کاریابی‌ها امکان اعمال نفوذ در فرایند بیمه بیکاری را ندارند

کاریابی‌ها امکان اعمال نفوذ در فرایند بیمه بیکاری را ندارند

رئیس کانون کاریابی‌های کشور با تاکید بر اینکه کاریابی‌ها در جریان برقراری بیمه بیکاری نمی‌توانند اعمال نفوذ کنند، گفت: صرفا وظایف غیرحاکمیتی به کاریابی‌ها محول شده، کاریابی‌ها در دو وجه ثبت‌نام و مشاوره شغلی و همچنین تشکیل پرونده فعال هستند و بعد از آن رسیدگی به پرونده صرفا در بخش‌های حاکمیتی انجام می‌شود.

به گزارش دیوان اقتصاد،بابک هاشمی‌پور رئیس کانون انجمن‌های صنفی کاریابی‌های سراسر کشور در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: از زمانی که فرایند بیمه بیکاری در چهار استان به کاریابی‌ها سپرده شد، ثبت‌نام سیستمی مزایایی به دنبال داشته که افزایش سرعت از مهمترین آنها است و حالا می‌بینیم که فرایند ثبت‌نام تا برقراری مقرری از سه تا چهار ماه قبلی به حدود دو روز تا یک هفته کاهش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی حتی اگر پرونده‌ای زمان‌بر شود از طریق سیستمی کاملا مشخص است که کجا و به چه علت رسیدگی به پرونده زمان بر شده است.
وی جلوگیری از اتلاف وقت، گم شدن پرونده‌‌ها و تسریع در امور را از مزایای شیوه جدید مراجعه بیکاران به کاریابی‌ها برشمرد و گفت: مزیت دیگر این است که کارجو از طریق پیامک از روند پرونده خود مطلع می‌شود، بنابراین نظارت، بررسی مجدد و تعیین تکلیف فوری سه مزیتی است که پیش از این در پرونده‌های دستی وجود نداشت.
وی اشتغال مجدد را مزیت بعدی مراجعه بیکاران به کاریابی‌ها به جای ادارات کار برشمرد و گفت: در شیوه جدید فرصت‌های شغلی به درستی شناسایی می‌شوند و در بحث اشتغال مجدد می‌توان مزیتی برای این شیوه برشمرد.
وی تاکید کرد: از سوی دیگر ما قبلا مراجعه کنندگان را غیرهدف‌دار به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای می‌فرستادیم اما الان در مراکز کاریابی علایق‌شناسی و آموزش هدف‌دار مدنظر قرار می‌گیرد.
هاشمی‌پور بررسی اشتغال پنهان افرادی که مقرری بیمه بیکاری برای آنها برقرار می‌شود را یکی دیگر از مزایای سپردن وظایف غیرحاکمیتی بیمه بیکاری به کاریابی‌ها برشمرد و گفت: کاریابی‌ها با حضور غیاب منظم و پیدا کردن فرصت‌های جدید شغلی می‌توانند به اشتغال پنهان کارجوها نیز رسیدگی کنند تا در صورت تخلف از لیست مقرری‌بگیران حذف شوند و به این شکل بار صندوق بیمه بیکاری نیز کاهش می‌یابد.
رئیس کانون کاریابی‌های کشور گفت: برخی به اشتباه می‌گویند که کاریابی‌ها در جریان برقراری بیمه بیکاری می‌توانند اعمال نفوذ کنند که این موضوع غیرممکن است چرا که صرفا وظایف غیرحاکمیتی به کاریابی‌ها محول شده و در دو وجه ثبت‌نام و مشاوره شغلی و همچنین تشکیل پرونده فعال هستند و بعد از آن رسیدگی به پرونده صرفا در بخش‌های حاکمیتی انجام می‌شود.
وی در عین حال در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه آیا امکان سوء استفاده کاریابی‌ها از ناآگاهی کارگران و دادن وعده‌های برقراری مقرری بیمه بیکاری منتفی می‌شود، گفت: خیر. ممکن است سوء استفاده ‌هایی وجود داشته باشد اما با بازرسی‌ها و نظارت سعی می‌کنیم موارد تخلف را شناسایی و برطرف کنیم.

هاشمی‌پور گفت: هم انجمن‌های صنفی کاریابی ،‌ هم ادارات کار شهرستان و همچنین تامین اجتماعی بر عملکرد کاریابی‌ها نظارت دارند و علاوه بر نظارت فیزیکی ثبت سیستمی تمام مراحل کار مانع از تخلف می‌شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.