نقش بانک مسکن در تسریع جریان نوسازی بافت فرسوده

نقش بانک مسکن در تسریع جریان نوسازی بافت فرسوده

ندا کسری کرمانشاهی رئیس اداره کل تسهیلات تبصره ای بانک مسکن با تاکید بر اینکه  از مجموع ۲۹ هزار و ۱۹۶ فقره تسهیلات تکلیفی و تبصره ای پرداخت شده طی سه ماه ابتدایی سال ۹۷، معادل ۲ هزار و ۱۹۶ فقره از آن به تسهیلات نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری مربوط می شود، ، گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان خردادماه، مجموعا رقمی معادل ۱۵۸میلیارد و ۸۸۸ میلیون تومان به بخش بافت های ناکارآمد و فرسوده شهری تسهیلات پرداخت شده است.

 

به گزارش دیوان اقتصاد، وی با بیان اینکه بیشترین سهم تسهیلات پرداختی در محدوده بافت های فرسوده شهری به تسهیلات فروش اقساطی خارج از طرح مسکن مهر اختصاص پیدا کرده است، اظهار کرد: در این بخش، یک هزار و ۷۲۲ واحد مسکونی غیر از طرح مسکن مهر به مرحله فروش اقساطی(عملیات احداث این واحدهای مسکونی تمام شده و کارت قسط برای آنها صادر شده است) رسیده اند. تسهیلات پرداختی از سوی بانک مسکن به این بخش تا پایان سومین ماه سال جاری معادل ۷۹ میلیارد و۹۵۴ میلیون و ۵۱۲ هزار تومان بوده است.

کرمانشاهی همچنین ادامه داد: در سه ماه مورد بررسی رقمی معادل ۷۷ میلیارد و ۲۳۲ میلیون تومان تسهیلات مشارکت مدنی (تسهیلات نوسازی) برای واحدهای مسکونی واقع در محدوده بافت فرسوده خارج از طرح مسکن مهر نیز پرداخت شده است. به طوری که تعداد تسهیلات پرداختی در این بخش به ۴۲۶ فقره رسیده است.

رئیس اداره کل تسهیلات تبصره ای بانک مسکن در عین حال به سهم تسهیلات پرداخت شده به واحدهای مسکونی که در قالب طرح مسکن مهر به مرحله فروش اقساطی رسیده اند، اشاره کرد و افزود: در این بخش نیز معادل ۴۸ فقره تسهیلات به ارزش یک میلیارد و ۷۰۲ میلیون و ۲۶۲ هزار و ۹۰۰ تومان فروش اقساطی شده است.

طبق قانون برنامه ششم توسعه رسیدگی به ۱۳۳۴ محله (از بین ۲۷۰۰ محله هدف نوسازی) طی ۵سال برنامه ششم در اولویت کاری برنامه ملی بازآفرینی شهری قرار گرفته که براین اساس به تفکیک در فاصله سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ به ترتیب ۲۲۴، ۲۵۰، ۲۷۰، ۲۸۰ و ۳۰۰ محله باید مورد احیا و نوسازی قرار بگیرند. در این میان بانک مسکن همچون سال های گذشته نقش محوری در تسریع روند نوسازی بافت های فرسوده شهری خواهد داشت. بانک مسکن طی سال­های اخیر، بیشترین حمایت اعتباری و تامین مالی را از پروژه­ های نوسازی بافت­های فرسوده سراسر کشور داشته است. در این میان یکی از مهم ترین محرک های جدی برای ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی به بافت فرسوده، هموارسازی ارائه تسهیلات پیش‌بینی شده برای نوسازی بافت فرسوده شهرها است. طی سال‌های گذشته یکی از دلایل عدم تمایل سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای ورود به محدوده بافت فرسوده، توقف در پرداخت یا بوروکراسی پرداخت تسهیلات پیش‌بینی شده برای این حوزه بود اما در حال حاضر علاوه‌ بر تسهیلات بانکی پیش‌بینی شده برای بخش تقاضا و عرضه در قالب تسهیلات خرید مسکن از طریق صندوق پس‌انداز مسکن یکم، تسهیلات ساخت مسکن بدون سپرده برای سازندگان نیز پیش‌بینی شده است که می تواند گام مهمی در مسیر نوسازی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری محسوب شود.

بانک مسکن، تسهیلات صندوق پس ­انداز یکم را در بافت­ های فرسوده با ۲ واحد درصد نرخ سود کمتر یعنی معادل ۶ درصد به متقاضیان خرید و ساخت مسکن پرداخت می­ کند




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.