کنترل سرعت گردش نقدینگی

کنترل سرعت گردش نقدینگی

کارشناس مسائل اقتصادی اعلام کرد: ماه‌شمار شدن سود سپرده‌ها سرعت گردش نقدینگی را کنترل می‌کند.

 

به گزارش دیوان اقتصاد، مهدی تقوی در گفتگو با ایبِنا درباره تاثیرات ماه‌شمار شدن سود سپرده‌های بانکی گفت:‌ هر تدبیری که بانک مرکزی به منظور هدایت نقدینگی به سمت بانک‌ها و ارایه تسهیلات به واحدهای تولیدی بیاندیشد در نهایت به نفع اقتصاد ایران خواهد بود منوط به آنکه این سپرده‌ها تبدیل به تسهیلاتی شود و به واحدهای تولیدی که فعالیت‌های مولد اقتصادی انجام می‌شود ارایه دهد.

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست که سود روزشمار به سپرده‌ها پرداخت شود و این رقابت غیرقانونی بانک‌ها برای پرداخت سود بوده و این بخشنامه در تلاش است تا این روند غیرمتعارف را اصلاح کند.

وی افزود: کارآفرینان باید بتوانند از نقدینگی که در بانک‌ها سپرده می‌شوند بهره‌مند شوند و این راهکار که چگونه می‌توان سپرده‌ها را به مجرای تولید هدایت کرد نیاز به برنامه‌ریزی و سیاستگذاری از سوی مسئولان کشور و بانک مرکزی دارد. تقوی گفت:‌ اگر بانک مرکزی تدابیری در نظر بگیرد که ماندگاری سپرده‌ها را نزد بانک‌ها افزایش دهد می‌تواند دستاوردهای مثبتی برای اقتصاد به همراه داشته باشد.

تقوی افزود: بنگاه‌ها، شرکت‌ها و واحدهای تولیدی که فعالیت مولد اقتصادی دارند باید با شرایط و امتیازات ویژه‌تری از تسهیلات بانکی بهره بگیرند و این امر نیازمند آن است که سپرده‌ها در بانک‌ها سرمایه گذاری شود و بانک‌ها نیز این دغدغه را داشته باشند تا به این فعالان تسیهلات ارایه دهند. تقوی گفت:‌ نقدینگی باید مسیری را طی کند که منجر به هدایت به سرمایه برای توسعه واحدهای تولیدی شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.