اشتغالزایی و رونق صنایع کوچک با حمایت بانک پاسارگاد

اشتغالزایی و رونق صنایع کوچک با حمایت بانک پاسارگاد

بانک پاسارگاد در سال 96 با حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط ۱۱ هزار و ۳۵۲ میلیارد ریال به این بنگاه ها تسهیلات پرداخت کرده است.

 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از اخبار پولی مالی، بررسی عملکرد بانک پاسارگاد در سال مالی ۹۶ نشان می دهد که این بانک در سالی که گذشت حمایت ویژه ای از بنگاه های کوچک و متوسط داشته و ۱۱ هزار و ۳۵۲ میلیارد ریال به این بنگاه ها تسهیلات پرداخت کرده است.

بانک پاسارگاد با تمرکز بر حوزه نفت و گاز و صنایع معدنی که از بخش‌های مورد تأکید در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری هستند، ضمن توسعه ظرفیت تولید محصولات پایین دستی، فرصت اشتغال مولد را برای هزاران نفر از جوانان کشور فراهم کرده است.

اقدامات مالی بانک پاسارگاد در سال‌های پیش نیز همگام با حمایت از طرح‌های عمرانی صنایع کوچک و بزرگ، زمینه اشتغال بیش از ۳۰۰ هزار نفر را فراهم کرده بود. اما امسال دامنه این پشتیبانی، با ارائه ۵۰۱ هزار میلیارد ریال تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی فراگیرتر شد و رونق بیشتری در طرح‌های صنعتی و معدنی کشور ایجاد کرد.

نگاهی به عملکرد بانک پاسارگاد در سال ۹۶ نشان می‌دهد که حداقل ۳۰/۸۵ درصد از تسهیلات اعطایی به بخش صنعت، ۳۵/۲۴ درصد به بخش خدمات، ۲۸/۴۵ درصد به بخش بازرگانی، ۴/۵۵ درصد به بخش مسکن و مابقی به بخش های کشاورزی و صادرات پرداخت شده که همگی جزو بخش های مولد و اشتغال‌زا هستند.

همچنین پرداخت ۱۱ هزار و ۳۲۵ میلیارد ریال تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط از سوی بانک پاسارگاد برای افزایش بنیه تولیدی بخش صنعتی و کشاورزی و کمک به تامین ابزار کار، اقدام شایسته‌ای است که به حفظ اشتغال قبلی و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در این قبیل بنگاه‌ها کمک کرده است.

از میان هزاران طرح اقتصاد مقاومتی که در سال گذشته شامل دریافت تسهیلات اعتباری بانک پاسارگاد شده‌اند، می‌توان به برنامه‌های هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) اشاره کرد که منجر به ایجاد حداقل ۱۵ هزار فرصت شغلی مستقیم و بیش از ۱۵۰ هزار فرصت شغلی غیر مستقیم در محروم‌ترین استان‌های کشور شده است.

این هلدینگ معدنی در سال جاری با اتکا به تسهیلات بانک پاسارگاد، ۳۵پروژه معدنی و صنایع معدنی را محقق ساخته است. این هلدینگ موفق شده برنامه تولید ۲۴ هزار تن فرو سیلیسیم خود را به مرحله نهایی برساند و ۸۰ درصد از تولید فروسیلیس کشور را بومی‌سازی کند تا با استفاده از این ماده اولیه مهم بخش عمده برنامه افزایش ۴/۲ میلیون تنی تولید فولاد ایران را محقق سازد.

گفتنی است ۲۵ درصد از تولید فولاد و ۲۰ درصد از نیاز صنایع فولادی ایران به فروسیلیس در اختیار هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) است که مستقیماً با تسهیلات اعطایی بانک پاسارگاد تولید می‌شود.

شایان ذکر است که هلدینگ معدنی میدکو با استفاده از این تسهیلات تاکنون ۴ کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن در شهرهای زرند و سیرجان به ظرفیت ۸ میلیون تن، ۳ کارخانه تولید گندله سنگ آهن به ظرفیت ۷/۵ میلیون تن، ۲ کارخانه تولید فرو سیلیس به ظرفیت ۲۴ هزارتن، کارخانه تولید کک متالورژی به ظرفیت ۸۰۰ هزارتن مورد بهره برداری قرار داده است.

این مجموعه معدنی برنامه تولید یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن کنسانتره زغال سنگ را در دو کارخانه دنبال می‌کند که یکی از کارخانه‌ها قبلاً به بهره‌برداری رسیده و کارخانه دوم تا نیمه اول سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری خواهد رسید.

میدکو همچنین تاکنون ظرفیت تولید ۱۲ هزارتن لوله مسی را در کشور ایجاد کرده و تا تیر ۱۳۹۷ تولید کاتد مسی در این مجموعه به ۵۰ هزار تن در سال خواهد رسید.

هلدینگ معدنی مذکور همچنین برنامه تولید ۵۰۰ هزار تن آهک و دولومیت را تا تیر۱۳۹۷ پیگیری می‌کند.

از سوی دیگر احداث کارخانه تولید ۲۲ نوع آنزیم‌های صنعتی با ظرفیت ۱۵۰۰ تن در سال با تسهیلات ۲۵ هزار میلیارد ریالی بانک پاسارگاد در کنار طرح ۳ میلیون تنی توسعه تولید ورق گرم نورد عریض در این مجموعه برای هزاران نفر از جوانان استان های محروم جنوب شرق کشور ایجاد اشتغال کرده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.