جزییات تورم آبان ماه اعلام شد

جزییات تورم آبان ماه اعلام شد

بر اساس آمار بانک مرکزی، تورم اقلام قابل تجارت در آبان ماه بر اساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۵ معادل ۲۶.۱ درصد و غیرقابل تجارت ۱۲.۳ درصد بوده است.

 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایبِنا، در یک دسته‌بندی کلی می‌توان اقلام مصرفی در بخش خانوارهای هر کشور را به اقلام قابل تجارت و غیرقابل تجارت تقسیم کرد. اقلام قابل تجارت اقلامی هستند که می‌توانند در مکانی دیگر و دورتر از جایی که تولید شده‌اند، به فروش برسند، بنابراین این اقلام بالقوه دارای ویژگی صادرات یا واردات هستند. عمده کالاهای صنعتی و کشاورزی و نیز بخشی از خدمات، در دسته کالاهای قابل تجارت جای دارند و مسکن و نیز بخشی از خدمات در بخش تولیدات غیرقابل تجارت جای می‌گیرند. شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران مجموعه‌ای از اقلام قابل تجارت و غیرقابل تجارت را شامل می‌شود.

براساس اعلام بانک مرکزی شاخص کل بهای کالاهای مصرفی در آبان ماه سال ۹۷ نسبت به ماه گذشته ۳.۵ درصد و نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۳۹.۹ درصد افزایش یافت. همچنین این شاخص در دوازده ماه منتهی به آبان ۹۷ نسبت به ۱۲ ماه منتهی به آبان ۹۶ معادل ۱۸.۴ درصد رشد داشته است.

بر این اساس شاخص کل اقلام قابل تجارت در آبان ماه سال ۹۷ نسبت به مهرماه ۴ درصد و نسبت به آبان سال گذشته ۶۶.۴ درصد افزایش یافت. تورم اقلام قابل تجارت در آبان ماه بر اساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۵ معادل ۲۶.۱ درصد بوده است.

شاخص کل اقلام غیرقابل تجارت در آبان ماه سال ۹۷ نسبت به ماه قبل ۲.۹ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۹.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین این شاخص در دوازده ماه منتهی به آبان ۹۷ نسبت به ۱۲ ماه منتهی به آبان ۹۶ معادل ۱۲.۳ درصد رشد داشته است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.