پرداخت 6 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال پایدار روستایی و عشایری

پرداخت 6 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال پایدار روستایی و عشایری

مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: از ابتدای امسال تا پایان شهریور ماه بنا داریم تا 6 هزار میلیارد تومان از محل اعتباری که از طریق صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال پایدار روستایی و عشایری اختصاص یافته به طرح‌های بررسی‌شده بپردازیم.

به گزارش دیوان اقتصاد،روح اله خدارحمی در گفت‌وگو با فارس، در مورد اولویت‌های بانک کشاورزی برای توسعه بخش کشاورزی و روستایی در سال 97، گفت: سعی کرده‌ایم تا سرمایه‌گذاری‌های حساس را تا حد ممکن افزایش دهیم، مثلاً در حوزه صرفه‌جویی مصرف آب و بهینه‌سازی آن سیاست‌های بسیار اصولی پیش رو داریم که توسعه کشت متراکم یا کشت گلخانه‌ای از جمله آنها است.
وی به این نکته اشاره کرد: برای پذیرش، بررسی و تصویب طرح‌های گلخانه‌ای شرایط تا حد امکان در بانک کشاورزی تسهیل شده است، چرا که اطمینان داریم ضمن افزایش تولید محصولات کشاورزی از این روش مصرف بهینه آب را هم داریم.
خدارحمی این را هم گفت:‌ در سیستم گلخانه‌ها بهداشت تولید کشاورزی هم افزایش می‌یابد، چرا که مصرف سم و کود در محیط گلخانه‌ای کنترل شده است که این خود به نوعی در بخش کشاورزی پیشرفت محسوب می‌شود.
مدیرعامل بانک کشاورزی در مورد نرخ تسهیلات در این حوزه هم گفت:‌ طبق گسترده‌ای از انواع تسهیلات را داریم که بنا بر اتکای مصوبه شورای پول و اعتبار تسهیلاتی که از منابع بانک کشاورزی گذاشته می‌شود، 3 درصد زیر نرخ مصوب یعنی 15 درصد با نرخ سود 15 درصد اعطا می‌شود. همچنین خط اعتباری برای مناطق روستایی و عشایری از طریق بانک‌ها تخصیص داده می‌شود که در مناطق کمتر برخوردار نرخ سود آن 10 درصد است .
وی همچنین به تسهیلات اشتغال‌زایی روستایی و عشایری که توسط مقام معظم رهبری برای توسعه اشتغال در روستاها اختصاص می‌یابد، اشاره کرد و گفت:‌ از محل 1.5 میلیارد دلاری که از منابع صندوق توسعه ملی در اختیار بانک‌های عامل اجرای طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری گذاشته شده، امسال بانک کشاورزی از ابتدای سال اعطای تسهیلات را آغاز کرده که نرخ سود آن 6 درصد است.
خدارحمی گفت: طرح‌هایی که برای دریافت این تسهیلات به ما مراجعه می‌کنند، با وسواس خاص بررسی می‌شود تا مطمئن شویم که فقط به دریافت تسهیلات محدود نمی‌شود، بلکه به اشتغال‌زایی منجر می‌شود که از ابتدای سال تا پایان شهریور 6 هزار میلیارد تومان تسهیلات در این حوزه پرداخت خواهیم کرد.
مدیرعامل بانک کشاورزی در پاسخ به اینکه چه نظارتی بر نحوه پرداخت تسهیلات و استفاده درست از آن انجام می‌دهید تا تجارب تلخ گذشته که چیزی جز هدر رفت منابع نبود تکرار نشود، گفت: نقطه ضعف‌های نظارت را بررسی کرده‌ایم و تسهیلات را در دو بخش پرداخت می‌کنیم تا مطمئن شویم که این تسهیلات صرف ایجاد اشتغال و اجرای طرح می‌شود تا پس از آنکه برخی از طرح پیشنهادی اجرا شد، بقیه تسهیلات را بپردازیم.

وی به این نکته هم اشاره کرد: اکثر طرح‌هایی که مورد تأیید نیز قرار می‌گیرند، معمولاً طرح‌هایی است که بازدهی بیشتری دارند به عنوان مثال دام‌هایی که اصلاح نژاد شده‌اند که با مصرف و هزینه کمتر بهره‌وری بالایی اعم از تولید شیر و گوشت دارند، گلخانه‌های کوچک، تولید گیاهان دارویی یا فرآوری آن، پرورش کرم ابریشم و زنبور داری از جمله مواردی است که به آنها تسهیلات پرداخت شده و یا در روند پرداخت است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.