از شخصیت مجازی تا شخصیت واقعی

از شخصیت مجازی تا شخصیت واقعی

یک‌شنبه, ژانویه 20, 2019 - 15:53 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

شاید برای شما هم این سوال پیش امده باشد که “هویت مجازی” چیست؟ در پاسخ به این سوال می توان خیلی ساده گفت؛ هویت مجازی همان پروفایل شماست که سبب می‌شود تا شخصیت شما در سرزمین مجازی ایجاد شده و بر اساس آن، به تعامل با دیگران بپردازید.

به گزارش دیوان اقتصاد,این هویت، ابتدا با شکل گیری یک پروفایل ساخته می شود و سپس عاملی برای برقراری ارتباط شما با سایر افراد در دنیای مجازی می‌شود. در واقع تمامی اعمال و رفتار شما در دنیای مجازی، شخصیت شما را شکل می دهد و چه بسا تعامل مجازی چندین ساله ای را به وجود آورد.
هویت مجازی شما، در شکل گیری شخصیت واقعی تان در دنیای واقعی هم متأثر است. قاعدتاً شما برای یک عمر نمی‌توانید دو هویت مجزا داشته باشید. به عنوان مثال اگر شما یک شخصیت دانشگاهی یا یک انسان بااخلاق و فرهیخته باشید، نمی توانید رفتاری ناهنجار از خود در دنیای مجازی نشان دهید چرا که این گونه رفتارها قطعاً شخصیت واقعی شما را مخدوش می سازد.
به اعتقاد بسیاری از جامعه شناسان عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات، شخصیت واقعی فرد، در شکل گیری هویت مجازی او تأثیر گذار است و نقش عامل را ایفا می‌کند. لذا برای فعالیت در دنیای مجازی بهتر است این موضوع را در نظر داشته باشید که تمامی رفتار و اعمالتان در دنیای مجازی، هویت تان را ساخته و تصویری از شما در اذهان سایرین به وجود می آورد. چه بسا افرادی هستند که فرسنگ ها از شما فاصله دارند و یا اینکه هرگز شما را ملاقات نکرده اند، اما بر اساس پروفایل و شخصیتی که در فضای مجازی از خود بر جای گذاشته اید، شما را قضاوت می کنند!
این موارد به ما یادآور می شود که بیشتر به مواردی همچون انتخاب عکس پروفایل، متن بیوگرافی، تصاویری که منتشر می کنیم، نوع نگارش کپشن ها، دنبال کردن افراد، لایک کردن پست ها، ری توئیت کردن، انتشار پست، معرفی کتاب، نویسنده، مکان، شهر و کشورها، حمایت از شخصیت ها، کمپین ها، سازمان ها و حتی زمان های حضور در دنیای مجازی توجه کنیم؛ چرا که برآیند همه این موضوعات، شخصیت مجازی شما را شکل می دهد.
البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که فضای مجازی این امکان را فراهم می‌کند تا افراد بتوانند نیازها، خواسته‌ها و بازاندیشی در هویت خویش را به درجاتی به دنیای حقیقی خود تسری دهند و شرایط تازه ای را برای گفتگو، تفاهم و تعامل در دنیای مجازی و حقیقی فراهم ‌سازند.
در حقیقت دنیای مجازی، مبین هویت بی ثبات، تغییرپذیر و منعطف انسان جدید است. شوربختانه دنیای مجازی بعضاً موجب می شود افراد با همسایه‌ها، هم محلی‌ها، همشهری‌ها و شاید هموطنان خود احساس قرابت نکنند، اما با فرد دیگری در نقطه ای دور از جهان، احساس نزدیکی و قرابت داشته باشند.
فیسبوک، اینستاگرام، توئیتر، تلگرام، واتس اپ، فیس بوک وحتی پیام رسان های ایرانی همچون بله، اتاق‌های گفت و گوی گسترده ای از روابط میان افراد را شکل می‌دهند که غیر قابل کنترل و ناملموس می باشند. می توان اذعان کرد این موضوع، موجب از هم پاشیدگی شبکه‌های سنتی و روابطی مانند همسایگی و خویشاوندی را فراهم کرده و به پدیده ازدیاد هویت‌های غیر واقعی سامان می بخشد و چه بسا که این موضوع تبدیل به یک معضل اجتماعی بزرگ در قرن ۲۱ شود.
نگارنده پیشنهاد می دهد برای اجتناب از پیامدهای این معضل اجتماعی نوین، همواره سعی کنیم در دنیای مجازی همان رفتاری را از خود بروز دهیم که در دنیای واقعی انجام می دهیم؛ به عبارتی در دنیای مجازی نیز خودمان باشیم و شخصیت دیگری را خلق نکنیم!
شایسته تر آنکه تلاش کنیم چه در دنیای واقعی و چه در دنیای مجازی، شخصیتی نرمال و مفید باشیم و همواره این اصل را به خاطر داشته باشیم: “شخصیت مجازی ما، مبین شخصیت واقعی ماست.”

*محمدرضا چراغی زرمهری، کارشناس فضای مجازی




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.