حق شناس : پس از 13 آبان دلار ارزان می شود

اختصاصی دیوان اقتصاد؛

حق شناس : پس از 13 آبان دلار ارزان می شود

چهارشنبه, اکتبر 17, 2018 - 13:15 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

هادی حق شناس کارشناس اقتصادی با بیان اینکه پس از عبور از سیزدهم آبان ماه شاهد کاهش قیمت دلار خواهیم بود، گفت: افزایش قیمت ارز و به دنبال آن رشد نرخ برخی از کالاها و خدمات در سایر بازارها در چند ماه اخیر غیر منطقی بوده است و در علم و اصول اقتصاد هیچ توجیهی برای این رشد قیمت ها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تحریم های آمریکا یکجانبه است و هیچ یک از کشورهای صاحب قدرت از اقدام آمریکا علیه ایران حمایت نخواهند کرد، گفت: مهم ترین تفاوت دوره جدید تحریم ها علیه ایران انزوای آمریکا است. در دوره گذشته ایران تحت تحریم های شورای امنیت ملل بود و به مراتب تحریم های سختگیرانه تری علیه کشورمان اعمال شد.

این کارشناس اقتصادی در گفت وگو با دیوان اقتصاد ادامه داد: با عبور از 13 آبان بازار در می یابد که تحریم های یکجانیه آمریکا تاثیر عمیقی در اقتصاد ایران نخواهد داشت و شاهد ریزش نرخ در برخی از بازارها از جمله بازار ارز خواهیم بود.

حق شناس با بیان اینکه حباب سنگینی در نرخ دلار وجود دارد، گفت: با توجه به نرخ برابری ارزها،‌ ارزش واقعی دلار چیزی حدود 9 هزار تومان است که بیش از این، قیمت گذاری بر مبنای اصول اقتصاد نیست و عوامل غیر اقتصادی مانند رویدادهای سیاسی منجر به رشد جهشی نرخ دلار شده است.

وی با تاکید بر اینکه پس از سیزدهم آبان ماه نرخ دلار هم کاهش پیدا می کند،‌ ادامه داد: شاهد آن بودیم که پس از تصویب یکی از لوایح FATF یعنی همان تصویب CFT و الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم نرخ دلار در بازار کاهش پیدا کرد حال اینکه اگر بسته حمایتی اروپایی ها هم به اجرا برسد التهاب اقتصاد ایران فروکش خواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: یکی از مهم ترین موضوعات در بسته حمایتی اروپایی ها بحث خرید یک میلیون بشکه نفت در روز است که اگر تنها همین موضوع به اجرا برسد، تاثیر قابل توجهی در بازار خواهد داشت و از کاهش ذخایر ارزی کشورمان جلوگیری می کند.

حق شناس تاکید کرد: موضوع مهم دیگر برای اجرایی شدن بسته حمایتی اروپایی ها تصویب FATF است. برای امکان استفاده از تمام بخش های بسته حمایتی اروپایی ها نیاز به تصویب تمام لوایح FATF داریم. حال اینکه تصویب FATF به تنهایی باعث شکست قیمت ها در بازار می شود چراکه بخشی از این افزایش قیمت ها به دلیل وجود عدم قطعیت در بازار است.

وی درباره آینده دلارهای خانگی در بازار پس از اعمال تحریم ها اظهار داشت: سه بازار مسکن، پول(بانک) و بازار سرمایه می توانند مقصد دلارهای خانگی باشند. بستر ورود نقدینگی حاصل از فروش دلارهای خانگی پس از ریزش نرخ ارز در بازار برای هر یک از این بازارها مهیاتر باشد، نقدینگی وارد ان بازار خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه احتمال افزایش قیمت خانه های کم متراژ در نیمه دوم امسال وجود دارد، گفت: بازار مسکن در تهران رشد قیمت بالای 70 درصد را تجربه کرد بنابراین ظرفیت افزایش قیمت بیش از این را ندارد اما این دلارهای خانگی که به اندازه خرید خانه های کم متراژ هستند منجر به افزایش تقاضا برای این واحدها در بازار می شود و در نهایت احتمال افزایش قیمت مجدد واحدهای کم متراژ در تهران وجود دارد.

وی ادامه داد: البته احتمالا بخشی از این دلارها وارد بازار املاک و مستغلات استان های شمالی خواهد شد.

حق شناس گفت: بنابراین یکی از اتفاقاتی که در بازار پس از آبان ماه رخ می دهد ادامه نوسانات قیمت در بازار ملک است.

وی با اشاره به ورود بخشی از این نقدینگی ها بازار پول یا همان بانک ها اظهار داشت: در راستای جذب نقدینگی ها به نظام بانکی، دولت قصد افزایش نرخ سود بانکی را دارد. به احتمال زیاد هم در روزهای آینده شاهد افزایش نرخ سود بانکی باشیم تا نقدینگی در قالب سپرده های بانکی سرمایه گذاری شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اگر این نقدینگی وارد بازار بانکی شود توان بانک ها برای ارایه تسهیلات افزایش پیدا خواهد کرد و در این صورت می توان انتظار داشت قدرت بانک ها برای اعطای وام به بخش مولد اقتصاد بالا برود.

حق شناس با بیان این جمله که نقدینگی ناشی از فروش دلار پس از آبان ماه در این سه بازار پخش می شود، ادامه داد: انتظار رونق بازار سرمایه پس از آبان ماه هم وجود دارد اما باید توجه داشت که جامعه هنوز تمایل به سرمایه گذاری در بازار سرمایه و بورس را ندارند چراکه اطلاعات این بازار در اختیار همه شهروندان نیست و همه اقشار آشنایی با بورس ندارند.

این کارشناس اقتصادی افزود: با مجموعه این اتفاقات پیش بینی می شود که پس از آبان شاهد فروکش کردن التهاب در بازا ها باشیم و اگر دولت به شرایط مسلط شود،‌ ثبات نسبی به اقتصاد بر می گردد.

 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.