همکاری آموزش شغلی ایران و آلمان برای کاهش نرخ بیکاری

همکاری آموزش شغلی ایران و آلمان برای کاهش نرخ بیکاری

دوشنبه, ژانویه 28, 2019 - 15:22 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

مدیر پروژه همکاری آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان از اجرای فاز نخست این پروژه خبر داد و گفت: کاهش نرخ بیکاری در کشور و هماهنگ‌سازی آموزش شغلی با نیاز بنگاه‌های ایرانی، از جمله دستاوردهای این پروژه است.

به گزارش دیوان اقتصاد از سازمان فنی و حرفه ای، «علیرضا مقیدی» این توافق را از جمله دستاوردهای برجام توصیف کرد و گفت: پس از اجرایی شدن برجام و در قالب موافقت‌نامه‌های اقتصادی، دولت‌های ایران و آلمان توافق کردند در زمینه آموزش نیروی کار با یکدیگر همکاری کنند.
مدیر پروژه همکاری آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان، افزایش سنجش نیاز مهارتی بنگاه‌های ایرانی را از جمله اهداف فاز نخست این پروژه بیان کرد و ادامه داد: براین اساس، در یک سال گذشته علاوه بر ارایه مزیت‌های آموزش دوگانه در استان‌های مختلف ایران و ایجاد ارتباط میان بنگاه‌ها، اتاق بازرگانی و سازمان فنی و حرفه‌ای، به صورت آزمایشی نیازهای بنگاه‌های ایرانی به مهارت‌های مختلف ارزیابی شده و دوره‌های آموزشی مرتبط با این مهارت‌ها در سازمان فنی و حرفه‌ای کشور طراحی شده است.
مقیدی، کمبود نیروی کار ماهر را یکی از مشکلات اقتصاد ایران برشمرد و گفت: واقعیت اینکه بیکاری در ایران تا حد زیادی ناشی از کمبود مهارت شغلی در میان نیروی کار و ناهمخوان بودن عرضه نیروی کار با نیاز بنگاه‌های اقتصادی است. این پروژه به بنگاه‌ها کمک می‌کند تا نیروی کار را با توجه به نیاز خود تربیت کرده و مهارت مورد نیاز خود را به کار بگیرند.
وی ادامه داد: به عنوان نمونه در اجرای طرح آزمایشی این توافقنامه، فقط در تبریز از 20 بنگاه عضو اتاق بازرگانی ایران نیازسنجی و مشخص شد که این بنگاه‌ها نیاز به آموزش کارکنان خود در زمینه نقشه‌کشی صنعتی دارند. به همین دلیل دوره‌های مرتبط با این مهارت در سازمان فنی و حرفه‌ای کشور تعریف شد و اکنون کارکنان 12 بنگاه مشغول گذراندن این دوره‌ها هستند.
مقیدی با بیان اینکه در انجام این پروژه از نظام آموزشی آلمان الگوبرداری شده است، گفت: آلمان با استفاده از نظام آموزش دوگانه توانسته آموزش مهارت در این کشور را تقاضا محور کرده و کارکنان را با توجه به نیاز بنگاه‌ها تربیت کند؛ به همین دلیل اکنون نرخ بیکاری افراد زیر 25 سال در آلمان 7 درصد است که پایین‌ترین نرخ بیکاری در اتحادیه اروپا به شمار می‌آید.
وی افزود: آلمان این خدمت را به کشورهایی که با آن‌ها مراوده اقتصادی دارد، ارائه می‌دهد و هدف از آن، کاهش نرخ بیکاری در کشورهای هدف است. به همین منظور در یکسال گذشته با کمک کارشناسان آلمانی، بنگاه‌های ایرانی به صورت آزمایشی، نیازسنجی شده‌‌اند؛ در سراسر کشور جلسه های مشاوره برای جذب بنگاه‌ها به نظام آموزش دوگانه برگزار شده و همچنین ارتباطات مورد نیاز میان بنگاه‌ها، اتاق‌های بازرگانی وسازمان فنی و حرفه‌ای ایجاد شده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.