نقش ویژه تعاونی ها در تامین مالی و توزیع مویرگی کالا

نقش ویژه تعاونی ها در تامین مالی و توزیع مویرگی کالا

 مدیرعامل بورس‌کالای ایران معتقد است، ترید فاینانس یا تأمین مالی برای خرید به همراه توزیع مویرگی کالا میان واحدهای اقتصادی اغلب کوچک و متوسط به عنوان ماموریت اصلی تعاونی ها به شمار می رود که هم اکنون تعاونی ها در حوزه توزیع مواد به خوبی ایفای نقش می کنند.

به گزارش دیوان اقتصاد،حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس‌کالای ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز با اشاره به مزیت‌های تأمین مالی تشکل‌های مردمی همچون تعاونی‌ها در بورس کالا عنوان کرد: ترید فاینانس یا تأمین مالی برای خرید هم‌اکنون به مفهوم واقعی در کشور وجود ندارد و این در حالی است که تعاونی‌ها بخشی از این فرایند را برعهده ‌گرفته‌اند.

سلطانی نژاد با بیان اینکه این تشکل‌ها در بخش دیگری نیز مأموریت توزیع مویرگی کالا میان واحدهای اقتصادی اغلب کوچک و متوسط را بر عهده‌ دارند افزود: تعاونی ها هم‌اکنون به‌خوبی این وظیفه را انجام می‌دهند به‌طوری‌که به حلقه رابطی میان عرضه کننده و مصرف‌کننده پایین‌دستی تبدیل شده اند.

به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران، برخی تعاونی‌ها اندکی از مأموریت خود در تأمین مالی خرید و توزیع مویرگی کالا میان واحدهای اقتصادی کوچک و متوسط فاصله گرفته و به سمت تجارت کالا روی آورده‌اند.

وی بر ضرورت آسیب‌شناسی عملکرد و مأموریت اصلی تعاونی‌ها برای بازتعریف مجدد نقش آن‌ها تأکید کرد و گفت: اگر شرایط کشور به‌گونه‌ای بود که مواد اولیه آن‌چنان به‌وفور وجود داشت که بتواند به‌راحتی در اختیار تعاونی‌ها قرار بگیرد و تعاونی‌ها به‌عنوان تاجری که به‌طور شفاف کار می‌کنند، بتوانند در فرآیندی مناسب کار کنند، شاید به‌نوعی مطلوب بازار و محیط کسب ‌و کار بود اما الآن شرایط به این‌گونه نیست به‌ویژه شرایطی که نوسانات ارز وجود دارد و تعاونی‌ها در این مسیر با آسیب‌شناسی وضعیت موجود می‌توانند به وظیفه اصلی خود به نحو جدی‌تری بپردازند.

سلطانی نژاد، لزوم نظارت بر تشکل‌ها و واحدهای کوچک و متوسط صنفی از طریق تعاونی‌های منطقه‌ای را یادآور شد و افزود: تجربه نشان داده اینکه تصور شود یک‌ نهاد دولتی و حاکمیتی در امر توزیع مواد اولیه صنایع پایین‌دستی نظارت کند، هیچ‌گاه نمی‌تواند نظارت کاملی در برداشته باشد اما تعاونی‌ها می‌توانند از بازوهای نظارتی خود در این فرایند استفاده کرده و به ردیابی نحوه توزیع مواد اولیه به‌ویژه در بخش مواد پتروشیمی در صنایعی که به‌صورت مویرگی برای آن‌ها تأمین کالا می‌شود کمک نمایند.

به باور وی برای حل ناهنجاری‌های حوزه توزیع محصولات پتروشیمی نیز می‌توان از توان و دیدگاه تعاونی‌ها استفاده بهینه کرد و این در حالی است که در بورس کالا از تعاونی‌های انتظار می‌رود علاوه برایفای نقش توزیع‌کننده و تأمین مالی به‌عنوان یک ناظر عمل کنند.

مدیرعامل بورس کالای ایران در برابر این پرسش که چگونه می‌توان از تشکل‌های مردمی و تعاونی به‌عنوان ناظران بازار توزیع مواد پتروشیمی استفاده کرد گفت: در این حوزه نیازی به تکلیف دادن به تعاونی‌ها نیست و هر گزارش نظارتی که داشته باشند همه مراجع اعم از بورس یا مراجع نظارتی مثل سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان همگی پذیرای گزارش‌های این‌چنینی هستند.

وی با اشاره به کارکرد صنفی و منطقه‌ای تعاونی‌ها در این بازار عنوان کرد: این تشکل‌ها می‌توانند با مطرح کردن مسائل و مشکلات صنایع پایین‌دستی ، مباحث نظارتی را در حوزه خود ارائه دهند.

به‌طور مثال، تعاونی تأمین نیاز کردستان می‌تواند به‌راحتی ضمن نظارت بر واحدهای فعال اقتصادی این منطقه ، گزارش‌ها و آمارهای دقیق‌تری برای بررسی ارائه نماید.

وی ادامه داد: نقش منطقه‌ای و نقش صنفی این تعاونی‌ها می‌تواند به مباحث نظارتی کمک کند و این در حالی است که تعاونی‌ها به دلیل پیگیری مطالبات صنفی مختلف، در بخش نظارتی نیز که تا حدی تخصصی است نقش فعال‌تری داشته باشند.

سلطانی نژاد یادآور شد: در کشورهای دیگر همه نقش‌های نظارتی را ضابطین قضایی ایفا نمی‌کنند و تا حدی این نقش‌ها به مردم واگذارشده تا به‌این‌ترتیب اگر به‌طور مثال همسایه‌ای در یک کسب‌وکار عملکردی اشتباه انجام می‌دهد سایر همسایه‌ها به وی تذکر دهند.در حوزه پتروشیمی این موضوع خطیرتر است چون ناهنجاری‌هایی در این صنعت وجود دارد بنا به نوع و کاربرد صنعت می‌تواند متنوع‌تر باشد و نظارت تخصصی همه‌جانبه‌ای را می‌طلبد.

مدیرعامل بورس کالا به برگزاری همایش تولید و توسعه پایدار،اقتصاد مقاومتی و تعاون با رویکرد تأمین مالی و بورس اشاره کرد و گفت: همایش‌هایی از این‌دست که تخصصی هستند می‌تواند خروجی مشخصی در پی داشته باشد؛ در برخی همایش‌ها راجع به همه‌چیز صحبت می شود و جمع بندی آن شاید نتواند کاربردی و همه جانبه باشد. اما وقتی محوریت بر روی یک موضوع خاص است، نمی‌شود به‌طور سطحی از موضوعات تخصصی عبور کرد و از این رو تاکنون همچنین همایشی با این موضوع و سطح برگزار نشده است.

وی در پایان اظهار داشت: به طور طبیعی نمی‌توان توقع داشت که همه صنایع پایین‌دستی کشور در جلسات شرکت کنند و این موضوع امکان‌پذیر نیست؛ به این ترتیب برپایی گردهمایی همچون همایش تعاون و اقتصاد مقاومتی، بستری فراهم می شود تا بخشی از صداها در این بخش به‌طورجدی شنیده شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.