دل نوشته تهیه‌کننده اولین تئاتر مالی در ایران (شوبیل) هنر پیوند اقتصاد و هنر

دل نوشته تهیه‌کننده اولین تئاتر مالی در ایران (شوبیل) هنر پیوند اقتصاد و هنر

یک‌شنبه, ژانویه 20, 2019 - 21:27 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

به گزارش دیوان اقتصاد، همواره پس از تماشای فیلم و نمایش در تئاتر یا سینما بیش از اینکه تحلیل و بر

به گزارش دیوان اقتصاد، همواره پس از تماشای فیلم و نمایش در تئاتر یا سینما بیش از اینکه تحلیل و بررسی اثر هنری برای من جذاب باشد، تماشای تماشاگران در راهروهای خروجی سالن‌ها و بررسی واکنش‌های آنها از خندیدن تا پاک‌کردن اشک یا فرورفتن در فکر و بحث کردن در خصوص موضوع نمایش، من را به خود جلب می‌کرد؛ نگاه می‌کردم و می‌اندیشیدم که آیا روزی می‌توانم موضوعات مالی را که شبانه‌روز درگیر آنها هستم، روی یکی از این صحنه‌ها ببرم؟ این فکر من را به بررسی بیشتر وادار کرد و متوجه شدم که سال‌هاست در کشورهایی که هنر در آنها جایگاه بالایی دارد، رویدادهایی این چنینی مرسوم است و انگیزه بیشتری پیدا کردم تا با زبانی غیر از زبانی که هر روزه در همایش‌ها، نمایشگاه‌ها، سمینارها، دوره‌های آموزشی و برنامه تلویزیونی با مردم ارتباط برقرار می‌کردم، به تعامل با مردم کشورم بپردازم.
اتفاق‌های تلخ و شیرین در بازارهای مالی به ویژه در بورس بسیار رخ می‌دهد و چقدر سوژه‌های مختلف و جذابی وجود دارد که می‌تواند، منبعی برای الهام نویسندگان در نگارش نمایش‌نامه‌ها و فیلم‌نامه‌ها باشد؛ از سوی دیگر، زمانی که قرار است در بخش فرهنگ سازی و آموزشی به موضوعی پرداخته شود، بهتر است با نگاهی غیر از نگاه مرسوم به آن، پرداخته شود. قطعا فعالان بازار سرمایه که هر روز به خرید و فروش سهام مشغول هستند، با فرایندها و سازوکارهای آشنا هستند و آموزش و فرهنگ‌سازی برای مخاطبانی است که هیچ اطلاع و شناختی ندارند و باید با زبانی دیگر با آنها ارتباط برقرار کرد.
ایران عزیز، ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد که از این میان ۱۰میلیون نفر کد بورسی دارند (هر فرد فقط می‌تواند یک کد بورسی داشته باشد) و این در حالیست که تعداد افرادی که مستقیم درگیر بورس هستند، بسیار بسیار کمتر از کل کدهای بورسی است. حال اینکه ۵۰ میلیون نفر که صاحبان سهام عدالت هستند هم به زودی وارد این بازار خواهند شد و کوچکترین اطلاعاتی درباره آنها وجود ندارند؛ این نبود شناخت به حدی است که حتی گروه بزرگی از عموم مردم با مفاهیم ابتدایی سرمایه‌گذاری، ابزارها و نهادهای مالی آشنا نیستند.
بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به سمت بازارهای مالی حرکت کرده‌اند و از اقتصاد بانک محور به سمت اقتصاد بازارسرمایه محور جلو رفته‌اند و مردم نیز با سازوکارهای این بازار آشنا شده‌اند. این در حالی است که این کشورها افزون بر تبلیغات از دیگر ابزارهای اطلاع‌رسانی نیز استفاده می‌شود تا ابزارهای مالی به مردم معرفی شوند؛ استفاده از بیلبورد، آگهی، تبلیغات تلویزیونی و... بازخورد لازم را ندارد و نمی‌تواند آگاهی و فرهنگ‌سازی را القا کند. کشورهای توسعه یافته با ایجاد مسابقات مهیج، توانسته‌اند نخبگان مالی را جذب کنند، مانند مسابقات trade challenge که در آن افراد با هم مسابقه می‌دهند و برگزیدگان این مسابقات معرفی و در نهادهای مالی بزرگ استخدام می‌شوند.
«گروه دانش شاخص بازارسرمایه» در سال‌های گذشته با الگو برداری از مسابقات جهانی، مسابقاتی را با عناوین «لیگ ستارگان بورس» و «آکادمی بورس» انجام داده و بر اساس این مسابقات سریالی تهیه کرده است. همچنین تحقیقات و بررسی‌ها نشان داده است که سال‌هاست که در کشورهای توسعه‌یافته فیلم‌ها، تئاترها و انیمیشن‌های مرتبط با بازارهای مالی تولید و فرهنگ‌سازی از این طریق انجام می‌شود. در آنجا برای رقم زدن هر اتفاق بزرگی از سال‌ها قبل برنامه‌ریزی و از بستر نمایش، سینما، سریال و... استفاده می‌شود تا فرهنگ‌سازی لازم برای بسترسازی انجام شود.
افزون بر این، در سال‌های گذشته «تئاترهای مالی» بسیاری در دنیا روی صحنه رفته که از آن جمله می‌توان به تئاتر «انرون ENRON» که در انگلیس تولید شد و مربوط به رسوایی مالی و سقوط شرکت انرون که در تگزاس آمریکا در حوزه انرژی فعال بود، اشاره کرد. این نمایش، در سپتامبر ۲۰۰۹روی صحنه رفت و جوایز بسیاری هم دریافت کرد؛ مثلا در جشنواره تئاتر Chichester برنده شد و جایزه بهترین تئاتر سال ۲۰۰۹ را به نام خود کرد. «انرون» نامزد بهترین بازیگر نقش اول٬ جایزه جشنواره تونی سال٬۲۰۱۰ نامزد بهترین موسیقی متن و نامزد بهترین طراحی صدا و نورپردازی شد.
نمایش دیگری نیز درباره بحران‌های بزرگ مالی با عنوان «The power of yes» در آوریل ۲۰۱۰ جوایز بسیاری دریافت کرد و کتاب‌های بسیاری درباره آن نوشته شد؛ در این تئاتر، نمایشنامه نویس برای درک دنیای مالی، نکات کلیدی را در قالب نمایش به مخاطب ارائه داد. نکته جالب این نمایش غیرقابل پیش‌بینی بودن شخصیت‌های اصلی آن بود. نمونه سینمایی در این حوزه نیز فیلم «the big short» است که در خصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری ساخته شده و یکی از فیلم‌های فوق‌العاده بخش مالی است.
ما هم در بورس ایران به دنبال ایجاد حلقه ارتباطی بین حوزه هنر و حوزه اقتصاد هستیم تا بتوانیم از زبان نمایش یکی از موضوعات واقعی و مهم بازارسرمایه را که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است (نوسان یکی از مشهورترین سهام بازار سرمایه ایران) را در قالب نمایش به اطلاع مردم برسانیم.

اقتصاد هنر به مجموعه روابطي مي‌پردازد كه توليد و مصرف كالاي هنري را در سطح اجتماعي بررسي مي‌كند؛ هنر همچون سيّالي است که در بستری به نام اقتصاد، راه پیشرفت خود را می‌یابد و اقتصاد نیز می‌تواند توسط بازویی به عنوان هنر با عامه مردم ارتباط بیشتری داشته باشد. هنگامی که درباره اقتصاد هنر صحبت می‌کنیم، به طور خاص به شیوه‌هایی ترویجی هنر در سطح جامعه اشاره می‌کنیم؛ در سال‌های گذشته یکی از معضلاتی که همیشه گریبان‌گیر بازار سرمایه بوده، این است که چرا عموم مردم با توجه به مشکلات مالی زیادی که دارند، با این حوزه ناآشنا هستند. البته در بسیاری از کشورهای بازارسرمایه محور (بورس محور) فعالیت‌های زیادی در حوزه اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی انجام شده و با توجه به اینکه بازارسرمایه کشور جوان است، می‌توان با الگو برداری درست و اجرای مناسب (ایرانیزه کردن آن)، همین نسخه را در ایران نیز اجرا کرد.
کشورهای توسعه یافته سال‌هاست که از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند و فیلم‌های سینمایی، سریال‌های تلویزیونی و تئاترها با موضوعات مالی، با هدف آموزش سرمایه‌گذاری از ریسک و بازده گرفته تا نحوه سرمایه‌گذاری تولید کرده تا مردم ترغیب شده و به سمت بازارسرمایه بروند؛ به طور مثال، اگر در یک سال فیلم‌ها، تئاترها و سریال‌های زیادی در حوزه سرمایه‌گذاری با موضوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری تولید شود، قطعا سیاست‌های کلان دولت نیز به دنبال این است که مردم به صورت مستقیم وارد بورس نشوند و از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری ورود کنند. البته در قالب این نوع برنامه‌ها، ریسک‌ها هم به اطلاع مردم می‌رسد، اما به صورت مستقیم این اطلاع‌رسانی انجام نمی‌شود؛ در حالی که مخاطب به قدری درگیر فیلم شده که تمام جزییات آن را بدون توجه به سنگینی مباحث، متوجه می‌شود.
تربيت متخصصانی که توان تلفیق فرصت‌های اقتصادی و مزیت‌های هنری و فرهنگی را داشته باشند، نخستین گام در این راه است؛ البته با توجه به کمبود شناخت در این بخش، تنها چند دانشگاه این رشته‌ را تدریس می‌کنند و این در حالی است که در دانشگاه‌های معتبر دنیا نه تنها در بحث آموزش، بلکه در حوزه اجرا نیز به این مقوله اهمیت داده می‌شود. یکی از بارزترین مصداق‌های این علوم بین‌رشته‌ای، پیوندهایی است که علم اقتصاد با علوم مختلف از جمله سیاست، ورزش و روانشناسی دارد. در این میان اما، پیوند اقتصاد و هنر کمی خاص‌تر به نظر می‌رسد؛ دو حوزه‌ای که شاید در نگاه اول، غیرمرتبط به نظر برسند. اقتصاد مدرن از نیمه دوم قرن بیستم به بعد ارتباط چشمگیری با سایر علوم و حوزه‌های میان‌رشته‌ای برقرار کرده است و در این راستا شاهد ایجاد گرایش‌های مختلفی هستیم که زیرمجموعه علم اقتصاد قرار دارند و به مرور حوزه ادبیاتی آنها گسترده‌تر شده است. به این ترتیب، متخصصان حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاددانان، توجه خود را به صورت عمده به یک حوزه پژوهشی میان‌رشته‌ای خاص معطوف کرده‌اند.
امین آذریان
تهیه کننده اولین تئاتر مالی ایران
مدیرعامل گروه دانش شاخص بازار سرمایه




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.