سهم چک های رمزدار در مبادلات اقتصادی کم شد

سهم چک های رمزدار در مبادلات اقتصادی کم شد

 آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد سهم چک های رمزدار در مبادلات فعالان اقتصادی کم شده به طوری که در آذر ماه گذشته به ازای صدور حدود 939 هزار فقره از این نوع چک، بیش از 295 هزار میلیارد تومان در اقتصاد ایران جابجا شده است.

 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا، چک تضمین شده رمزدار یکی از انواع چک‌های بانکی است که برای صدور آن نیاز به داشتن دسته چک نیست بلکه هر فردی می‌تواند با مراجعه به بانکی که در آن حساب دارد درخواست صدور چک تضمین شده کند.

چک تضمین شده رمزدار در وجه حامل یا درخواست کننده صادر می‌شود و اعتبار آن از طرف بانک تضمین می‌شود؛ در زمان صدور چک تضمینی، مبلغ آن از حساب فرد کسر شده و در نتیجه چک حکم پول نقد را دارد.

تا پیش از آذرماه هرکسی می توانست با بردن این نوع چک ها به بانک، مبلغ را دریافت کند اما با تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا امکان ظهرنویسی و انتقال چک به غیر از بین رفت؛ هدف از این کار که به پیشنهاد بانک مرکزی انجام شد، مدیریت بهتر نقدینگی در کشور بود.

پس از آن به دارندگان این چک ها فرصت داده شد که در مدت یک ماه نسبت به پاس کردن چک های خود در شبکه بانکی اقدام کنند که این مهلت اواسط دی ماه به اتمام رسید.

اکنون آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که در ماه های آبان و آذر امسال سهم صدور چک های رمز دار در شبکه بانکی کشور کاهش یافته است؛ در آبان از نظر تعداد 12.2 درصد و در آذر ماه 4.3 درصد از تعداد چک های رمزدار وصولی در کشور کاسته شد که این روند کاهشی در زمینه کاهش مبلغ چک نیز وجود داشت به طوری که 16.5 درصد از ارزش این چک ها در آبان و 1.6 درصد در آذرماه کم شد.

بر این اساس از ابتدای امسال در مجموع هشت میلیون و 886 هزار و 200 فقره چک رمزدار در شبکه بانکی کشور صادر شده که مجموع ارزش آن 2 تریلیون و 184 هزار 278 میلیارد و 510 میلیون تومان بوده است.

 

** چک های رمزدار وصولی

آمارها نشان می دهد در آذرماه در کشور بیش از 939 هزار فقره چک رمزدار به ارزشی افزون بر 295 هزار و 200 میلیارد تومان وصول شد که نسبت به ماه پیش از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب 4.3 درصد و 1.6 درصد کاهش داشته است.

در ماه یاد شده در استان تهران حدود ٣١٨ هزار فقره چک رمزدار به ارزش بیش از 245 هزار و 900 میلیاد تومان وصول شد و به این ترتیب 48.7 درصد از تعداد چک های رمزدار وصولی در سه استان تهران (33.8 درصد)، خراسان رضوی (7.5 درصد) و اصفهان (7.4 درصد) وصول شده است که بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان ها داشته اند.

همچنین 87.3 درصد از ارزش چک های یاده شده در استان های تهران (83.3 درصد)، اصفهان و خراسان رضوی (هر یک 2 درصد) وصول شده است.

 

** پیشتازی چک های رمزدار در جابجایی نقدینگی

در آذرماه امسال در کشور بیش از 6.1 میلیون فقره چک در شبکه بانکی کشور وصول شد که از این تعداد حدود 5.2 میلییون فقره چک عادی بود و بقیه به چک های رمز دار اختصاص دارد؛ در مجموع در کشور 84.6 درصد از کل تعداد چک های وصولی عادی و 15.6 درصد رمزدار بوده است.

با توجه به اینکه در ماه آذر 352 هزار و 100 میلیارد تومان از نقدینگی کشور توسط چک جابجا شد، بیش از 56 هزار و 800 میلیارد تومان آن برعهده چک های عادی و 295 هزار و 200 میلیارد تومان آن با چک رمزدار بوده است؛ به عبارتی در کل کشور 16.1 درصد از کل ارزش چک های وصولی عادی و 83.9 درصد رمزدار بوده است.

 

** مهرماه رکورددار صدور چک های رمزدار

نگاهی به روند صدور چک های رمزدار از ابتدای امسال نشان می دهد در پنج ماه اردیبهشت، تیر، مرداد، شهریور و مهرماه بیشترین تعداد چک رمزدار در شبکه بانکی کشور وصول شده است که مردادماه با صدور یک میلیون 178 هزار فقره چک، رکورد بیشترین تعداد چک های رمزدار را دارد.

اما از نظر ارزشی، رکورد بیشترین میزان چک های مبادله ای در مهرماه بوده که بیش از 359 هزار و 250 میلیارد و 800 میلیون تومان از نقدینگی کشور با استفاده از یک میلیون و 118 هزار و 100 فقره چک جابجا شد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.