روایت جهانگیری از اَبَرچالش‌های بزرگ کشور

روایت جهانگیری از اَبَرچالش‌های بزرگ کشور

سه‌شنبه, ژانویه 8, 2019 - 14:16 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اَبَرچالش‌های بزرگ کشور گفت: آب، بودجه، نقدینگی و مسائل زیست محیطی امروز به چالش‌های بزرگی تبدیل شده‌اند و باید برای رفع مشکلات قدم برداشت.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایبِنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور صبح امروز (سه شنبه) و در مراسم سومین دوره اعطای نشان کارآفرینی امین الضرب که در تالار وحدت برگزار شد، گفت: خوشحالم که اتاق بازرگانی تهران گام های موثر و مفیدی با اعتماد فعالان بخش خصوصی در روند توسعه کشور برداشته است که از جمله آنها اعطای نشان امین الضرب است.

وی امین الضرب را فردی خوشنام و دلسوز توصیف کرد و اظهار داشت: انتخاب کارآفرین برتر در بخش خصوصی توسط بخش خصوصی به معنای نیاز مهم و ملی به کارآفرینی است. وی ادامه داد: کارآفرینی می تواند کشور را از موانعی که با آن روبه روست، عبور دهد؛ حتی اگر با تحریم و محدودیت روبه رو نبودیم، بازهم باید افق های دیگری را برای جوانان ایجاد کنیم.

معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد که دشمنان به دنبال ایجاد آینده ای تاریک و نامعلوم برای کشور ایجاد کنند ولی ما با هم می توانیم مانع از این موضوع شویم. جهانگیری برخی از راهکارها و پیشنهادات گذشته را ناکارآمد دانست و گفت: نیازمند نوآوری و خلاقیت برای حل مشکلات هستیم.

رییس ستاد اقتصاد مقاومتی با اشاره به افرادی که امروز نشان امین الضرب گرفتند، اظهار داشت: باید کارآفرینی را به سمت فناوری های نو و براساس تغییرات اجتماعی و اقتصادی ببریم و زمینه را برای حضور زنان و جوانان آماده کنیم.

وی افزود: تغییرات زیادی در کارآفرینی جهان در حال رخ دادن است و عده ای در حال افول و عده ای در حال ظهور هستند. بسیاری از بنگاه ها دیگر وجود ندارند و رمزگشایی از فراز و فرودها باید بررسی و مطالعه شود.

معاون اول رییس جمهور گفت: بنگاه هایی موفق بوده اند که همزمان با تغییرات خود را تغییر داده اند و ادامه حیات داده اند و بنگاه هایی که خود را تغییر نداده اند، در چرخ دنده های تغییرات از بین رفته اند.

جهانگیری تصریح کرد: بنگاه پویا تغییرات امروز را می شناسد و امیدواریم هم زندگی شخصی، هم اجتماعی و هم بنگاه ها بتوانند خود را با تغییرات تطبیق دهند. وی ادامه داد: نباید اجازه دهیم در چرخ دنده های تغییر قربانی تغییر باشیم و با اتکا به مردم می توانیم از این مسائل عبور کنیم.

رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تاکید کرد که همه ما مسئولیت داریم اعتماد و اطمینان را در میان جوانان و صاحبان سرمایه و دانش را افزایش دهیم و بتوانیم با خلق فرصت های جدید از این مسائل عبور کنیم.

جهانگیری گفت: در دهه اخیر فعالان اخیر تجار و بازرگانان و تولیدکنندگان شرایط سختی داشتند و هم تحریم ها را از سال ٩٠ تا ٩٤ را تجربه کردند و هم بازگشت آنها را در چند ماهه اخیر.

وی افزود: پیکان این تحریم ها متوجه مردم و فعلان اقتصادی بوده است. معاون اول رییس جمهور با اشاره به حل نشدن چالش ها و ابرچالش های کشور گفت: آب، بودجه، نقدینگی و مسائل زیست محیطی امروز به چالش های بزرگی تبدیل شده اند.

جهانگیری ادامه داد: باید برای حل این چالش ها تلاش می کردیم اما امروز با تحریم هم مواجه هستیم. آمریکایی ها در تحریم های گذشته ایران را متهم به نقض قوانین بین المللی و تلاش برای تولید سلاح می کردند ولی با هزینه زیادی که دادیم و با گفت و گوی طولانی توافق کردیم که برجام به امضا برسد.

وی تصریح کرد: این بار اما آمریکایی ها چه می خواهند به مردم دنیا بگویند؟ ترامپ می گوید ایرانی ها با برجام سر ما کلاه گشادی گذاشته است! جهانگیری ادامه داد: آمریکایی ها منطقی جز زورگویی ندارند زیرا با ایران قدرتمند در منطقه مخالف هستند. ترامپ می گوید هفت هزار میلیارد دلار هزینه کردیم و چیزی به دست نیاورده ایم و اگر ١٠٠ برابر هم هزینه کنند باز جواب نمی دهد.

جهانگیری با سخت توصیف کردن شرایط کنونی کشور تاکید کرد: دوره فعلی طولانی نخواهد بود زیرا بی منطق است و باید ببینیم که چگونه از زمستان سخت عبور کنیم. وی با بیان اینکه بدنبال تحت تاثیر قرار دادن معیشت مردم هستند و بدنبال فروپاشی اقتصادی هستند، تصریح کرد ما می توانیم با انسجام و وحدت از این شرایط عبور کنیم. انسجام از نان شب برای کشور واجب تر است.

معاون اول رییس جمهور گفت: عده ای به جای فکر برای عبور از شرایط موجود به دنبال آن هستند که چگونه رقیب را از میدان به در کنند. رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ادامه داد: بعد از انسجام باید مسائل اقتصادی را اولویت کنیم و نباید اجازه دهیم معیشت مردم تحت تاثیر قرار بگیرد.

وی گفت: کمک می کنیم تا کالاهای اساسی در اختیار مردم قرار بگیرد. نیازهای ارزی کشور باید برطرف شود و باید صادرات خود را احیا کنیم. ما به ارز صادرات نیاز داریم و به همین دلیل آمریکا نفت، پتروشیمی و فولاد را تحریم کرده است.

جهانگیری اولویت بعدی را حمایت از تولید نام برد و اظهار داشت: با توجه به تغییرات نرخ ارز مهم ترین اولویت آنها تامین سرمایه در گردش تولید با کمک نظام بانکی است و می خواهیم نقدینگی واحدهای تولیدی را تامین کنیم.

معاون اول رییس جمهور گفت: در شرایط مردم اگر بتوانیم تولید، ارز و صادرات را به همراه تامین معیشت مردم را مدیریت کنیم، از شرایط موجود عبور خواهیم کرد. این دوره نیاز به مردان بزرگ دارد و من هم قول می دهم که با تمام وجود بمانم و لحظه ای در حمایت از شما کوتاهی نکنم.

سومین دوره مراسم امین‌الضرب توسط اتاق بازرگانی تهران در تالار وحدت تهران برگزار و در این مراسم از هشت چهره اثرگذار در حوزه اقتصاد با اعطای لوح و نشان امین‌الضرب تجلیل شد. همچنین ۲ کارآفرین برتر نیز تندیس امین‌الضرب را از اتاق بازرگانی تهران دریافت کردند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.