از توچال تا بازار سکه ؛ آقای روحانی هوای اینجا بد طوفانی است

از توچال تا بازار سکه ؛ آقای روحانی هوای اینجا بد طوفانی است

شرایط کنونی دلار و سکه بسیار نگران کننده تر از آن است که رییس سازمان برنامه و بودجه به میل و اشتیاق تبدیل ریال به دلار مردم نسبت می دهد.

 

به گزارش دیوان اقتصاد ، محمد باقر نوبخت هر چند که تلاش می کند همه چیز را عادی جلوه دهد و بگوید درآمدها بسیار بیشتر از واردات و مصارف است اما گویا حاضر نیست بپذیرد مابه‌التفاوت ارز تخصیصی وارداتی دولتی و بازار آزاد درسه ماه گذشته به ۲۰هزار میلیارد تومان رسیده و با همین روند تا پایان سال ۱۵۱هزار میلیارد تومان رانت توزیع خواهد شد .

رییس سازمان برنامه و بودجه می گوید: امسال بیش از هفت میلیون قطعه سکه فروخته شد اما کشور تا حدی می تواند این نیاز تامین می کند و اگر قرار باشد ریال به سکه تبدیل شود امکان پذیر نیست.

و در ادامه می افزاید: تا امروز منابع کشور برای تامین نیازهای اساسی و ضروری پاسخگو بوده است اما اگر همه به دنبال خرید سکه، طلا و ... باشند هیچ کشوری قادر به تامین این مقدار نخواهد بود.

با توجه به مسائلی که روز به روز بر بحران آن افزوده می شود سکه به مرز سه میلیون تومان رسیده و دلار هم بی مهابا به 10 هزار تومان نزدیک می شود ، مشخص نیست دولت چه برنامه ای برای تعیین تکلیف این وضعیت دارد ؟

سوالی که این روزها دائما توسط مردم و کوچه و بازار مطرح می شود این است که  وضعیت تا به کی ادامه می یابد ؟ اگر سیستم نظارتی و کنترلی دقیقی در کشور وجود داشت شاید التهابات بازار تا این اندازه زندگی مردم را تحت تاثیر خود قرار نمی داد .

 در چنین وضعیتی طبیعی است که موج انتقادها علیه رییس جمهوری شدید تر شود و برنامه روز جمعه او در تله کابین توچال اسباب اعتراض مخالفان و حتی تمسخر  موافقان دولت قرار گیرد  چرا که دولت به هیچ وجه پاسخگو نیست ، سخنگو هم به گونه ای حرف می زند انگار که هیچ اتفاقی نیفتاده است .

به باور بسیاری از کارشناسان، ساختارهای اقتصاد کشور با آسیب های جدی روبرو شده ، مسائل کنونی شکاف طبقاتی را بیشتر کرده و اگر وضعیت به همین نحو ادامه پیدا کند هیچ آینده امیدوار کننده ای را نمی توان ترسیم کرد .

شاید اگر تا دیروز و پیش از بحران های ایجاد شده بر بازار دلار و سکه برخی مخالفان دولت سخن از استیضاح رییس جمهوری می گفتند بسیاری آنها را مورد شماتت قرار می دادند اما امروز اغلب مردم منتقد دولت و سیاست های اقتصادی آنها شده اند .

نگرانی از تغییرات پی در پی نرخ مسکن در حالی که براساس آمارهای رسمی تعداد مستاجران امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته یعنی اینکه مردم توان خرید مسکن را از دست داده اند، افزایش چند برابری نرخ خرید مسکن و در شرایطی که در بسیاری از شهرهای کشور از ایام عید به این طرف حداقل معاملات انجام شده ، بالارفتن اجاره خانه ها بدون اینکه هیچ منطق اقتصادی را پشت سر خود داشته باشد ، افزایش نرخ انواع مواد غذایی ، تولیدات صوتی و تصویری ، ملزومات زندگی مردم و ..نشان از بی درو پیکری اقتصاد ایران دارد .

این نکته نیز قابل توجه است که گفته می شود رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوال یکی از اعضای اتاق بازرگانی در مورد ارز گفته است که نمی داند با بازار ارز چه باید بکند .

هر چند که گفته می شود اظهارات وی در قبال موضوع بازار زیر زمینی ارز بوده و اینکه بانک مرکزی در این محدوده مسئولیت قرار ندارد و سایر نهادها مسئول هستند اما شاید بتوان گفت صادقانه ترین پاسخ دولت هم همین است ! نمی داند با بازار ارز چه باید بکند ... واگرنه اگر دولت برنامه و تدبیر خاصی می داشت که وضعیت به این روز نیم افتاد .

رسول خضری یکی از نمایندگان مجلس هم با تاکید براینکه دولت باید پاسخگوی مسائل دلار و سکه باشد بتازگی در اظهار نظری  گفت : رئیس جمهور به جای رفتن به تله‌کابین توچال به جمع مردم برود و اگر مشکلات ادامه یابد رئیس جمهور را استیضاح می کنیم

وی با یبان این جمله که جهانگیری معاون اول رئیس جمهور است اما حتی برای دو، سه روز هم نتوانست قیمت ارز را طبق قیمت اعلامی خود یعنی ۴۲۰۰ تومان نگه دارد. و افزود: دیگر در شرایط فعلی آقای جهانگیری نمی‌تواند پاسخگوی نمایندگان باشد و شخص آقای روحانی باید در جمع نمایندگان حاضر شود.

خضری این هشدار را هم به رییس جمهوری داد که اگر وی اگر سه‌شنبه رئیس جمهور به مجلس نیاید نمایندگان از ابزارهای قانونی خود برای فشار به دولت به منظور رفع مشکلات مردم استفاده خواهیم کرد. در صورت اینکه مشکلات اقتصادی مردم ادامه یابد رئیس جمهور را استیضاح می کنیم.

هر چند که نمی توان به استناد سخنان حضری گفت سایر نمایندگان هم مانند او فکر می کنند اما با توجه به شرایط حاضر به نظر می رسد تحرکات اخیر دولت در خصوص بازار سکه و ارز بیانگر ناتوانی در مدیریت وضعیت کنونی است .

تشکیل کارگروه مشترک مدیریت اقتصادی کشور توسط سه قوا شاید بتواند فتح البابی برای رسیدگی به مسائل باشد اما در شرایطی که دلار و سکه لحظه به لحظه در حال رشد است کار ساز به نظر نمی رسد .

برخی رسانه ها هم امروز از تعیین نرخ جدیدی برای معاملات و نیازهای ارزی توسط بانک مرکزی خبر دادند که به نوعی سیاست های جدید ارزی نامیده می شود.

براین اساس گفته می شود مقرر شده ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالاهای اساسی اختصاص یابد، اما سایر نیازها و آنچه که از شمول ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج است با نرخ جدید مورد معامله قرار گیرد. در حالی این نرخ هنوز رسما اعلام نشده که شنیده‌ها حاکی از آن است که نرخ سوم دلار می‌تواند بین ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ تومان باشد.

در مجموع در سیاستی که مورد بررسی قرار گرفته، قرار شده صادرکنندگانی که تا پیش از این ارز خود را در سامانه نیما (نظام یکپارچه ارزی) ارائه نمی‌کردند، ‌ ارز ناشی از صادرات خود را با نرخ توافقی عرضه کنند تا به نیازهای خارج از اولویت‌بندی انجام شده (تامین نیاز مازاد ارز و گروه‌های حذف شده از لیست دلار ۴۲۰۰ تومانی) اختصاص پیدا کند.نوشداریی که شاید بعداز مرگ سهراب باشد .

به قول بسیاری از مسئولانی که هر روز سفره مردم را کوچکتر می کنند ، ملت ایران نجیب و صبورند اما یقینا شاکله اقتصاد کشور به صبوری مردم نخواهد بود  این نگرانی وجود دارد که اقتصاد بیمار کشور از هم بپاشد .

 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.