قیمت گذاری دولت، عامل اخلال در بازار ارز

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد:

قیمت گذاری دولت، عامل اخلال در بازار ارز

یک‌شنبه, ژوئن 19, 2016 - 15:52 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

در زمان هایی که نرخ تورم بالاتری نسبت به سایر کشورها داریم، لازم است نرخ ارز متناسب با این شاخص تعدیل شود تا رقابت پذیری تولید و صنعت کاهش پیدا نکند.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از اخبار پولی مالی ، پدرام سلطانی- نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در رابطه با منطق کاهش ارزش پول ملی و اثرات آن بر اقتصاد کشور گفت: نکته حائز اهمیت در مورد این موضوع اتخاذ سازوکاری مناسب جهت تقویت اقتصاد کشور از محل تولید و ایجاد اشتغال است، تا درآمد مردم نیز به واسطه کاهش بیکاری تقویت شود.
سلطانی ادامه داد: به منظور تحقق این هدف، به طور طبیعی در زمان هایی که نرخ تورم بالاتری نسبت به سایر کشورها داریم، لازم است نرخ ارز متناسب با این شاخص تعدیل شود تا رقابت پذیری تولید و صنعت کاهش پیدا نکند.
وی گفت: واردات عمدتا شامل مواد اولیه و ماشین آلات می شود که تاثیر آن بر معیشیت مردم و کالاهای مصرفی بسیار کم است. بنابراین افزایش صادرات به تقویت تولید و اشتغال می انجامد و درنتیجه خیل عظیمی از جوانانی که بیکار هستند، دارای شغل شده و کسب درآمد می کنند، که این میزان بسیار بیشتر از تغییر جزئی در قیمت کالاهای وارداتی است.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این پرسش که قیمت گذاری ارز در شرایط واقعی تا چه اندازه با تصمیمات دولت و نیازهای هزینه ای آن در ارتباط است؛ اظهار داشت: متاسفانه در کشورهایی مانند ایران که بخش عمده ای از درآمدهای ارزی متکی به نفت و به عبارتی فروش ثروت است؛ این عامل در سازو کار تعیین نرخ ارز توسط بازاراخلال ایجاد می کند.
سلطانی ادامه داد: مادامی که منابع بالای ارزی ناشی از درآمدهای نفتی را سرمایه گذاری نکنیم و آن را به بودجه دولت و بازار ارز وارد سازیم؛ به ناچار باید به طور طبیعی متناسب با اثر منفی این امر، به مدیریت نرخ ارز در کشور بپردازیم.
وی همچنین اظهارنظر اخیر وزیر اقتصاد مبنی بر تک نرخی شدن تورم ظرف 2 ماه آینده را عملی دانست و گفت: تک نرخی شدن ارز در ماه های آینده که از اهداف دولت است، محقق خواهد شد، اما باید توجه داشت که بخشی از علت این موضوع به دلیل رکود حاکم بر اقتصاد کشور است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.