آيا بانك پارسيان از عامليت تداوم پرداخت سپرده هاي ثامن الحجج كناره گيري مي كند؟

آيا بانك پارسيان از عامليت تداوم پرداخت سپرده هاي ثامن الحجج كناره گيري مي كند؟

سه‌شنبه, ژولیه 5, 2016 - 11:51 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

تداوم عامليت بانك پارسيان در پرداخت سپرده هاي ثامن الحجج نيازمند خط اعتباري جديد بانك مركزي است. بانك پارسيان در متن اطلاعيه خود اعلام كرده كه تداوم عامليت اين بانك منوط به تصميم گيري و ابلاغ شيوه نامه جديد است و تا زماني كه بانك مركزي خط اعتباري مورد نياز اين بانك را تامين نكند، امكان پرداخت باقي مانده سپرده ها فراهم نخواهد شد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از خبراقتصادي انتقاد تعدادي از سپرده گذاران تعاوني اعتباري ثامن الحجج در مورد سپرده هاي پرداخت نشده و باقي مانده و اطلاعيه اخير بانك پارسيان، اين پرسش را براي ناظران و رسانه هاي گروهي مطرح كرده است كه با وجود پرداخت 2200 ميليارد تومان از طريق ايجاد خط اعتباري از سوي بانك مركزي براي بانك پارسيان، چرا هنوز تعدادي از سپرده گذاران موفق به دريافت سپرده خود نشده اند؟
براساس اظهارات دادستان عمومی و انقلاب استان تهران، تاکنون بالغ بر 22.000 میلیارد ریال به ذینفعان تعاونى یاد شده، پرداخت و یک میلیون و سیصدوپنجاه هزار حساب تعاونى ثامن الحجج نیز با موفقیت تعیین تکلیف شده است که در حدود 90 درصد از کل حسابهاى آن تعاونى می باشد.
به عبارت ديگر، تعیین تکلیف کمتر از 150 هزار حساب باقی مانده نیز بايد در دستور کار بانک مرکزی باشد تا با ايجاد خط اعتباري مبالغ سپرده هاي بالاي 35 ميليون تومان براي بانك پارسيان، بقيه سپرده گذاران نيز به خواسته خود برسند و پرونده تعاوني ثامن الحجج از نظر پرداخت سپرده ها تكميل شود و با این اقدامات، از ورود 800 هزار پرونده به دستگاه قضایی جلوگیری و 150 هزار سپرده گذار باقي مانده با مبالغ بالاي 35 ميليون تومان نيز به سپرده خود دست يابند.
اما ظاهرا بانك مركزي در ايجاد خط اعتباري براي بانك پارسيان با تاخير مواجه شده و هنوز براي ايجاد خط اعتباري و تكميل موجودي اعتبارات مورد نياز براي بانك پارسيان در جهت پرداخت بقيه سپرده هاي ثامن الحجج اقدام نكرده است.
برخي كارشناسان در اين زمينه معتقدند كه اگر خط اعتباري براي بانك پارسيان ايجاد نشود، ناچار باعث خواهد شد كه بانك پارسيان از ادامه فعاليت و حضور خود در پرداخت سپرده هاي سپرده گذاران ثامن الحجج كناره گيري كند. اما اين موضوع با دو نكته اساسي مواجه است.
اول اين كه اگر بانك پارسيان از اين اقدام اساسي در كنترل بازار پول و موسسات غيرمجاز كناره گيري كند، كدام بانك بزرگ كشور قادر خواهد بود كه بقيه اين كار را انجام دهد و جايگزين بانك پارسيان شود؟ زيرا بانك پارسيان با توان و امكانات و شعب خود براي ساماندهي اين تعاوني اعتباري شناخته شده است و قادر به تامين نظر مسوولان اقتصادي و بانكي كشور خواهد بود.
دوم آن كه اين موضوع ضمن كاهش اعتبار بانك مركزي و شبكه بانكي كشور، حاشيه ها و پرسش ها و هزينه هاي مختلفي ايجاد خواهد كرد كه براي اعتبار نظام پولي كشور مناسب نيست و بهتر است كه ادامه اين كار نيز توسط بانك پارسيان انجام شود . لذا شايسته است كه بانك مركزي هر چه سريعتر تكليف باقي مانده سپرده هاي ثامن الحجج را نيز مشخص كند.
بانك پارسيان در اطلاعيه مهم خود در روز شنبه هفته جاري به وضوح نكته مهمي را يادآور شده و تاكيد كرده كه با توجه به اینکه پرداخت مبالغ سپرده های بالاتر از 35 ميليون، نیازمند تأمین وجوه از طریق تعیین تکلیف اموال و دارائیهایی آن تعاونی، از طریق دستگاههای ذیربط و تدوین راهکارهای مناسب برای بازپرداخت وجوه سپرده گذاران می باشد، اعلام می دارد بانک پارسیان دخالتی در فرآیند تصمیم گیری در رابطه با تعیین و زمانبندی پرداخت اصل و یا سود سپرده ها، تملک و فروش دارائیها و اموال تعاونى اعتبار ثامن الحجج ندارد. در ضمن تداوم عاملیت این بانک منوط به تصمیم گیری، تدوین و ابلاغ شیوه نامه جدید از طرف مقامات ذی صلاح می باشد..
براين اساس روشن است كه بانك پارسيان نيز در متن اطلاعيه خود اعلام كرده كه تداوم عامليت اين بانك منوط به تصميم گيري و ابلاغ شيوه نامه جديد است و تا زماني كه بانك مركزي خط اعتباري مورد نياز اين بانك را تامين نكند، امكان پرداخت باقي مانده سپرده ها فراهم نخواهد شد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.