شرکت ها باید سرمایه را با توجه به تورم و مدیریت ریسک افزایش دهند

رئیس کل بیمه مرکزی :

شرکت ها باید سرمایه را با توجه به تورم و مدیریت ریسک افزایش دهند

مدیریت،شناخت و کنترل ریسک مهمترین ابزارهای صنعت بیمه می باشند
یک‌شنبه, ژانویه 20, 2019 - 10:31 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

رييس كل بيمه مركزي در پنجمين همایش مديريت ریسك و بيمه با رویکرد بازار(چالش ها و رويكردها) گفت:مديريت ريسك نوعي فرهنگ سازي و فرآيند سيستماتيك است كه اگر نتوانيم آن را مديريت كنيم در صنعت بيمه به موفقيتي دست نخواهيم يافت.

به گزارش ديوان اقتصاد، غلامرضا سلیمانی رييس كل بيمه مركزي گفت:برخي شركت ها ريسك هاي بزرگي داشتند و سهم نگهداري آنها تنها يك درصد است و برخي شركت ها قرار دادهايي را منعقد ميكنند كه توانايي ايفاي تعهدات را ندارند.

وي افزود: شركت ها بايد سرمايه ها را با توجه به تورم و خسارت ها افزايش دهند و ريسك خود را مديريت كنند.

سلیمانی گفت: ارتباط شرکتهای بیمه با مدیریت ریسک از جمله کارهای مهم صنعت بیمه است؛ چراکه شرکتهای بیمه ای به وجود آمده اند تا ریسک را مدیریت کنند؛ پس کار بسیار سنگینی بر عهده ما گذاشته شده است؛ این در حالی است که گاهی شرکتهای بیمه ریسک سایر شرکتها را پوشش داده و خود در ریسک قرار می گیرند.

رئیس کل بیمه مرکزی افزود: شرکتهای بیمه ای اول باید خود مقاوم بوده و مقاومت پایدار داشته باشند و بعد کار ریسک پذیری را انجام دهند.

وی افزود: شرکتهایی موفق هستند که خود مدیریت ریسک کرده اند، بنابراین توفیق شرکتهای بیمه به مدیریت انواع ریسک گره خورده است؛ البته مدیریت ریسک یک فرایند سیستماتیک است که باید بر مبنای شناخت و ارزیابی دقیق باشد.

به گفته سلیمانی، در بحث حاکمیت شرکتی رسما اعلام کرده ایم که همه شرکتها باید کمیته مدیریت ریسک داشته باشند و در بخش نظارت به این کمیته و فعالیت آن توجه داریم؛ چراکه نمی شود ریسک یک شرکت را بپذیریم، ولی خودمان توانایی پذیرش ریسک نداشته باشیم؛ پس توانگری مالی، اعلام رسمی به بیمه گذاران و بیمه گران است که آیا شرکت قدرت بالا برای پذیرش ریسک دارد.

رئیس کل بیمه مرکزی اظهارداشت: با توجه به تحریم ها انتظار داریم که از شرکتهای بیمه های اتکایی خارجی برای ریسک پذیری استفاده کنیم؛ البته شرکتهای بیمه ای خارجی که با آمریکا کار نمی کنند، اعلام آمادگی کرده اند؛ اما به هر حال به دلیل تورم و تحریم ریسک ما بالا است و شرکتهای بیمه ای نیز در معرض آثار منفی آن هستند.

سلیمانی گفت: باید برای بیمه گذاران رضایتمندی نیز فراهم کنیم؛ چراکه اگر با توجه به تورم نتوانیم به بیمه گذار پرداخت داشته باشیم خوب نیست؛ البته نرخ شکنی نیز از سوی شرکتهای بیمه صورت می گیرد. این در حالی است که اگر شرکتی خیلی قیمت پایین می دهد، حتما خدمات خوبی نمی دهد.

وی افزود: قیمت خیلی بالا یا خیلی پایین مشکل زا است؛ پس شرکت بیمه ای که قیمت خیلی پایین می دهد؛ در نهایت زیان می بیند؛ چراکه خدمت خوبی نمی تواند ارائه دهد. ما دنبال تعیین نرخ برای بیمه ها نیستیم، ولی تاکید داریم که قیمت باید عادلانه باشد. البته تاکید ما بر بیمه زندگی است و باید به اهداف برنامه ششم برسیم.

سلیمانی گفت: شرکتهای بیمه ای تشکیل شده اند تا ریسک را پوشش داده و امنیت ایجاد کنند، البته در بخش های آتش سوزی، زندگی و شخص ثالث مردم اکنون امنیت دارند؛ زمانی این ضریب  بیشتر شناسایی می شود که به درستی زیر ذره بین قرار گیرند.

وی با بیان اینکه گاهی جلوگیری از تقلبات بیمه ای سود برخی شرکتهای بیمه ای را ٥٠ درصد بالا می برد، گفت: برخی ریسک های بزرگ خسارت سنگینی ایجاد می کند؛ پس شرکتهای بیمه باید بازرسی لازم را صورت دهند و تنها به قرارداد بسنده نکنند.

همچنین  مجید مشعل چی  مدیرعامل بیمه کوثر در پنجمین همایش مدیریت ریسک و بیمه  با بیان اینکه رشد سالانه ١٠تا١٥ درصدی مبتنی بر تورم در صنعت بیمه ما را به سرمنزل مقصود نمی رساند، گفت: برای دستیابی به ضریب نفوذ ٧درصدی صنعت بیمه باید نوآور باشیم.

مجید مشعل چی گفت: مدیریت،شناخت و کنترل ریسک مهمترین ابزارهای صنعت بیمه می باشند.

وی دارایی های نامشروط، بیمه های زندگی، بیمه های اتومبیل، مباحث مالی و دغدغه های بازار بیمه از جمله مباحثی بوده که طی سال های گذشته در این همایش مدنظر بوده؛ این در حالی است که صنعت بیمه کشور مدیریت ریسک را به عهده دارد که باید در کنار آن از محاسبات دقیق بهره مند شد؛ ریسک و بیمه اکنون با هم قرین هستند.

وی افزود: ریسک های مرتبط با استارت آپها، نیروی انسانی و مواردی از این دست پیش روی صنعت بیمه است که قطعا حل مشکلات ریسک علیرغم عوامل بیرونی ایجاد ریسک، درون گرا است.

این مقام مسئول در صنعت بیمه گفت: شناخت تمام مولفه ها و پارامترهای دقیق در بازار بیمه ضروری است تا بتوان راجع به آنها تدبیر کرد؛ برخی از این فعل و انفعالات مثل سود سپرده، تحریم، نقدینگی سرگردان و ارز ناشی از فعل و انفعالات حکمرانی است اما مولفه هایی مثل رشد سریع فین تک ها و استارت آپها باید در بازار صنعت بیمه مورد توجه قرار گیرد.

مشعل چی با بیان اینکه علیرغم وجود دیتابیس های غنی در صنعت بیمه، هنوز دچار ضعف تعامل این دیتابیس ها هستیم و برای تصمیم سازی و تبدیل دیتا به دانش دچار مشکل هستیم گفت: ضمن اینکه مولفه های مشتری مداری هنوز در صنعت بیمه لیست نشده و به آن پرداخته نشده است.

وی اظهار داشت: اگر بخواهیم به بحث بازار بیمه بپردازیم باید مولفه ها را کنار هم چیده و سیمای درستی از بازار را ترسیم کرده و بعد برای آن تدبیر کنیم، این در حالی است که در صنعت بیمه به عنصر پرداخته نشده و نتوانسته نوآوری ایجاد کند؛ یعنی با توجه به تورم سالانه ١٠تا١٥ درصدی، مولفه های فروش و خسارت و درآمد نیز بر اساس همین تورم رشد یافته است، این یعنی یک مسیر تدریجی و پلکانی است که ما را به سرمنزل مقصود در برنامه های توسعه ای که ضریب نفوذ ما باید ٧درصد باشد، نمی رساند؛ پس باید نگاه خلاقانه داشت.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.