کمرشکن بودن مالیات بانک‌ها

دبیرکل کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی تاکید کرد:

کمرشکن بودن مالیات بانک‌ها

دبیرکل کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی با تاکید بر کمرشکن بودن مالیات بانک‌ها، گفت: مشکلی که وجود دارد این است که به بخشنامه‌های بانک مرکزی نگاه سلیقه ای وجود دارد.

به گزارش دیوان اقتصاد، محمدرضا جمشیدی در گفتگو با ایبِنا درباره مشکلات مالیاتی بانک‌ها، اظهارداشت: بیش از چند سال است که بانک‌ها با توجه به انجماد بخش زیادی از منابع خود که به حدود ۵۰ درصد می‌رسد و در قالب معوقات بانکی و یا طلب از دولت قفل شده است، ‌درآمد چندان بالایی نداشته اند، بنابراین در شرایطی که بانک‌ها از نظر درآمدی و سود اوضاع مناسبی ندارند، چگونه می‌توان انتظار این رقم بالای مالیات را از آن‌ها داشت.

وی افزود: برگه تشخیصی که از سوی ممیزین مالیاتی تهیه شده، بانک‌ها را به سمت زیان دهی و حتی ورشکستگی سوق می‌دهد و همانطور که تجربه نشان داده اگر حرف ورشکستگی بانک‌ها بر سر زبان‌ها بیفتد، شاهد شرایط خوبی نخواهیم بود.

دبیرکل کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی در ادامه توضیح داد: تمامی صورت‌های مالی بانک ها مورد تائید بانک مرکزی، بازار سرمایه و همچنین حسابرسان رسمی است اما اینکه بانک‌ها حتی در صورت زیان‌ده بودن هم باید مالیات پرداخت کنند بانک ها را مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد کرد.

جمشیدی درباره برگه تشخیص سال‌های اخیر، اظهار داشت: یکی از مواردی که موجب انتقاد و اعتراض بانک ها شده، افزایش رقم برگه تشخیص سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ است زیرا برگه تشخیص هایی که برای سال ۹۴، در سال ۹۵ تسلیم بانک ها شد، در مجموع ۷ هزار میلیارد تومان بود اما برگه تشخیص تسلیمی به بانک ها برای سال ۹۵ که در سال ۹۶ ارائه شد، ۷۲ هزار میلیارد تومان و با رشد بیش از ده برابری بود.

به گفته وی، این رقم اعلام شده برای مالیات سال ۹۵ بانک ها، جدای از مالیات بنگاهداری آن ها است که اگر این بخش نیز افزوده شود، به طور حتم مشکل آفرین خواهد بود.

دبیرکل کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی با تاکید بر اینکه اکنون مالیات بزرگترین مشکل سیستم بانکی است، گفت: یکی از مواردی که برای سیستم بانکی مشکل آفرین است، تصمیم گیری سلیقه ای درباره بخشنامه های ابلاغی بانک مرکزی توسط توسط سازمان ها و نهادهای ذی ربط است.

جمشیدی درباره راهکار حل این مشکل، گفت: جلسات مختلفی برگزار شده و وارد بحث‌های کارشناسی نیز شده ایم اما تاکنون به نتیجه مشخصی نرسیده‌ایم.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.