خط فقر در تهران ماهانه ۲.۷ میلیون تومان است

خط فقر در تهران ماهانه ۲.۷ میلیون تومان است

مرکز پژوهش‌‌های مجلس با بیان اینکه سقف معافیت مالیاتی حقوق برای سال ۹۸ با هزینه‌های خانوار هم‌خوانی ندارد، اعلام کرد: خط فقر برای یک خانوار ۴ نفره در تهران ۲ میلیون ۷۰۰ هزار تومان در ماه است.

 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از فارس مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به تفاوت سقف معافیت مالیاتی در قانون بودجه ۹۷ نسبت به لایحه بودجه ۹۸ پرداخت.

این مرکز آورده است: سقف معافیت مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده تفاوتی نسبت به سال جاری نداشته است، در این باره دلایل زیر حائز اهمیت است.

بر اساس پیش بینی ها انتظار افزایش تورم برای سال آینده وجود دارد.

متوسط انواع هزینه های خوراکی و غیرخوراکی برای یک خانوار با جمعیت ۴ نفر رقمی بیش از سیصد و شصت و دو میلیون(۳۶۲) ریال ماهیانه حدود ۳۰ میلیون ریال است.

با توجه به جهش ارز در سال ۹۷ انتظار می‌رود افزایش هزینه‌ها در سال ۹۸ تداوم داشته باشد.

خط فقر در یک خانواده چهار نفره در شهر تهران در تابستان سال ۹۷ ماهیانه ۲۷ میلیون ریال و سالیانه حدود ۳۲۰ میلیون ریال برآورد شده است.

با توجه به دلایل فوق می توان نتیجه گرفت، رقم ۲۷۶ میلیون ریال سالانه با ماهیانه ۲۳ میلیون ریال به عنوان سقف معافیت مالیاتی در لایحه بودجه سال ۹۸ تناسبی با متوسط هزینه‌های خانوار ندارد.

مالیات حقوق کارکنان بخش عمومی و خصوصی در قانون بودجه سال ۹۷ برخلاف سالهای قبل از آن با پلکان‌های بیشتری تصویب شد.

در سال‌های گذشته تعداد پلکان مالیات حقوق محدود به دوپله بود، اما در سال ۹۷ تعداد پلکان مالیات حقوق به چهار پله افزایش پیدا کرد.

با وجود این در لایحه بودجه سال آینده مجدداً رویکرد دو پله ای اتخاذ شده است که این مسئله به کاهش اثر بازتوزیعی و عدالت مالیاتی می‌انجامد و توصیه می‌شود، مشابه با قانون بودجه سال ۹۷ تعداد پلکان نرخ مالیات بر حقوق افزایش پیدا کند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.