رقابت علمی کنز به حل مشکلات مربوط به حوزه انرژی کمک میکند

رقابت علمی کنز به حل مشکلات مربوط به حوزه انرژی کمک میکند

چهارشنبه, سپتامبر 12, 2018 - 15:11 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

با توجه به اتمام سوختهای فسیلی در آیندهای نزدیک و دغدغه تامین و اتلاف انرژی در جهان، رقابت علمی کنز یکی از حوزههای رقابتی خود را انرژی قرار دادهاست تا با شناسایی بهترین ایدهها، به حل مشکلات مربوط به حوزه انرژی کمک کند.

دیوان اقتصاد؛ سوختهای فسیلی منابع طبیعی موجود در زمین مانند زغالسنگ، نفت و گاز طبیعی هستند که از بقایای گیاهان و جانورانی که میلیونها سال قبل از بین رفتهاند، بوجود آمدهاست. اکنون با سوزاندن این نوع از سوخت، انرژی ذخیره شده در آنها آزاد و مورد استفاده قرار میگیرد. از نظر زیستی، استفاده از مواد ذخیرهشده در داخل زمین و خارج کردن آنها از داخل زمین، موجب اختلال در تعادل محیطزیست میشود. تشکیل نفت و گاز ناشی از افزایش غلظت دیاکسیدکربن در سطح زمین و ذخیره آن در گیاهان است که در نهایت از طریق تشکیل فسیل، گاز و نفت در داخل زمین تشکیل میشود.
به دلیل استفاده روزافزون بشر از منابع طبیعی، سوختهای فسیلی پیش از پایان قرن بیست و یکم به پایان میرسد باید به این نکته توجه کرد که هرچند شاید منابع متعارف سوخت‌های فسیلی در چند دهه آینده کاهش چشمگیری پیدا کنند، اما منابع متعارف این سوخت‌ها می‌توانند تا قرن‌ها انرژی مورد نیاز بشر را تأمین کنند. گاز رُست (شِیل گَس)، ماسه نفت آلود (تار سند)، هیدرات متان و گازیسازی زغال‌سنگ (روشی برای استخراج انرژی زغال‌سنگ از اعماق زمین) از جمله این منابع هستند. برای نمونه منابع هیدرات متان دست‌کم تا 300 سال و منابع گازی سازی زغال سنگ تا هزار سال آینده می‌توانند جوابگوی نیازهای ما باشند. به همین علت بهتر است با در نظر گرفتن عواقب هولناک ناشی از تغییرات اقلیمی، هدف اصلی خود در یافتن و جایگزینی برای سوخت‌های فسیلی را، نجات دادن کره زمین و دیگر انسان‌ها در نظر بگیریم.
بنابراین استفاده و جایگزین کردن انرژی‌های طبیعی و تجدیدپذیر به جای سوخت‌های فسیلی، یک راه‌حل غیرقابل اجتناب برای تامین سوخت صنایع به ‌ویژه صنایع معدنی بشمار می‌رود.یکی از مهمترین ویژگیهای انرژیهای طبیعی و تجدیدپذیر، ‌تمامنشدنی بودن آن است؛‌ به عنوان مثال نور خوشید و باد همیشه وجود دارد و میتوان با مهار آنها به انرژی رسید. همچنین این نوع منابع با محیطزیست سازگار است و آسیبی به آن وارد نمیکند.
در اختیار داشتن دانش فنی و سرمایه‌گذاری برای تولید انرژی از منابع طبیعی نیاز صنایع و معادن را به انرژی تامین می‌کند، علاوهبر دانش فنی، ‌ایدههای نو و خلاقانه برای استفاده از انرژیهایی بجز انرژی سوختهای فسیلی لازم است.
برای پرداختن به این موضوع نیاز به همکاری دانشمندان و دانشپژوهان همواره احساس میشود؛ در همین راستا بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) در حال برگزاری رقابت علمی کنز است که در آن به حل مشکلات جهان اسلام میپردازد. علاوه بر آب و محیطزیست،‌ اقتصاد، فناوریاطلاعات و ارتباطات و سلامت؛ موضوع انرژی هم یکی از موضوعات حوزههای رقابت علمی کنز به شمار میرود که دانشپژوهان، دانشجویان و استادان زیر 45 سال میتوانند در این رقابت ایدههای کاربردی خود را به نمایش بگذارند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.