پایان خرید نفت ژاپن از ایران تا مارس 2019

پایان خرید نفت ژاپن از ایران تا مارس 2019

شنبه, نوامبر 17, 2018 - 13:15 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

پلاتس به نقل از منابع صنعتی مدعی شد، بلاتکلیفی‌های بسیاری که در مورد معافیت‌ها و پوشش بیمه‌ای وجود دارد همچنان پالایشگاه‌های ژاپنی را بر آن داشته تا به دنبال جایگزین‌هایی برای تامین نفت خود باشند.

به گزارش دیوان اقتصاد از فارس، پلاتس طی گزارشی به نقل از منابع صنعتی و تجاری مدعی شد پالایشگاه های ژاپنی به زودی به خرید نفت از ایران پایان می‌دهند.

به نوشته این گزارش، حتی اگر پالایشگاه های ژاپنی خرید نفت از ایران را به لطف معافیت آمریکا از سربگیرند، راه کوچکی برای تسویه تمامی تراکنش‌ های مرتبط دارند؛ از اینرو احتمالا به بارگیری محموله‌ها از ایران تا پایان مارس 2019 پایان خواهند داد زیرا مشخص نیست که معافیتشان پس از ماه می تایید شود یا نه.

ژاپن یکی از 8 کشوری است که از آمریکا معافیت از تحریم‌های ایران را برای ادامه واردات نفت با حجم کاهش یافته به مدت 180 روز از 5 نوامبر دریافت کرده است.

هیروشیگه سیکو، وزیر اقتصاد و تجارت ژاپن گفته بود این معافیت به دنبال تعلیق بارگیری تمامی محموله‌های نفت ایران به مقصد پالایشگاه‌های ژاپن در آستانه اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا، اعلام شد؛ اکنون پالایشگاه های ژاپنی برای از سرگیری واردات نفت ایران آماده می‌شوند.

به گفته منابع صنعتی مختلف، حتی اگر برخی از پالایشگاه‌ها تصمیم بگیرند، سال آینده واردات از ایران را ازسربگیرند، ممکن است تنها قادر باشند در ماه‌های ژانویه و فوریه شاید در ماه مارس نفت از ایران بارگیری کنند.

نخست، شرکت‌های پالایشگاهی می‌خواهند تمام تراکنش‌های مربوط به ایران را تا پایان آوریل به صورت کامل تسویه کنند. پس از آن، آنها قادر خواهند بود تا از بیمه کشتیرانی با پشتوانه دولت ژاپن برای محموله‌های ایرانی تا پایان مارس (زمانی‌که پوشش بیمه کنونی منقضی می‌شود) استفاده کنند. بعلاوه، تا آن زمان، آمریکا کاهش‌های بیشتری از مشتریان نفت ایران حتی با وجود معافیت انتظار دارد و مشخص نیست که آیا هیچ معافیتی پس از این 6 ماه در پایان ماه می به این کشورها داده خواهد شد یا نه.

با این حال، احتمالا حداقل یک پالایشگاه ژاپنی به واردات نفت از ایران تا اوایل سال آینده ادامه خواهد داد. یک منبع آگاه در یک پالایشگاه ژاپنی به پلاتس گفت این پالایشگاه در نظر دارد تا به زودی با شرکت ملی نفت ایران برای محموله‌های احتمالی مذاکره کند و قبلا با بانک‌ها برای ازسرگیری واردات نفت از ایران تماس گرفته است.

به گفته منابع صنعتی، بلاتکلیفی‌های بسیاری که در مورد معافیت‌ها و پوشش بیمه‌ای وجود دارد همچنان پالایشگاه‌های ژاپنی را بر آن داشته تا به دنبال جایگزین‌هایی برای تامین نفت باشند.

بر اساس آمارهای دولتی ژاپن، پیش از اینکه تحریم‌ها بازگردند، واردات نفت ژاپن از ایران در بازه بین ژانویه تا سپتامبر به طور متوسط به 164 هزار بشکه در روز رسیده بود که 5 درصد کل واردات نفت ژاپن را تشکیل می‌داد.

توافق هسته ای، توسط ایران و 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (چین، فرانسه، روسیه، انگلیس، آمریکا) بعلاوه آلمان و اتحادیه اروپا در سال 2015 به امضا رسید. واشنگتن در 8 می 2018 از این توافق بیرون آمد درحالی که دیگر طرف ها هنوز به آن پایبند هستند.

واشنگتن اعلام کرده بود که می‌خواهد صادرات نفت ایران را به صفر برساند اما در روز اجرای تحریم‌های نفتی 8 کشور چین، کره جنوبی، هند، ژاپن، تایوان، ایتالیا، یونان و ترکیه را از تحریم‌های نفتی به مدت 6 ماه یا 180 روز معاف کرد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.