گزارش پژوهشی «وضعیت بانک های اسلامی در جهان» منتشر شد

گزارش پژوهشی «وضعیت بانک های اسلامی در جهان» منتشر شد

گزارش پژوهشی «وضعیت بانک های اسلامی در جهان» توسط پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی منتشر شد و در اختیار علاقه مندان قرار گرفت.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی، در بخش چکیده این گزارش که توسط «لیلا محرابی» نوشته شده، آمده است: بانکداری اسلامی پس از بحران مالی در جهان با داشتن ویژگی هایی از جمله ممنوعیت انجام معاملات ربوی، تأکید بر قراردادهای واقعی و برقراری ارتباط میان بخش پولی و بخش واقعی اقتصاد توانسته است جایگزین مطمئن و خوبی برای بانکداری متعارف باشد و تمایل به آن در کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای مسلمان و غیر مسلمان نیز به سرعت در حال افزایش است.
در این گزارش آمده است که بانکداری اسلامی صنعتی رو به رشد محسوب شده و ایران، مالزی، عربستان و امارات متحده عربی به ترتیب بیشترین دارایی های منطبق بر شریعت را به خود اختصاص می دهند.
با توجه به توسعه ایده بانکداری اسلامی و ضرورت پایش مستمر وضعیت این صنعت، این گزارش تلاش کرده است با ارائه تصویری جامع از صنعت بانکداری اسلامی در جهان به بررسی تغییرات و تحولات اخیر در این صنعت بپردازد.
لازم به ذکر است، اطلاعات و داده های این گزارش از پایگاه داده های بنک اسکوپ (Bankscope) به عنوان یکی از معتبرترین منابع اطلاعاتی بانکداری، استخراج و مورد استفاده قرار گرفته است. این پایگاه شامل اطلاعات جامعی از بانک ها در سراسر جهان بوده و امکان بررسی هر بانک را به طور جداگانه و یا در مجموعه ای از بانکها با ویژگی خاص به صورت گسترده فراهم می آورد.
در نتیجه این گزارش آمده است: گسترش و رونق بانکداری اسلامی در میان کشورهای اسلامی از یک سو و تقاضای کشور های غربی مبنی بر تطابق قوانین بانکداری آنها با قوانین اسلامی نیز از سوی دیگر، رشد چشمگیر این نوع نظام بانکی را رقم زده است.
از بین ٢٠٠ بانک اسلامی موجود، می توان به هشت بانک برتر اسلامی جهان در کنار بانک های ایرانی از جمله بانک الراجحی عربستان، خانه مالی کویت، بانک اسلامی ابوظبی، بانک اسلامی دبی، بانک اسلامی قطر، مای بانک اسلامی برهاد مالزی، بانک رایان قطر و بانک آلیمای عربستان اشاره کرد.
بررسی شاخص های مالی در میان بانک های اسلامی نشان می دهد که بانک الراجحی، بانک ملی و بانک ملت بیشترین سهم را از کل دارایی های بانک های اسلامی دارا هستند.
علاقه مندان برای دسترسی به متن کامل این گزارش پژوهشی می توانند به پرتال پژوهشکده پولی و بانکی به نشانی www.mbri.ac.ir مراجعه کنند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.