اقدامات بانک تجارت در مبارزه با پولشویی

اقدامات بانک تجارت در مبارزه با پولشویی

یک‌شنبه, ژانویه 20, 2019 - 13:36 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

بابک دهقان رییس اداره مبارزه با پولشویی بانک تجارت در گفت‌وگویی به اقدامات صورت گرفته از سوی این بانک برای مواجهه با ریسک‌های احتمالی پیش‌رو اشاره کرد

به گزارش دیوان اقتصاد، مشکلات ایجادشده در یکی از شعب بانک تجارت استان کرمان با بازتاب‌های مختلفی در رسانه‌ها همراه بود. فارغ از هرگونه جهت‌گیری مثبت یا منفی و هجمه‌هایی که در این‌گونه موارد متوجه بانک‌ها می‌شود آنچه اهمیت دارد لزوم اتخاذ تمهیدات پیشگیرانه از سوی بانک‌ها برای جلوگیری از تکرار یا به حداقل رساندن اینگونه موارد است.

دهقان رییس اداره مبارزه با پولشویی بانک تجارت، «اداره مبارزه با پولشویی در مهر ماه ۹۱ شکل گرفت. نگارش دستورالعمل‌ها، تنظیم ساختار سازمانی و آماده‌سازی سامانه‌های متعدد برای برقراری ارتباط با مرکز اطلاعات مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی (FIU)، تهیه سیستم برای نظارت و پاسخگویی اداره مبارزه با پولشویی و … تا سال ۹۲ به طول انجامید. در همین سال وزارت اقتصاد مجددا با صدور بخشنامه بانک‌ها را ملزم به داشتن یک سامانه جامع مبارزه با پولشویی کرد که این سامانه به AML معروف است.»

او افزود: «این سامانه اطلاعات تراکنش‌های صورت گرفته را در کمترین زمان ممکن پردازش نموده، مسیر نقل‌وانتقال وجوه موردنظر را ردیابی و ابزارهای پرداخت آن را شناسایی می‌کند. در حال حاضر اطلاعات بانک از سال ۸۸ در این سیستم ثبت شده است.»

او به اقدامات بانک تجارت در مبارزه با پولشویی اشاره کرد و گفت: «یکی از اقدامات بانک تجارت در این حوزه راه‌اندازی سامانه اندازه‌گیری ریسک عام مشتریان است. این سیستم در راستای اجرای دستورالعمل مبارزه با تامین مالی تروریسم و با هدف انطباق با مقررات نهادهای ناظر تهیه شده است.»

دهقان گفت: «این سامانه سطح ریسک عام مشتریان بانک را با انجام رتبه‌بندی آنها در زمان افتتاح حساب و بعدازآن اندازه‌گیری و پایش کرده و بر این اساس یک سری توصیه و هشدار به رییس شعبه مربوطه پیرامون این مشتری اعلام می‌کند که باید در تعاملات آتی با او در بخش‌های مختلف مدنظر خود قرار گیرد.»

وی افزود: «از دیگر اقدامات بانک تجارت در این زمینه می‌توان به راه‌اندازی سیستم‌های CTR و STR اشاره کرد. در قالب سامانه CTR شعب کلیه معاملات و تراکنش‌های نقدی با مبالغ بیش از ۱۵۰ میلیون ریال، ۱۰ هزار دلار و یا معادل آن به سایر ارزها را در صورت دریافت به‌صورت مکانیزه به اداره مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم گزارش می‌کنند. همچنین مکانیزه شدن جمع‌آوری اطلاعات معاملات و عملیات مشکوک از شعب (STR) هم از جمله برنامه‌های این اداره بوده که به‌طور کامل اجرا شده است.»

دهقان بر لزوم آموزش مستمر پرسنل بانک‌ها در این حوزه تاکید کرد و افزود: «مبارزه با پولشویی شاید تنها حوزه‌ای است که باید به صورت مستمر آموزش داده شود. این آموزش‌ها اگر تکراری هم باشد اشکالی ندارد چون حساسیت همکاران را نسبت به این امر بیشتر می‌کند.»




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.