مراکزی برای تبدیل پول در مبادی ورودی و خروجی راه اندازی شود

مراکزی برای تبدیل پول در مبادی ورودی و خروجی راه اندازی شود

چهارشنبه, ژوئن 20, 2018 - 09:53 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

عضو هیات رییسه فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نوسان قیمت ارز گردشگران خارجی را سردرگم کرده است، گفت: مراکزی برای تبدیل پول این گردشگران باید در فرودگاه ها و مبادی ورودی و خروجی کشور راه اندازی شود.

به گزارش دیوان اقتصاد،یوناتن بت کلیا در گفت و گو با ایرنا افزود: بانک مرکزی باید با مساعدت و همراهی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای راه اندازی این مراکز پیش قدم شوند تا تلاش های دولتمردان تدبیر و امید برای رونق صنعت گردشگری کشور به هدر نرود.
وی ادامه داد: طی یک و نیم سال گذشته صنعت گردشگری ایران رشد خوبی داشت و سرمایه گذاران زیادی برای سرمایه گذاری در صنعت گردشگری وارد کشور می شدند اما نوسان در بازار ارز مشکلاتی برای گردشگران خارجی به وجود آورده است.
بت کلیا اضافه کرد: گردشگران خارجی پس از ورود به کشور نمی‌ دانند چگونه ارز خود را به ریال تبدیل کنند و از کارت اعتباری نیز بهره مند نیستند.
وی با تاکید بر اینکه تداوم این وضعیت مبین بی تفاوتی به حوزه گردشگری است، افزود: بیشتر کشورها برای تشویق گردشگران پول رایج سایر ممالک را هم می‌پذیرند.
نماینده آشوریان ایران در مجلس بیان کرد: امروزه گردشگران و توریست ها نمی دانند ارز مورد نیاز خود را باید از کجا تهیه کنند و به عبارتی هم خریدار و هم فروشنده، سرگردان هستند.
وی افزود: گردشگران با این وضعیت قدرت خرید صنایع دستی بی نظیر ایران را ندارند و علاوه بر این بازدید و رفت و آمد به آثار تاریخی و فرهنگی نیز برای آنان غیرممکن شده است.
عضو هیات رییسه فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس گفت: اگر گام های جدی برای برطرف کردن مشکلات ناشی از نوسان ارز برداشته نشود، تلاش های چندین ساله مسوولان از بین خواهد رفت.
وی رتبه ایران در صنعت گردشگری را نامطلوب خواند و افزود: با وجود داشتن ظرفیت های کم نظیر در حوزه گردشگری، هنوز رتبه مطلوبی در منطقه کسب نشده است.
نماینده آشوریان ایران در مجلس با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای دنیا با تکیه بر صنعت گردشگری اقتصاد خود را توسعه می دهند، اضافه کرد: کشوری همانند ترکیه با وجود اینکه فاقد معادن و منابع نفتی است اما با گسترش صنعت گردشگری همانند توریست تجاری، تاریخی، فرهنگی و علمی درآمدهای کلانی را کسب می کند.
وی با اشاره به نقش گردشگری در تبادیل فرهنگی، بیان کرد: گردشگران با آداب و رسوم و فرهنگ کشورهای مختلف آشنا می شوند و به عنوان مبلغ در امر تبادل فرهنگی نقش ایفا می کنند.
عضو فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس اضافه کرد: گردشگر نیازمند امنیت و آرامش و بستری مناسب است و وقتی مولفه های لازم وجود نداشته باشد نباید انتظار پویایی صنعت گردشگری را داشته باشیم.
به گزارش ایرنا نوسان نرخ ارز از زمستان سال گذشته آغاز شد و در نخستین روزهای کاری امسال به اوج خود رسید تا اینکه پس از ورود نرخ دلار به کانال 6 هزار تومان، جلسه فوق العاده ستاد اقتصادی دولت برگزار شد و در پایان این جلسه معاون اول رییس جمهوری قیمت دلار را 4200 تومان اعلام و تاکید کرد که خرید و فروش بالاتر از این نرخ مصداق قاچاق ارز تلقی می شود.
یکی از مهمترین شاخصه‌هایی که وضعیت ثبات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی هر کشوری را برای یک گردشگر خارجی مشخص می‌کند ثبات نرخ ارز است.
به ‌طورکلی مطالعات نشان می‌دهد که اگر نرخ ارز در کشور مقصد گردشگری افزایش یابد، کالا و خدمات برای خارجیان ارزان تمام می‌شود و به ‌عبارت‌ دیگر گردشگران خارجی با همان مخارج قبلی می‌توانند از کالا و خدمات بیشتری بهره ببرند که این امر باعث انگیزه آنان برای مسافرت به کشور مربوطه می‌شود.
بالعکس اگر نرخ ارز کاهش یابد، باعث کاهش ورود گردشگران خارجی شده و در طرف دیگر موجب خروج گردشگران داخلی به مقصد کشورهای خارجی می‌ شود زیرا با کاهش نرخ ارز، کالا و خدمات خارجی برای گردشگران داخلی ارزان‌تر تمام می‌شود و این تقاضا برای مسافرت به خارج را افزایش می‌دهد.
اما در ایران صنعت گردشگری تنها به یک عامل وابسته نیست و علاوه بر نرخ ارز عواملی از قبیل افزایش نرخ تورم، تبلیغات منفی رسانه‌های بیگانه، سطح کیفی خدمات ارایه ‌شده به گردشگران مانند حمل‌ و نقل، رستوران و هتل داری با توجه به استانداردهای روز دنیا نیز بر افزایش یا کاهش ورود گردشگر تأثیرگذار است.
طبق گزارش سالانه شورای جهانی سفر و گردشگری که در بازه‌های زمانی 10 ساله تهیه و وضعیت گردشگری و اثرات اقتصادی آن در 181 کشور دنیا را بررسی می‌کند، ایران در سال 2010 رشد 3.9 درصدی در صنعت توریسم جهانی داشته اما تا سال 2020 با رکود مواجه شده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.