بازار بسته شد، قول وزیر محقق نشد

بازار بسته شد، قول وزیر محقق نشد

یک‌شنبه, نوامبر 4, 2018 - 15:10 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

با وجودی که فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه معارفه خود، از آغاز فرآیند واگذاری سهام دولت در یک بانک و دو شرکت بزرگ دولتی از امروز، یکشنبه 13 آبان 97 خبر داد اما این اتفاق محقق نشد و کسی اطلاع دقیقی از سرنوشت این واگذاری ها ندارد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از اخبار مالی،طبق گفته ی وزیر اقتصاد، قرار بود شب گذشته بطور رسمی، این خبر از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام و از روز یکشنبه پذیره نویسی بانک مورد نظر و دو شرکت دولتی مذکور آغاز شود و پیگیری های انجام شده نشان داد که چنین اتفاقی رخ نداد و اولین وعده وزیر در موعد اعلام شده، تحقق نیافت.
بررسی ها نشان می دهد که دو شرکت صنعتی و معدنی گل گهر و پتروشیمی نوری دو شرکتی هستند که با احتمال بالا وزیر جدید امور اقتصادی و دارایی از واگذاری آن ها سخن گفته است و این وعده در حالی داده شده که هنوز آگهی این عرضه ها منتشر نشده و بر اساس پی گیری های اخبار مالی، مسئولین شرکت بورس در جریان جزییات این امر نبودند.
نگاهی به دو شرکت مورد نظر وزیر
شرکت صنعتی و معدنی گل گهر در منطقه معدنی گل گهر با داشتن معادن غنی از سنگ آهن به عنوان یکی از مطرح ترین قطب های فعال معدنی، صنعتی در خاور میانه است. این ذخایر معدنی در استان کرمان و در 50 کیلومتری جنوب غربی شهرستان سیرجان واقع شده است.
سرمایه این شرکت 36 هزار میلیارد ریال است و نماد این شرکت در بورس در میان نمادهای شاخص ساز قرار دارد که معمولا در بالا یا پایین رفتن شاخص تاثیر زیادی دارد و آخرین قیمت هر سهم این شرکت 8233 ریال به ثبت رسیده است.
گفتنی است نسبت قیمت به درآمد هر سهم این شرکت 9.55 بوده و جمع دارایی های شرکت 107 هزار و 530 میلیارد ریال است. همچنین ارزش بازار شرکت 296 هزار و 388 میلیارد ریال به ثبت رسیده است.
سهامداران عمده این شرکت نیز عبارتند از شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید، شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن وفلزات، شرکت فولادمبارکه ، شرکت گروه توسعه مالی مهرآیندگان، شرکت سرمایه گذاری سپه، شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، شرکت سرمایه گذاری استان تهران و شرکت سرمایه گذاری وتوسعه گل گهر هستند.
شرکت پتروشیمی نوری (برزویه) به عنوان تولید کننده مواد آروماتیکی جهان با ظرفیت (چهار میلیون و پانصد هزار تن) 4/5 میلیون تن در سال، از جمله مجتمع های شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس(هلدینگ خلیج فارس) بوده است که به صورت رسمی در تیرماه 1386 افتتاح شده و اکنون درحال فعالیت است. عملیات اجرایی این مجتمع در آذرماه 1379 آغاز و اولین واحد آن در اوایل نیمه دوم سال 1385 راه اندازی شد.سرمایه گذاری انجام شده حدود 8 هزار میلیارد ریال بوده که به صورت مستقیم برای حدود 1000 نفر ایجاد اشتغال کرده است.شایان ذکر است که با توجه به سیاستهای کلان اقتصادی کشور شرکت پتروشیمی نوری به بخش خصوصی (هلدینگ خلیج فارس) واگذار شده است .
این شرکت با 30 هزار میلیاردریال فعالیت می کند و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شرکت سرمایه گذاری نفت وگازوپتروشیمی تامین و شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری سهامداران عمده این شرکت محسوب می شوند.
نماد این شرکت در بازار دوم فرابورس ثبت شده و ارزش بازار این شرکت 3 هزار میلیارد ریال برآورد شده است.
با وجودی که بنابر گفته وزیر اقتصاد امروز قرار بود، واگذاری این دو شرکت و یک بانک دولتی انجام شود اما هنوز نام آن بانک اعلام نشده و معلوم نیست وزیر جدید اقتصاد بر چه پایه و اساسی چنین خبر مهمی را بدون در نظر گرفتن سلسله مراتبی که شرکت ها برای واگذاری باید بپیمایند، اعلام کرده است. به هر روی عدم تحقق نخستین وعده وزیر امور اقتصادی و دارایی آغاز خوبی برای فعالیت در شرایط آغاز دور جدید تحریم ها به شمار نمی رود. در این شرایط پایداری، شفاف سازی، استمرار، پاسخگویی و پرهیز از ارایه وعده های بی پشتوانه از سوی دولتمردان و مسئولین، برای جلب اعتماد بازار و گذر از شرایط سخت الزامی به نظر می رسند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.