سردرگمی مالیاتی در استفاده ارزهای رمزینه

سردرگمی مالیاتی در استفاده ارزهای رمزینه

کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در نشست اخیر خود به بررسی موضوع ارزهای رمزنگار پرداخت که از سایه به در آمده و در درون دولت و نهادهای بخش خصوصی درباره کارکردهای آن صحبت می‌شود.

به گزارش دیوان اقتصاد از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، علی سنگینیان رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در این نشست تصریح کرد: در شرایط کنونی اقتصادی کشور که تحریم‌ها فشار مضاعفی بر اداره کسب و کارها در کشور وارد کرده، شاید بتوان با استفاده دقیق از این ابزار مالی جدید راهکاری برای تسهیل در نقل و انتقالات مالی به ویژه در بخش صادرات و واردات کشور ایجاد کرد.

به گفته وی، اتاق تهران در حال حاضر بخشی از توان کارشناسی خود را بر این رویکرد مالی جدید قرار داده تا با بررسی بیشتر آن، کارکردهای استفاده از ارزهای رمزنگاری شده در معاملات تجاری با دیگر کشورها را در اختیار دولت قرار دهد.

در همین ارتباط، مدیرعامل آزمایشگاه نوآوری بلاک‌چین که با همکاری دانشگاه صنعتی شریف و بانک مرکزی تاسیس شده، طی سخنانی با بیان اینکه استفاده از ارزهای رمزنگاری شده در حال حاضر در بسیاری از کشورهای توسعه یافته رواج پیدا کرده، خاطرنشان کرد که در کشور همچنان نسبت به ظرفیت‌های این ابزار مالی با دیده تردید نگریسته می‌شود.

مصطفی نقی‌پور با اشاره به اینکه دولت روسیه به دنبال اعمال تحریم‌هایی که ایالات متحده آمریکا علیه این کشور برقرار کرد، به سرعت به سمت استفاده از ارزهای رمزنگاری شده رفت، افزود: به طور قطع آینده صنعت مالی و بانکی دنیا در دستان ارزهای رمزینه خواهد بود.

وی سپس به برگزاری جلسات همفکری با دولت بر سر این موضوع اشاره کرد و یادآور شد که برای ورود ارزهای رمزنگاری شده به چرخه ابزارهای مالی در ایران باید ابتدا بانک مرکزی ممنوعیت‌های روی این ارزها را برداشته و علاوه بر آنکه اجازه ورود سرمایه‌گذاری‌های خارجی به این رشته باز شود، ممنوعیت گمرکی دستگاه‌های مربوط به آن نیز برداشته شود.

همچنین عباس آشتیانی از مدیران یک شرکت فعال در حوزه بلاکچین با بیان اینکه به دنبال تشدید تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه نظام نقل و انتقال پولی کشور، استفاده از ارزهای رمزنگاری شده می‌تواند به کمک تجار و بازرگانان برای نقل و انتقالات مالی خود بیاید، گفت: پیاده‌سازی گشایش اعتبار اسنادی و سوئیفت از طریق ارزهای رمزینه قابل حل است.

پس از طرح جوانب مثبت استفاده از ارزهای دیجیتال از سوی کارشناسان این بخش در نشست کمیسیون بازار پول و سرمایه، اعضای این کمیسیون که از فعالان اقتصادی بخش خصوصی هستند به نقد این ابزار مالی پرداختند.

مهدی معصومی اصفهانی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، با بیان اینکه در کشورهای پیشرو، از محل درآمدهای حاصله از ارزهای رمزنگاری شده، مالیات دریافت می‌شود، گفت: به دلیل آنکه ساز و کار دریافت مالیات از معاملاتی که به واسطه ارزهای رمزنگاری شده در کشور صورت می‌گیرد هنوز مشخص نیست، قطعا دولت در به کارگیری این ابزار در معاملات تجاری تردید پیدا خواهد کرد.

وی همچنین به تجربه کسب وکار خود در استفاده از ارزهای رمزنگاری شده در معاملات تجاری با شرکای اروپایی اشاره کرد و افزود: برای پرداخت بخشی از بدهی‌های یکی از شرکت‌هایمان به طرف‌های اروپایی، پیشنهاد پرداخت ارز دیجیتال را مطرح کردیم که مورد قبول آنان قرار نگرفت.

این فعال اقتصادی در عین حال، قیمت لحظه‌ای ارزهای رمزنگاری شده را یکی از دلایلی عنوان کرد که به گفته وی تجار و بازرگانان تمایلی به استفاده از آن در معاملات تجاری خود نداشته باشند.

عباس آرگون دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز با نقد ارزهای رمزینه گفت: به دلیل آنکه ارزهای رمزنگاری شده قابلیت قانونگذاری در ایران ندارد، نمی‌توان نسبت به استفاده از آن در کشور برای امور تجاری چندان امیدوار بود.

در همین رابطه، فرهاد فزونی و سیدحسین سلیمی دو عضو دیگر هیات نمایندگان اتاق تهران نیز عدم قانونگذاری ارزهای رمزنگاری شده در کشور را دلیل محکمی برای ناکامی استفاده از آن در کشور و معاملات تجاری عنوان کردند. محمدرضا شجاع‌الدینی از اعضای دولتی هیات نمایندگان اتاق تهران نیز در سخنانی، تصریح کرد که رگولاتوری ارزهای رمزنگاری شده باید در بانک مرکزی باشد.

به این ترتیب، پس از نقد و بررسی کارکرد ارزهای رمزنگاری شده در نشست کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران، مقرر شد مباحث مطرح شده در این جلسه در اختیار هیات رییسه اتاق تهران قرار گیرد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.