آمار ۵ میلیون نفری جذب گردشگر به کشور واقعی نیست

آمار ۵ میلیون نفری جذب گردشگر به کشور واقعی نیست

چهارشنبه, سپتامبر 12, 2018 - 10:32 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

عضو فراکسیون گردشگری مجلس گفت: در دنیا، آمار گردشگران و ورود آنها را براساس اقامت در هتل محاسبه می کنند ولی ما این آمار را براساس عبور از مرز محاسبه می کنیم و لذا بسیاری از این ۵ میلیون نفر گردشگر که ثبت آمار شده اند فقط از مرز ما عبور کرده اند.

 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از تسنیم، رامین پولادرگ افزود: استفاده نکردن از نیروهای متخصص و فنی در نهادهای دولتی و خصوصی را می توان عمده دلایل ناکارآمدی سیاستهای صنعت گردشگری در کشور عنوان کرد.

او ادامه داد: البته متخصص و کاربلدان چندانی هم در رشته های گردشگری نداریم.

پولادرگ تصریح کرد: از دیگر دلایل ضعف در صنعت گردشگری می توان بر ضعف در صدور روادید و مناسب نبودن نرخ آن اشاره کرد، این در حالیست که با کاهش ارزش پول ملی و افزایش ارزش دلار ، گردشگری می تواند به اقتصاد کشور کمک کند.

او ادامه داد: ممکن است که امسال ورود گردشگران خارجی به ایران با 38% افزایش روبرو شده باشد اما این تعداد گردشگر سازماندهی نشده اند ، چون در گام اول باید گفت ما فرودگاه بین المللی به معنای واقعی نداریم، وقتی یک مسافر اروپایی وارد ایران می شود و قصد سفر به مثلث گردشگری ایران یعنی اصفهان ، شیراز و یزد را می کند با مشکل حمل و نقل جاده ای و ریلی مواجه می شود ، امنیت و آرامش در این زمینه ها وجود ندارد .

کمبود رستورانهای بین شهری از دیگر مشکلات گردشگر است. نبود سرویس بهداشتی مناسب بین شهری از دیگر مسائلی است که گردشگران را آزار می دهد. حتما باید زیرساختهای گردشگری را بهبود ببخشیم.

مهدیه شهرابی فراهانی پژوهشگر حوزه گردشگری هم گفت: درکشور ما نگاه به گردشگر ،​غیر علمی است.

پولادرگ نیز گفت: بروکراسی حاکم بر فضای گردشگری با موانع و مشکلات بسیاری در بخش های دولتی روبرو است.

فراهانی گفت: ارزان بودن ایران بعنوان هدف گردشگری ،​یک مزیت رقابتی است و می توان روی آن مانور داد.

محمدرضا پوینده مدیرکل اسبق گردشگری خارجی سازمان مدیریت میراث فرهنگی و گردشگری در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: گردشگری در ایران ، صنعت جوانی است . در سالهای اخیر حتی در بخش گردشگری پزشکی از 15 کشور همسایه جذب خوبی داشته ایم. البته در این صنعت مشکلات زیرساختی فراوانی داریم ، این صنعت نیازمند هماهنگی میان دستگاهی بسیاری است.

او ادامه داد: ایران هراسی از مشکلات عمده در سطح بین المللی است.

مردم جهان شناخت درستی از امنیت و نظم اجتماعی ایران ندارند و پیاده سازی این مهم نیازمند تبلیغات گسترده ازسوی رسانه های بین المللی و صداوسیما و سفارتخانه هاست.

حسین ایمانی خوشخو رئیس انجمن علمی گردشگری ایران در دیگر ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: در بخش تصمیم سازی هنوز به جایی نرسیده ایم که مسئولان و مدیران حکومتی به گردشگری باور پیدا کنند.

او با تکیه به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر گردشگری محور توسعه است افزود: گردشگری می تواند جای صنعت نفت کشور را بگیرد در واقع گردشگری موضوع فرابخشی است اما در ایران به گردشگری نگاه تخصصی نمی شود . آیا تاکنون دیده شده که یک غیر پزشک وزیر بهداشت شود؟ اما درصنعت گردشگری اینگونه اتفاقها بسیار افتاده است.

پژوهشگر گردشگری گفت:​مراسم عزاداری عاشواری حسینی ، از موضوعات مورد توجه گردشگران اروپائی است .

مهدیه شهرابی فرهانی افزود: براساس آمار سالانه حدود 600 تا 700 توریست اروپائی برای تماشای مراسم عزاداری ظهر عاشورا به شهر یزد عزیمت می کنند .

اگر مردم به اهمیت و ارزش داشته های فرهنگ خود آگاه باشند پاسداشت فرهنگی و مذهبی ما بدرستی مورد توجه قرار می گیرد.

خوشخو دیگر مهمان برنامه نیز گفت: هر کشوری دارای گردشگران خاص خود است و ایران هم دارای گردشگران فرهنگی می باشد اگر بگوییم گردشگران خارجی بدلیل قوانین و ضوابط خاص ایران در کشورمان مشکل دارند دلیل بر ناآگاهی ماست و گرنه گردشگران با وضعیت فرهنگی و مذهبی ما مشکل ندارند.

رامین پولادرگ دبیر کمیسیون سلامت و گردشگران اتاق بازرگانی ایران و عراق نیز گفت: اتاق بازرگانی در حوزه گردشگری میان ایران و عراق اقدامات خوبی انجام داده اما عراق چندان از قوانین بین المللی تبعیت نمی کند و شرایط ویژه خاص خود را دارد و از این رو کارها را سخت می کند.

مهرداد بائوج لاهوتی عضو فراکسیون گردشگری مجلس نیز گفت: در دنیا، آمار گردشگران و ورود آنها را براساس اقامت در هتل محاسبه می کنند و لی ما این آمار را براساس عبور از مرز محاسبه می کنیم بسیاری از این 5 میلیون نفر گردشگر که ثبت آمار شده اند فقط از مرز ما عبور کرده اما در کشور اقامت نکرده اند بر این مبنی سازمان گردشگری جهانی در محاسبه نرخ در آمدهای گردشگری ، آمار ایران را حدود یک میلیون نفر محاسبه کرده است.

محمد رضا پویند مدیر کل اسبق گردشگری خارجی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز گفت:​ آقای لاهوتی اطلاعات کافی ندارد. به نظر می رسد همه دستگاه های حکومتی باید نگاهی جامع و دقیق تر به بحث گردشگری داشته باشند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.