آمار چک‌های برگشتی ۳۲ درصد کاهش یافت

آمار چک‌های برگشتی ۳۲ درصد کاهش یافت

یک‌شنبه, ژانویه 20, 2019 - 08:53 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

حدود ٥٨٤ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ٦٨ هزار میلیارد ریال در آذرماه ۹۷ در کل کشور برگشت خورد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۳۲.۸ درصد و ۲۶.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایبِنا، آمارهای بانک مرکزی حاکی از ان است که بالغ بر ۵.۷ میلیون فقره چک به ارزشی حدود ٦٣٧ هزار میلیارد ریال در آذرماه ١٣٩٧ در کل کشور مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۱۹.۸ درصد و ۱۰.۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین حدود ٢ میلیون فقره چک به ارزشی بالغ بر ٣٥١ هزار میلیارد ریال در آذرماه ۹۷ در استان تهران مبادله شد.
در این ماه ۵۲.۳ درصد از تعداد چک‌های مبادله‌ای کل کشور در سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی مبادله شده است که به ترتیب با ۳۴.۵ درصد، ۹.۴ درصد و ۸.۴ درصد بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند. همچنین ۶۶.۴ درصد از ارزش چک‌های فوق در سه استان تهران (۵۵.۲ درصد)، خراسان رضوی (۵.۷ درصد) و اصفهان (۵.۵ درصد) مبادله شده است که بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند.

چک‌های وصولی

در آذر ماه ١٣٩٧، در کل کشور حدود ۵.۲ میلیون فقره چک به ارزشی بالغ بر ٥٦٨ هزار میلیارد ریال وصول شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیـب ۱۸ درصد و ۸.۲ درصد کاهش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش، در کل کشور ۸۹.۸ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و ۸۹.۳ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای وصول شد. در آذرماه ١٣٩٧، در استان تهران حدود ۱.۸ میلیون فقره چک به ارزشی حدود ٣١٦ هزار میلیارد ریال وصول شد. در ماه مورد گزارش در استان تهران از نظر تعداد ۹۰.۳ درصد و از نظر ارزش ٩٠ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای وصول شده است.
در ماه مذکور در بین سایر استان‌های کشور بیشترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله‌ای در استان، به ترتیب به استان‌های گیلان (۹۲.۱ درصد)، البرز (۹۱.۵ درصد) و یزد (۹۱.۲ درصد) اختصاص یافته است و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد (۸۳.۳ درصد)، کردستان (۸۵.۱ درصد) و چهارمحال و بختیاری (۸۵.۵ درصد) پایین‌ترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.
در ماه مورد گزارش، در بین سایر استان‌های کشور بیش‌ترین نسبت ارزش چک‌های وصولی به کل ارزش چک‌های مبادله‌ای در استان به ترتیب به استان‌های ایلام (۹۵.۵ درصد)، بوشهر (۹۴.۸ درصد) و کهگیلویه و بویراحمد (۹۴.۵ درصـد) اختصاص یافته است و استان‌های چهارمحال و بختیاری (۷۷.۵ درصد)، سمنان (۸۳.۴ درصد) و هرمزگان (۸۴.۴ درصد) کم‌ترین نسبت ارزش چک‌های وصولی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

چک‌های برگشتی

حدود ٥٨٤ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ٦٨ هزار میلیارد ریال در آذرماه ١٣٩٧ در کل کشور برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۳۲.۸ درصد و ۲۶.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش، در استان تهران حدود ١٩٢ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ٣٥ هزار میلیارد ریال برگشت داده شد. در ماه مورد گزارش، در کل کشور ۱۰.۲ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و ۱۰.۷ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است.
در ماه مورد گزارش، در استان تهران ۹.۷ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و ١٠ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است. در ماه مذکور در بین سایر استان‌های کشور بیشترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی بـه کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان به ترتیب به استان‌های چهارمحال و بختیاری (۲۲.۵درصد)، سمنان (۱۶.۶ درصد) و هرمزگان (۱۵.۶ درصـد) اختصاص یافته است و استان‌های ایلام (۴.۵ درصد)، بوشهر (۵.۲ درصد) و کهگیلویه و بویراحمد (۵.۵ درصد) کم‌ترین نسبت ارزش چـ‌ک‌های برگشتی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

علل برگشت چک‌ها

بالغ بر ٥٥٩ هزار فقره چک به ارزشی حدود ٦٥ هزار میلیارد ریال در آذرماه ١٣٩٧ در کل کشور به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است. در واقع درکل کشـور از نظـر تعـداد ۹۵.۸ درصد و از نظر ارزش ۹۴.۴ درصد از کـل چـک‌هـای برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است. در ماه مورد گزارش، در استان تهران حدود ١٨١ هزار فقره چک به ارزشی حدود ٣٣ هزار میلیارد ریال به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است. در واقع در استان تهران از نظر تعداد ۹۴.۳ درصد و از نظر ارزش ۹۳.۵ درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.