تامین ارز۲۵قلم کالا با دلار۴۲۰۰تومانی

تامین ارز۲۵قلم کالا با دلار۴۲۰۰تومانی

یک‌شنبه, اکتبر 14, 2018 - 11:48 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

رییس جمهوری بار دیگر بر تامین ارز مورد نیاز برای ۲۵ قلم کالاهای اساسی مردم با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان تاکید کرد و در عین حال گفت: دولت به تنهایی قادر به حل تمامی مشکلات نیست.

 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایبِنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز (یکشنبه) و در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی که در سالن علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: دولت به تنهایی قادر نیست همه گره ها و مشکلات اقتصادی را حل کند و همه باید دست به دست هم بدهیم تا از این مسیر عبور کنیم.

وی با انتقاد از شایعات موجود در فضای مجازی درباره کمبود برخی از کالاها گفت: اگر قرار باشد با شایعه سازی در فضای مجازی بگویند فلان جنس کم شده، مردم نیازهای یک ماهه خود را ظرف سه روزه می خرند و باید کالاها را از انبارها خارج و بازتوزیع کنیم.

رییس جمهوری با اشاره به تامین ارز بسیاری از کالاها در سامانه نیما اظهار داشت: ارز نیازهای ضروری و غیر ضروری جامعه را در سامانه نیما با نرخ تقریبی ۷ هزار و ۵۰۰ تومان برای دلار تامین می کنیم؛ با این حال برخی نیازهای دیگر مانند ارز مسافری و ارز مورد نیاز بیماران را نیز تامین می کنیم. وی خاطرنشان کرد: در عین حال برخی از افراد به دنبال آن هستند تا با جمع کردن ارز، در یک کشور دیگر آپارتمان بخرند؛ تشخیص نیازهای مردم آسان نیست.

روحانی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی اخیر ناشی از فشار تحریم و فشار روانی توامان هستند، خاطرنشان کرد: ما ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را برای تامین کالاهای اساسی دادیم تا قیمت ها در داخل دچار نوسان نشود اما بودند افرادی که تقلب و سوء استفاده کردند و منافع شخصی را بر مردم و ملت ترجیح دادند که دادگاه آنها در حال برگزاری است.

رییس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: بسیاری از طرح هایی که می ریزیم، ممکن است در آن سوء استفاده و رانت به وجود بیاید ولی هر جا با مشکلی مواجه شویم، آن را اصلاح می کنیم. وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: شرایط تولید در کشور در دولت یازدهم در شرایطی بود که ناچار بودیم به مردم وام بدهیم تا کالای تولید شده در انبارها را بخرند ولی امروز شرایط برای بسیاری از کالاها به عکس شده است.

رییس جمهوری به مشکلات موجود در بخش تولید اشاره کرد و افزود: شرایط صادرات کشور به دلیل تفاوت نرخ دلار به گونه ای شده که برای تنظیم بازار داخل ناچار هستیم مانع از صادرات برخی از کالاها شویم و حتی کوله بری معکوس شروع شده است.

وی از دانشگاه ها خواست تا برای مشکلات اقتصادی کشور راه حل پیدا کنند و گفت: دانشگاه باید به کمک تولید و صنعت بیاید و پارک های علم و فناوری باید با دانشگاه ها در ارتباط باشند. روحانی با اشاره به نامه ۵۰ اقتصاددان به وی اظهار داشت: انتقاد به حد آن لازم است و استادی که در بحث اقتصادی نقدی دارد، آن نقد را در قالب نامه برای من می نویسد و من هم پیام تشکر برایش ارسال می کنم. با این حال یک فرد دیگر مصاحبه ای منتقدانه می کند که آن را نیز من می شنوم؛ نقد به اندازه لازم است ولی نقد بیش از حد مانند همان نمک زیاد در غذاست.

رییس شورای عالی امنیت ملی در عین حال اعلام کرد که فردا با جمعی از اقتصاددانان درباره بررسی مسایل اقتصادی کشور و یافتن راه هایی برای حل آن نشستی خواهد داشت. وی دلیل اصلی موفقیت برنامه های اقتصادی در دولت یازدهم را امید دانست و تصریح کرد: در حالی که در دولت قبل ما هنوز هیچ اقدامی را انجام نداده بودیم، نرخ ارز ثابت شد و تورم کاهش یافت زیرا مردم نسبت به آینده امیدوار بودند.

رییس جمهوری با بیان اینکه هر روز از قیمت اجناس مطلع می شود، ادامه داد: من وضعیت مردم به ویژه کسانی که حقوق ثابت می گیرند را می دانم و نسبت به شرایط اقتصادی کشور آگاهی دارم. وی خاطرنشان کرد که کشور از مسیر پیش رو، چه با غصه و ناامیدی و چه با امید و انتظار روزهای بهتر عبور خواهد کرد و بهتر است راه ساده تر و کم هزینه تری را برای عبور از این مسیر انتخاب کند.

روحانی با بیان اینکه در تاریخ آمریکا، تیمی کینه توزتر از تیم دولت کنونی آمریکا نسبت به ایران نبوده، اظهار داشت: آمریکا در کوتاه مدت جنگ روانی و به عنوان هدف میان مدت  جنگ اقتصادی را با ایران آغاز کرده ولی هدف اصلی آنها ناکارآمدی و مشروعیت زدایی از ایران است ولی می توان با وحدت و یکپارچگی از این مسیر عبور کرد و آمریکا را شکست داد.

رییس جمهوری با اشاره به شروع تحریم های ثانویه آمریکا از روز نمادین ۱۳ آبان گفت: ۱۳ آبان هیچ تاثیری نخواهد گذاشت و آمریکا هر کاری خواسته علیه ما انجام داده است. وی با اشاره به برخی فضاسازی ها در فضای مجازی نسبت به شروع تحریم های جدید آمریکا از آبان ماه تاکید کرد: مردم نباید نگران روز ۱۳ آبان باشند.

روحانی همچنین به بررسی شکایت حقوقی ایران از آمریکا بر اساس پیمان مودت اشاره کرد و گفت: دو موفقیت در این دادگاه به دست آوردیم که یکی صلاحیت رسیدگی به این شکایت بود و دیگری دستور توقف اجرای تحریم ها؛ همچنین موفقیت دیگری در رای دادگاه عالی رم به دست آوردیم.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.