تبلور دیپلماسی اقتصادی با پرچم‌داری بخش خصوصی در اکسپو ۲۰۱۸

تبلور دیپلماسی اقتصادی با پرچم‌داری بخش خصوصی در اکسپو ۲۰۱۸

یک‌شنبه, دسامبر 9, 2018 - 14:55 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

رییس ستاد نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران گفت: این نمایشگاه در راستای بی‌اثر کردن تحریم‌ها با دیپلماسی اقتصادی و پرچم‌داری بخش خصوصی برگزار می‌شود.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایبنا، مجید تکبیری در نشست خبری سومین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اظهار داشت: این نمایشگاه با هدف ایجاد بازارهای جدید، بازاریابی برای کالاهای ایرانی در داخل کشور و همچنین تقویت بنیه صادراتی شرکت‌های کوچک و متوسط در راستای بی‌اثر کردن تحریم‌ها با دیپلماسی اقتصادی و پرچم‌داری بخش خصوصی برگزار می‌شود.
رییس ستاد نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران ادامه داد: هیئت‌های تجاری از ۵۷ کشور دنیا در این نمایشگاه حضور خواهند داشت و نمایشگاه با حضور ۶۱۱ تاجر و بازرگان، ۲۰ هیئت عالی‌رتبه از ۲۰ کشور و همچنین هیئت های بلند پایه از کشورهای عراق، پاکستان، روسیه، افغانستان، الجزایر، سنگال و ... برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه ۱۳ رئیس اتاق بازرگانی و ۴ مقام سیاسی و اقتصادی از کشورهای خارجی در این نمایشگاه حضور خواهند یافت، افزود: در مجموع استقبال از نمایشگاه با رشد چشمگیری نسبت به سال گذشته رو به رو بوده است.
محمد رئوف قادری مدیرعامل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب نیز در این نشست گفت: تحریم اقتصادی بهترین فرصت برای صادرات است و تفاوت قیمت ریال و ارز، نیازهای بازار هدف و شیوه‌های صادراتی شرایطی ایجاد کرده تا با استفاده از این فرصت صادرات را رونق دهیم.
وی با بیان اینکه از زمان تحریم ها ۳۵ درصد رشد صادرات را شاهد بودیم، افزود: با برنامه‌ریزی می‌توان در این شرایط شاهد جهش صادراتی و افزایش درآمدهای ارزی از محل صادرات بود که هدف نمایشگاه نیز معرفی توانمندی تولیدکنندگان ایرانی به جهان در این راستا است.
قادری با بیان اینکه هدف از ایجاد شهر آفتاب انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب به خارج شهر بوده است، گفت: تفاهم‌نامه‌ای نیز با وزارت صمت برای این منظور منعقد شده و در بسیاری موارد سازمان‌ها و شرکت‌ها زیر بار این موضوع نرفته‌اند.
وی با تاکید بر اینکه تهران پایتخت سیاسی و اقتصادی کشور است، تصریح کرد: در حاشیه کشور شاهد تأسیس مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی بسیاری هستیم که علیرغم تخصیص بودجه زیاد اثر چندانی نداشته‌اند، چرا که تصمیمات کلان در تهران گرفته می‌شود، بنابراین در تهران ایجاد یک منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی را در شهر آفتاب در دستور کار قرار دادیم.
قادری با بیان اینکه این اقدام می‌تواند شهر آفتاب را به محلی برای جذب سرمایه‌گذاری و مرکز گفتگوی کشور تبدیل کند، خواستار حمایت دولت و مجلس از این اقدام شد. شهباز حسن‌پور عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در ادامه با حمایت از برگزاری نمایشگاه اکسپو ۲۰۱۸ تأکید کرد: امیدواریم فعالیت‌های بخش‌خصوصی توسعه پیدا کند و دولت دست از تصدی‌گری بردارد.
وی با بیان اینکه با توجه به حجم نقدینگی موجود در تهران باید فعالیت‌های اقتصادی این استان بیش از این باشد، ادامه داد: نمایشگاه آفتاب سرمایه‌ای ملی است که در حال حاضر استفاده لازم از آن صورت نمی‌گیرد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با گلایه از دولت به دلیل عدم حمایت از صادرات افزود: جوایز صادراتی را در مجلس پیش بینی کردیم و طبق مصوبه قانونی مجلس باید پرداخت شود اما تاکنون یک ریال جوایز صادراتی پرداخت نشده است.
شهباز حسن پور با بیان اینکه دولت ممنوعیت‌های صادراتی را اعمال می‌کند که صددرصد خلاف قانون است، گفت: این در حالی است که دولت اعلام می‌کند می‌خواهد ارز مورد نیاز کشور را از طریق صادرات تامین کند.
در ادامه نشست امامی محمد امامی امین معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری تهران اظهار داشت: استان تهران بالغ بر ۱۷ هزار کارخانه، ۷۲ هزار واحد تولیدی و ۴۰۰ هزار واحد صنفی دارد که این آمار نشان از وجود ظرفیت‌های صنعتی و تولیدی گسترده در این استان است.
وی افزود: بسیاری از تولیدات در این واحدها از نظر کیفی و کمی قابلیت رقابت با مشابه خارجی را دارد که برای این منظور در حوزه بازاریابی طی سال‌های اخیر تلاش گسترده ای داشتیم تا ظرفیت ها را به مخاطبین بشناسانیم اما توفیق لازم تاکنون حاصل نشده است.
امامی امین ادامه داد: شاهد از هم‌گسیختگی در حوزه صنعت، تولید، بازاریابی، مصرف کننده و بخش‌های حاکمیتی هستیم که در این راستا تلاش می‌کنیم با ایجاد هماهنگی، موانع و بروکراسی اداری را از مسیر تولید حذف کنیم که نمایشگاه اکسپو از مهمترین اقدامات برای اثربخشی کارهای انجام شده است.
وی در پاسخ به انتقاد از تصدی گری دولت اظهار داشت: دولت به هیچ وجه آن به دنبال تصدی‌گری نیست و علاقه دارد که فعالیت ها را به بخش خصوصی واگذار کند اما هنگامی که بخش خصوصی تمام قد ورود نمی‌کند، دولت به دلیل وظایفی که دارد مجبور است که حمایت کند، به عنوان مثال متولی اصلی اکسپو باید اتاق بازرگانی باشد اما این نمایشگاه برای آنها در اولویت نیست.
معاون استاندار تهران خاطرنشان کرد: مهمترین مشکل در حوزه اقتصادی موازی‌کاری دستگاه‌ها است که اجازه نمی‌دهد تصمیمات دولت به اجرا برسد و سردرگمی سرمایه گذار و تولید کننده را در پی خواهد داشت.
امور اقتصادی استاندار تهران در مورد مشوق‌های صادراتی نیز گفت: مشوق‌های صادراتی زمانی توجیه داشت که نرخ دلار ۳۲۰۰ تومان بود و چه ضرورتی دارد که با دلار ۱۲ هزار تومانی دولت از بیت المال مشوق صادراتی بدهد.
وی با بیان اینکه اکنون بهترین فرصت برای توسعه صادرات است، افزود: اگر برخی مواقع مانع صادرات می‌شویم دلیل آن این است که بازار داخلی به تلاطم خورده و دولت به عنوان متولی امور اجرایی باید تصمیماتی بگیرد که زندگی مردم با سختی مواجه نشود.

امامی امین در ادامه افزود: اگر مواد اولیه تولید و نقدینگی واحدهای تولیدی از سوی بانک‌ها تامین شود می‌توان ظرفیت صادرات را افزایش داد و از ۲۵ درصد رشد کنونی به ۷۰ درصد رشد برسیم و با توجه به اینکه سهم نفت در بودجه سال آینده کاهش یافته بتوانیم درآمدهای صادرات غیر نفتی را افزایش دهیم و به آرزوی دیرینه حذف نفت از بودجه نزدیک شویم.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.