تعاملات اقتصادی برقرار است

مدیرعامل بانک دی مطرح کرد؛

تعاملات اقتصادی برقرار است

مدیر عامل بانک دی معتقد است تصویب تمامی بخش‌های FATF می‌تواند بهانه را از غربی‌ها بگیرد وگرنه چندین سال است که اقتصاد ایران از سوی استکبار جهانی تحریم شده است.

به گزارش دیوان اقتصاد ، پذیرش مقررات گروه ویژه اقدام مالی یا FATF؛ موضوعی که از زمان مطرح شدن حواشی و بحث های زیادی را در جامعه، دولت و مجلس ایجاد کرده و در حالی که برخی پیوستن به این مقررات را راهکار اتصال به اقتصاد جهانی می دانند، برخی نیز معتقدند آمریکا و تحریم کنندگان ایران به دنبال دستیابی به اطلاعات بانکی و اقتصادی ایران در پوشش مقررات FATF هستند. حال با تصویب بخش دیگری از مقررات این قانون به عنوان CFT توسط مجلس، شورای نگهبان بررسی و اظهارنظر پیرامون این مصوبه مجلس را در دستور کار خود دارد.

در این زمینه محمدرضا قربانی؛ مدیرعامل بانک دی در گفتگویی با مجله تازه های اقتصاد پیرامون اجرای مقررات FATF در نظام بانکی کشور مواردی را مطرح کرد.

با توجه به لزوم ورود شبکه بانکی کشور به عرصه فعالیت های بین المللی و همچنین نیاز کشور به جذب سرمایه گذاری، آیا پذیرش و اجرای مقررات FATF می تواند کشور را در این زمینه ها به اهداف برساند و یا خیر؟

یکی از الزامات پذیرش سرمایه گذاری های خارجی و اینکه خارجی ها بیایند در ایران و جذابیت سرمایه گذاری برای آنها وجود داشته باشد، این است که مطمئن باشند ایران مقررات FATF را پذیرفته و سرمایه گذاری های آنها در چارچوب مقررات خاص FATF است. همچنین باید برای جامعه جهانی اعتمادسازی صورت بگیرد چون دشمنان خارجی با سوء تبلیغات و تحریم، سعی در تخریب چهره ایران دارند و به نظر من تصویب مقررات FATF و حرکت در این سمت باعث اعتماد سرمایه گذاران خارجی و جذب منابع آنها در داخل کشور خواهد شد.

تا چه اندازه می توان امیدوار بود که نهایی شدن بررسی مقررات FATF در مجلس و اجرای آن توسط شبکه بانکی کشور، به بهبود عملکرد بانک ها به ویژه در تعاملات بین المللی منجر شود؟

نظام بانکی برای اینکه بتواند فعالیت خود را توسعه بدهد باید هرچه بیشتر به سمت شفافیت حرکت کند و در قالب تحقق شفافیت، شرایط بهتری فراهم می شود. بانک ها امروز در حال رعایت مقررات بانکی موجود هستند و استانداردهای FATF می تواند به فعالیت های بانکی کشور در عرصه بین الملل کمک کند و در عین حال، از این طریق اقتصاد ایران می تواند از شرایط خاصی که در آن قرار گرفته است خارج شود.

یکی از موارد بسیار مهم در زمان تحریم ها، فراهم شدن امکان نقل و انتقالات مالی کشور است که تهدیدهایی از جمله بازگشت ایران به لیست سیاه و همچنین قطع سوئیفت و ... نیز در این زمینه ها وجود دارد. به نظر شما چگونه باید از این شرایط عبور کنیم و پذیرش و یا عدم پذیرش مقررات FATF چه تاثیری در مبادلات مالی کشور دارد؟

تصویب FATF فقط می تواند بهانه را از غربی ها بگیرد وگرنه چندین سال است که اقتصاد ایران از سوی استکبار جهانی تحریم شده است. البته با توجه به اظهارات اخیر رییس جمهور، نگرانی خاصی در کشور وجود ندارد، ولی هرچه فضا به سمت تعامل و توسعه تعاملات پیش برود، مبادلات آسانتری شکل خواهد گرفت.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.