت به آن می‌توان بستر مناسبی را در این صنعت فراهم کرد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.