نخست وزیر عراق بار دیگر با تحریم ایران مخالفت کرد

نخست وزیر عراق بار دیگر با تحریم ایران مخالفت کرد

چهارشنبه, دسامبر 12, 2018 - 08:10 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

همزمان با سفر 'ریک پری' وزیر انرژی آمریکا به بغداد، 'عادل عبدالمهدی' نخست وزیر عراق بار دیگر بر موضع کشورش در مخالفت با تحریم های آمریکا علیه مردم ایران تاکید کرد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا، نخست وزیر عراق عصر سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود درخصوص تحریم های ضد ایرانی آمریکا گفت: 'بار دیگر موضع عراق را تکرار می کنم. عراق بخشی از این تحریم ها نخواهد بود'.
عبدالمهدی این سخن را در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مطرح کرد که از وی پرسید با توجه به نزدیک شدن به پایان مهلت 45 روزه آمریکا به عراق برای قطع واردات انرژی از جمله گاز از ایران، آیا بغداد اقدامی در این خصوص از جمله تمدید کردن این مهلت یا معاف شدن از این امر انجام داده است یا نه.
نخست وزیر عراق گفت: بارها تاکید کرده ایم که ما جزیی از نظام تحریم ها نخواهیم بود.
وی افزود: 'موضوع (واردات) گاز (از ایران) برای ما بسیار مهم است و به نظر می رسد که آمریکا هم این موضوع را به خوبی درک می کند بر همین اساس نیز دیدارهای مختلفی انجام شده است و همکاری گسترده ای میان بغداد و واشنگتن وجود دارد تا به نقطه نظری برسیم که سبب آسیب و زیان به منافع عراق نشود. این چارچوب کلی که ما در آن کار می کنیم و در همین راستا بزودی یک هیات از عراق برای مذاکره و حل موضوع تحریم ها راهی واشنگتن خواهد شد'.
وی در پاسخ به خبرنگار دیگری که از وی درباره طرح احتمالی موضوع تحریم ها در گفتگوهای امروزش با مقامات آمریکایی (دیدار حضوری با 'ریک پری' وزیر انرژی و تماس تلفنی 'مایک پنس' معاون رییس جمهوری آمریکا پرسید، گفت: 'آمریکا و عراق هر کدام دیدگاه و سیاست خاص خود را در این زمینه دارند. آمریکایی ها متوجه حساسیت موضوع گاز و نقشی که در تولید برق و اهمیت موضوع برق در زندگی مردم عراق دارد، هستند. آنها بر دیدگاه های خود اصرار می کنند ما هم بر دیدگاه خود اصرار و بر اساس آن عمل می کنیم'.
عبدالمهدی افزود: 'ما (بغداد و واشنگتن) بعنوان دو کشور دوست باید به نقطه نظری برسیم که موجب آسیب به عراق نشود و با سیاست های عراق در قبال کشورهای همسایه اش نیز همخوانی داشته باشد. البته آمریکا همچنان دیدگاه های مناسب خود را مطرح می کند اما این که گفته شود چیزی به ما دیکته می شود، درست نیست. من فکر می کنم ما این مرحله را پشت سرگذاشته ایم و این سیاست را نیز ادامه خواهیم داد'.
عبدالمهدی در بخش دیگری از این مصاحبه همچنین به دیدار چند روز پیش سفرای سه کشور اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) با وی اشاره کرد و گفت: این دیدار بخاطر مسائلی که در آن مطرح شد، دیدار بسیار مهمی بود و آنها بر حمایت همه جانبه از عراق از جمله در موضوع تحریم ها و نیز همکاری مشترک در حوزه امنیت تاکید کردند.
نخست وزیر عراق تاکنون چند بار بر مخالفت کشورش با تحریم های آمریکا و پیوستگی اقتصاد دو کشور ایران و عراق تاکید کرده است.
وی از جمله گفته بود عراق کشوری است که در تصمیمات خود مستقل است و در روابط خارجی خود تحت تاثیر خواست و فشار دیگران قرار نمی گیرد.
تاکید چند باره عبدالمهدی بر مواضع مستقلانه عراق در خصوص تحریم های ضد ایرانی، آنهم چند ساعت پس از دیدارش با وزیر انرژی آمریکا و درحالی که این مقام آمریکایی همچنان در عراق بسر می برد، از سوی ناظران با اهمیت ویژه تلقی شده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.