طراحی بازار متشکل ارزی و مکانیزم قیمت گذاری

رییس کانون صرافان اعلام کرد:

طراحی بازار متشکل ارزی و مکانیزم قیمت گذاری

رییس کانون صرافان با اشاره به طراحی مراحل حقوقی بازار متشکل ارزی، اعلام کرد: مکانیزم قیمت گذاری در این بازار،­ براساس عرضه و تقاضا و به صورت شفاف و واقعی است.

 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از صداوسیما، رضا ترکاشوند افزود: بازار متشکل ارزی، اتاق شفافی است که تشکیل آن در شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده و همه بازیگران اصلی بازار،  در آن حضور دارند.

وی در خصوص اصلی ترین کارگزاران و بازیگران این مجموعه افزود: کانون صرافان، کانون بانک های خصوصی و شورای بانک های دولتی به عنوان بازیگران اصلی این بازار هستند و بانک مرکزی به عنوان ناظر عملیات،   این بازار را رصد می کند تا این بازار سالم کار کند.

رییس کانون صرافان در خصوص مکانیزم قیمت گذاری در این بازار گفت: عرضه ای که در این بازار صورت می گیرد در یک دوره زمانی از ابتدای صبح به نوان عرضه آزاد است ولی معامله صورت نمی گیرد، سپس براساس میزان عرضه و تقاضا و قیمت هایی که ارائه می شود به صورت میانگین و با توجه به نرخ روز قبل، نرخی تعریف می شود و به عنوان نخستین ­­معامله شروع به کار می کند و بر اساس آن بازار شکل می گیرد و به کارش ادامه می دهد.

وی با اشاره به اینکه همچنان قیمت گذاری های ارز به صورت شفاف نیست گفت: صبح ها منتظر هستیم که نرخ ارز از دو بازار افشاری و سبزه میدان اعلام شود و این بازارها هم وابسته به بازارهای کشورهای همسایه مثل بازار هرات، سلیمانیه و دبی هستند  که در این بازارها نرخی تعریف می شود و در بازار داخلی ادامه پیدا می کند.

ترکاشوند ادامه داد: بازار متشکل ارزی به دنبال این است که به صورت شفاف و براساس عرضه و تقاضا و فاکتورهای بازارهای داخلی عمل کند. وی در خصوص زمان راه اندازی این بازار افزود: مقدمات حقوقی این بازار و ساختار کلی آن، ‌از طرف بانک مرکزی در حال تعریف شدن است و به محض اینکه مراحل حقوقی آن تمام شد این بازار کارش را شروع می کند.

رییس کانون صرافان افزود: تشکیل بازار متشکل ارزی، ‌ آرزوی ۷۰ ساله در نظام ارزی کشور است و ما نیازمند این بازار بوده ایم که بدانیم عرضه در آنجا انجام می شود و ادامه دارد و براساس واقعیات بازار، ­ نرخ در آن تعیین شود.

ترکاشوند درباره وضعیت فعلی بازار ارز گفت: بازار فعلی ارز، ‌ تابع عرضه و تقاضا است و درصورتی که بتوانیم عرضه و تقاضا را مدیریت کنیم، می توانیم این بازار را مدیریت کنیم. وی ادامه داد: درحال حاضر این بازار توسط بانک مرکزی مدیریت می شود­ یعنی تقاضا تعریف شده و هر کسی می داند چه میزان ارز برای چه مقصودی در سال می تواند بگیرد و از طرفی عرضه هم تعریف­ و مدیریت می شود و معلوم است که از چه کانال هایی عرضه صورت می گیرد، به چه طریقی ارز وارد کشور می شود،  چگونه در گمرکات ثبت و تایید شده و در داخل کشور توزیع می شود.

ترکاشوند گفت: نقش بانک ها، صرافی های بخش دولتی و خصوصی تعریف شده و اگرچه در این تعریف، ‌نقش صرافی های بخش خصوصی تضعیف شده، اما امیدواریم موانع موجود برطرف شود و صرافی های بخش خصوصی هم بتوانند ­باثبات کار خود را انجام دهند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.