سرایت تحریم بانک‌ها در تامین دارو

سرایت تحریم بانک‌ها در تامین دارو

شنبه, دسامبر 8, 2018 - 09:53 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه تحریم برخی بانک‌ها به بهانه فعالیت در حوزه تامین غذا و دارو از سوی آمریکا اقدامی خصمانه است، گفت: با توجه به نوسانات ارزی باید تولیدات دارویی تقویت شود.

 

به گزارش دیوان اقتصاد،محمدحسین قربانی در گفتگو با ایبِنا، با اشاره به اعمال تحریم های دارویی از سوی آمریکا در خصوص برخی بانک های ایرانی که در زمینه اقدامات بشردوستانه در این حوزه فعال بوده اند، افزود: علی‌رغم ادعای وزارت خزانه داری این کشور این تحریم ها علیه شبکه بانکی و برخی بانک های خصوصی کشور صورت گرفته که بار دیگر بر خصمانه بودن اقدامات آمریکا تاکید دارد.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه آمریکا بر خلاف همه تعهداتی که در نظامات بین المللی باید به آن پایبند بود عمل کرده است، افزود: غذا و دارو حتی در زمان جنگ نیز نباید شامل تحریم شود اما اکنون دیده می شود که آمریکا در این حوزه نیز برخی بانک های داخلی را با این بهانه تحریم کرده است.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا با همه شعارهای حقوق بشری خود بازنده میدان است، تصریح کرد: بسیاری از شرکت ها و بانک های داخلی که در راستای تامین غذا و دارو فعال بوده اند اکنون در لیست تحریم های آمریکا قرار گرفته اند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه آمریکا بارها نشان داده که به هیچ نظام حقوق بشری پایبند نیست، گفت: خوشبختانه با توجه به تدابیر اندیشیده شده برای تامین دارو مشکلی نداریم البته که شاید برای برخی بیماری های خاص و نادر که الزاما باید با واردات داروی آن را تامین کنیم با مشکلاتی مواجه باشیم.

قربانی با تاکید بر اینکه با توجه به محدودیت های بسیاری که در بخش های مختلف ایجاد شده باید بتوانیم با تولیدات داخلی بهبود شرایط را رقم بزنیم، افزود: در شرایط فعلی باید با دور زدن تحریم ها بهبود شرایط از حیث کاهش اثر تحریم های ظالمانه را پیگیری کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۵ درصد داروهای کشور در داخل تولید می شود، تصریح کرد: با توجه به نوسانات ارزی اگر بتوانیم با تامین منابع تولیدات داخلی را تقویت کنیم تحریم ها را نیز بی اثر خواهیم کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه در حال حاضر کمبود دارو در داروهایی مشاهده می شود که مشابه تولید داخل آن در داخل وجود دارد، گفت: پزشکان نیز در صورتی که تولیدات داخل آزمون خود را پس داده اند باید به از سفارش خرید داروی خارجی به بیمار خودداری کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با توجه به رعایت استانداردهای بین المللی در ساخت دارو باید به تولیدات داخلی طبق فرمایش مقام معظم رهبری توجه کنیم تا در این حوزه نیز تحریم ها بی اثر شوند.

گفتنی است؛  با اینکه وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعی است صنعت دارو و غذای ایران را تحریم نکرده اما بیشتر کارشناسان معتقدند به دلیل فشارهای اقتصادی و مالی که آمریکا روی بانک‌ها و شرکت‌های خارجی فعال در زمینه دارو و تجهیزات درمانی وارد کرده عملاً ورود دارو به ایران با مشکلات بسیاری مواجه شده است. شرکت‌های تولیدکننده از ترس آمریکا همه فعالیت‌ها و روابط خود با ایران را به حالت تعلیق درآورده و با این کار باعث ایجاد نوعی بایکوت دارویی در ایران خواهند شد، البته که در روزهای اخیر برخی بانک های داخلی نیز با این تحریم در لیست سیاه قرار گرفته اند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.