درآمد ارزی ۱۲۰ روزه ۳۰ میلیارد دلار شد

درآمد ارزی ۱۲۰ روزه ۳۰ میلیارد دلار شد

یک اقتصاددان بااشاره به خطر حذف یک میلیون شغل موجود، درآمد ارزی ۴ ماهه نخست سال جاری را ۳۰ میلیارد دلار اعلام کرد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایبِنا، حسین راغفر درباره نامه خود و برخی از اقتصاددانان کشورمان به رییس جمهور درباره مسائل اقتصادی افزود: هدف از این نامه، توجه دادن به مردم و مشکلات اساسی اقتصاد کشور بوده؛ البته این مشکلات فقط متوجه دولت به تنهایی نیست، بلکه مجموعه ای از سوء تدبیرها در حوزه های مختلف وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه درآمدهای ارزی دولت در ۴ ماهه اول امسال، ۳۰ میلیارد دلار بوده است، گفت: این میزان تا پایان سال در شرایط تحریمی کافی است زیرا حدود ۱۰ میلیارد دلار نیاز دارویی و غذایی داریم و­ ۲۰ میلیارد دلار هم نیازهای تولید صنعتی کشورمان است، اما دولت در بسته پیشنهادی خود اختصاص ارز به تولیدکننده ها را حذف کرده و اگر به این تولیدکنندگان توجه نشود احتمال حذف یک میلیون شغل وجود دارد؛ ­ بنابراین برای جلوگیری از آسیب های ناشی از تحریم ها پیشنهادهایی را ارائه کردیم.
این اقتصاددان افزود: در ۴ ماه نخست امسال، ۷۰۰ میلیون دلار برنج، یک میلیارد دلار نهادهای دامی، ۱۰۰ میلیون دلار کره و ۸۰۰ میلیون دلار دارو وارد کردیم پس چرا در کره ۵۱ درصد و یا در برنج ۴۶ درصد افزایش قیمت و در دارو و نهادهای دامی هم کمبود داشته باشیم؟ راغفر با بیان اینکه همه این اقلام با دلار کمتر از ۴۲۰۰ تومان وارد شده است، اضافه کرد: همه اینها نشان دهنده سوء تدبیر در مدیریت منابع ارزی و عرضه به بازار و کنترل آن است و به نظر می رسد دستی در کار است و این موجب نگرانی و اضطراب در جامعه شده است.
وی ادامه کرد: در شرایط جنگ اقتصادی باید قواعد اضطراری دوران جنگ را اعمال کنیم و کسانی که می­ خواهند از منابع ملی و ارزی استفاده کنند باید پیمان نامه ارزی بسپارند. راغفر گفت: سالی ۱۰ میلیارد دلار به صنایع پتروشیمی و فولاد کشورمان یارانه برق پرداخت می شود و این به جز سنگ معدن ارزان و گاز و آب تقریبا رایگان است که آنها استفاده می کنند، با این حال مدعی هستند که ارز حاصل از صادراتشان را باید در بازار آزاد بفروشند.
راغفر افزود: از ۱۳۳۹ قلم کالای ممنوع، ۵۳۰ قلم آن از ابتدای انقلاب ممنوع است و واردات ۲۶۰ قلم از این تعداد، از ۱۰ تا ۱۰۰۰ دلار است. وی با تاکید بر اینکه باید عرضه و تقاضای ارز مدیریت شود، گفت: در شرایط کنونی تصمیمات ارزی به جای یک نهاد یا اداره کل باید به مجلس شورای اسلامی محول شود تا نمایندگان درباره آن به صورت علنی تصمیم می گیرند.
این اقتصاددان با بیان اینکه تخصیص ۲۰ میلیارد دلار ارز در مدت یک هفته بی سابقه بوده است، افزود: تخصیص های ارزی نباید توسط یک فرد­ و یا گروه محدود در پشت درهای بسته انجام شود. راغفر اضافه کرد: منابع ارزی فقط باید به کالاهای اساسی مورد نیاز تخصیص داده شود و دلیلی ندارد آزادسازی افسارگسیخته قیمت انجام شود. اینکه بازار ثانویه در ۲ روز تصویب و سپس ابلاغ شود کار درستی نبوده باید بیشتر بر روی این موضوع مطالعه می شد. در ادامه راغفر با اشاره به اینکه نظام مالیاتی ما یکی از مشکلات اساسی کشور است، گفت: به شدت فرار مالیاتی و به میزان ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور داریم.

وی افزود: مالیات بر عواید سرمایه ای و مالیات بر ساخت و ساختمان های لوکس را باید اخذ کنیم اما در کشور ما اینگونه نیست. راغفر اضافه کرد: فولاد مبارکه در سال گذشته ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان سود خالص داشته، اما مالیات پرداختی وی فقط ۱.۳ درصد بوده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.