راهکار سمات برای سهامداران خارجی در ایران

راهکار سمات برای سهامداران خارجی در ایران

مدیر عامل سمات با بیان اینکه ضمانت نامه‌های بانکی در فرآیند معاملات نفت خام نزد سمات سپرده گذاری می‌شود، گفت: فرایند مالی این معاملات از طریق حدود 8 بانک انجام می‌شود.

به گزارش دیوان اقتصاد,حسین فهیمی ، مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه اوراق بهادار(سمات) در گفت‌وگو با فارس، پیرامون آخرین اقدام‌ها در سامانه سجام گفت: ایرانیان خارج از کشور برای انتقال کد معاملاتی در بستر سجام فقط کافی است، به طور الکترونیکی در سامانه دارا ثبت نام کنند .

وی افزود:سجام بر پایه‌ای بنا شده که با دریافت الکترونیکی اطلاعات و ثبت نام از مشتریان بازار سرمایه ، فرایند کاغذی جمع‌آوری داده‌ها را حذف می‌کند، این در حالی است که در نظام بانکداری همچنان فرایند کاغذی دریافت اطلاعات حاکم است.

این مقام مسئول با بیان اینکه دریافت اطلاعات الکترونیکی در این بستر به گونه‌ای است که کپی برداری از مدارک وجود ندارد، یادآور شد:کپی مدارک برای نشت اطلاعات نیست، بلکه برای راستی آزمایی اطلاعات متقاضیان است.

به گفته وی، سمات به دلیل اتصال به دیتا سنتر های اطلاعاتی کشور می‌تواند اطلاعات دریافتی از مشتریان را راستی آزمایی ( Due Dilligence) نموده و علاوه بر سیستم شناسایی الکترونیکی مشتریان امکان حذف کپی مدارک در این فرایند فراهم شده است. عبور از این مرحله برای مشتری به معنای ارائه اطلاعات هویتی ، ارتباطی و مالی درست به سامانه بوده و این یعنی مراحل ثبت نام بطور کامل انجام شده است.

فهیمی با تاکید بر اینکه کد معاملاتی اشخاص اگر ظرف مهلت مقرر یعنی حدود شش ماه آینده بر روی بستر سجام قرار نگیرد، به عنوان کد معاملاتی غیر فعال شناخته می‌شود، افزود: البته برای این موضوع جای نگرانی نیست و فعالان بازار سرمایه می‌توانند ظرف مدت 10 دقیقه در این سامانه ثبت نام و شناسه کد معاملاتی خود را به طور الکترونیک فعال کنند، به این ترتیب علاوه بر شناسایی دقیق مشتریان ، زمینه ارائه خدمات جدید به آن‌ها فراهم می‌شود.

مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از آخرین اقدام‌ها برای آماده سازی عرضه نفت خام در بورس انرژی نیز سخن گفت و افزود: برای تسویه معاملات نفت خام در بخش 20 درصد ریالی و 80 درصد ارزی آن، هم اکنون هماهنگی‌ با بانک‌های عامل و بانک مرکزی انجام شده و ضمانت نامه‌های بانکی در نزد شرکت سپرده‌گذاری سپرده می‌شود .

وی تصریح کرد: برای 80 درصد ارزی این معاملات، در ابتدا معادل 120 درصد از 80 درصد ارزش پایه معامله اقدام به دریافت ضمانت نامه بانکی و سپس تسویه ارزی خواهد شد و این در حالی است که فرایند مالی این معاملات از طریق حدود 8 بانک که شرکت نفت اسامی آن‌ها را علام خواهد کرد، انجام می‌شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.