پیش‌بینی ثبت نام یک میلیون نفر برای دریافت دینار

عضو هیات مدیره بانک ملی خبر داد:

پیش‌بینی ثبت نام یک میلیون نفر برای دریافت دینار

عضو هیات مدیره بانک ملی با اشاره به تحویل ارز به ۵۷۰۰ زائر تاکنون، گفت: پیش‌بینی ما این است که با توجه به اینکه از این اطلاعات استفاده کرده‌ایم، هر زائر در کمتر از دو دقیقه ارز خود را دریافت خواهد کرد.

به گزارش دیوان اقتصاد،مسعود خاتونی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به تراکم جمعیت اختلالی در جریان دریافت ارز در عراق به وجود نخواهد آمد، اظهارداشت: هر کاری که انجام دهید با توجه به اینکه در مقطع زمانی محدودی به عده‌ زیادی می‌خواهید خدمات بدهید، مقداری تراکم به وجود خواهد آمد.

وی افزود: برای کنترل و توزیع جمعیت ما براساس داده‌های اطلاعاتی و آماری از ستاد اربعین که در سال‌های گذشته فعال بوده و نشان می‌دهد زائران در کدام مسیرها حرکت خواهند کرد و کدام مناطق بیشترین تراکم را دارد، ایستگاه‌های توزیع ارز را راه‌اندازی کرده‌ایم. پیش‌بینی ما این است که با توجه به اینکه از این اطلاعات استفاده کرده‌ایم، هر زائر در کمتر از دو دقیقه ارز خود را دریافت خواهد کرد.

عضو هیات ­مدیره بانک ملی تصریح کرد: کمترین فرایند را پیش‌بینی کرده‌ایم. فقط گذرنامه را می‌گیریم، شماره کد را می‌خوانیم و ارز پرداخت می‌کنیم. مگر اینکه زائری باشد که خطایی در ثبت اطلاعات داشته باشند. اینها هم گروه‌هایی هستند که بلافاصله تلفنی با مرکز هماهنگی می‌کنند و برای آنها هم ما ریسک را می‌پذیریم و اول ارز را پرداخت می‌کنیم و بعد خطاهای اطلاعاتی را اصلاح می‌کنیم.

وی با بیان اینکه از زمانی که ثبت نام می‌کنیم محل مراجعه را از زائر می‌پرسیم، گفت: زائر نقاط دریافت ارز را تعیین می‌کند و ما سعی می‌کنیم در آن نقاط متمرکز بشویم. الان در مرز چزابه مشکل داریم. نقدینگی ما رفته به آنجا اما استاندار اجازه نمی‌دهد ما آنجا کار کنیم. چند روز است که ما در حال رایزنی برای حل این موضوع هستیم.

بروز اختلال در ارائه خدمات در مرز مهران به دلیل طوفان و بارش باران

خاتونی گفت: اگر نتوانیم مجوزهای لازم را بگیریم، مجبور می‌شویم در مناطق دیگری ارز تحویل بدهیم. در مهران که 26 نقطه در نظر گرفته شده، همه ایستگاه ها استقرار پیدا کرده و ما از روز گذشته پرداخت به زائران را آغاز کرده‌ایم. 5 هزار نفر دیشب از مهران ارز گرفتند اما از دیشب با بارش باران و طوفان همه ایستگاه‌ها با مشکل مواجه شده است. این دیگر در اختیار ما نیست.

مشکلات مرز مهران برطرف شد

وی تصریح کرد: بیش از 20 کانکس داریم که در مهران ارز پرداخت می‌کند و همه اینها با مشکل مواجه شدند اما از بامداد امروز کانکس‌ها را ترمیم کردیم و مجددا فرایند توزیع ارز را آغاز کرده‌ایم. در شلمچه هم همین مشکل به وجود آمد اما با همه این وجود سرویس ما هم به هر دلیلی قطع شود با ریسکی که پذیرفتیم، با سیستم‌های محلی و لوکالی که داریم ارز به زائر پرداخت می‌کنیم.

تا دو ساعت دیگر به شرایط متعادل می‌رسیم

عضو هیات مدیره بانک ملی با بیان اینکه باید امروز را تحمل کنیم و بپذیریم چند اتفاق همزمان رخ داده است، گفت: بسیاری از زائران اعلام کرده‌اند که امروز و فردا از مرز شلمچه و مهران خارج می‌شوند. همه اینها را کنار هم قرار دهیم و اجازه دهیم تا دو ساعت دیگر به وضعیت متعادل برسیم و به سرعت کار توزیع ارز را ادامه دهیم.

ثبت نام 78 هزار نفر در سامانه تاکنون

وی در پاسخ به این سوال که تاکنون چند نفر ثبت نام کرده‌اند، اظهارداشت: تا حدود یک ساعت پیش بیش از 77 هزار و 800 نفر ثبت نام کرده‌اند که 90 درصد آنها ارز 100 هزار دینار و 10 درصد ارز 50 هزار دیناری می‌خواهند و همه آنها بدون استثنا گفته‌اند که از بعد از ظهر امروز و فردا و پس فردا به مرز می‌رسیم. تاکنون به 5700 نفر ارز توزیع داده‌ایم.

معاون بانک ملی گفت: همه دردسرها به امروز منتهی می‌شود و امیدواریم نواقص را برطرف کنیم و تا دو ساعت دیگر روند کار سرعت بگیرد و مشکلات حل شود. بیشترین مشکل در مرز مهران است. براساس سامانه اطلاعاتی بانک، اوج حرکت زائران بعد از ظهر امروز و فردا است و بعد از گذشت این چند روز از اوج تراکم جمعیتی خارج می‌شویم. البته ممکن است ثبت نام‌ها برای روزهای آینده بیشتر شود و تراکم کاری ما تغییر کند.

ثبت نام تا یک روز قبل از اربعین ادامه دارد

وی در پاسخ به این سوال که مهلت ثبت نام‌ها تا چه زمانی است، گفت: تا یک روز قبل از اربعین امکان ثبت نام وجود دارد و به طور طبیعی دیگر روز اربعین به انتهای کاری می‌رسیم.

پیش بینی ثبت نام یک میلیون نفر برای دریافت ارز

خاتونی در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی شما از استقبال زائران چقدر است، گفت: برای اینکه شرمنده زائران نشویم، خوشبختانه با تمهیداتی که بانک مرکزی اندیشیده است، ما در خصوص ثبت نام زائران فکر نمی‌کنم محدودیتی در افراد داشته باشیم و همه زائران می‌توانند ارز بگیرند. اما پیش‌بینی ما این است که 50 تا 60 درصد زائران از ما درخواست ارز داشته باشند که با این حساب حدس می‌زنیم حدود یک میلیون زائر ثبت نام کنند.

وی ادامه داد: به همین دلیل همکاری خوبی با بانک مرکزی داشتیم و بانک مرکزی هیچ محدودیتی برای تامین ارز ایجاد نکرد و از این لحاظ هیچ دغدغه‌ای نداریم.

تاکنون 500 زائر از ایستگاه‌های کاظمین ارز گرفته‌اند

عضو هیات مدیره بانک ملی درخصوص علت استقرار ایستگاه‌های توزیع ارز در کاظمین، با توجه به اینکه کاظمین در مسیر پیاده‌روی اربعین نیست، گفت: همین الان که با شما صحبت می‌کنم، تاکنون 500 نفر از ایستگاه‌های ما در کاظیمین ارز دریافت کرده‌اند. اینها زائران اربعین بو‌دند و حدود 300 هزار نفر تاکنون وارد عراق شده‌اند. ما 5 ایستگاه در کاظمین در نظر گرفتیم.

استقرار 500 نیرو برای ارائه خدمات ارزی به زائران

خاتونی با بیان اینکه حدود 500 نفر نیرو برای ارائه خدمات ارزی به زائران اربعین به کار گرفته‌ شده‌اند، افزود: فکر می‌کنم این تعداد نیرو کافی باشد و عده‌ای آماده‌باش هستند تا اگر لازم شد اضافه شوند.

توزیع ایستگاه‌های تحویل ارز در همه مسیرهای حرکت زائران

وی در پاسخ به این سوال که آیا در مسیر پیاده‌روی هم ایستگاه وجود دارد، گفت: بین نجف تا کربلا، بغداد تا نجف، بغداد تا کربلا باجه راه‌اندازی شده است بنابراین در هر مسیری که زائران حرکت می‌کنند، باجه تحویل ارز وجود دارد. لوکشین و نقشه باجه‌های تحویل ارز در سامانه طراحی شده و زائران می‌توانند از مسیرهای مختلف دریافت ارز مطلع شوند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.