تمام پیشنهادات بنزینی دولت رد شد

تمام پیشنهادات بنزینی دولت رد شد

چهارشنبه, فوریه 13, 2019 - 09:21 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه مجلس همه پیشنهادات بنزینی دولت در بحث سهمیه‌بندی و اصلاح قیمت‌ها را رد کرد، افزود:در آینده چاره‌ای جز عمل به این دو موضوع نخواهیم داشت.

به گزارش دیوان اقتصاد,هادی قوامی در گفتگو با ایبِنا با اشاره به رد پیشنهادات مرتبط با اصلاح یا سهمیه بندی بنزین در کمیسیون تلفیق در حین بررسی لایحه بودجه ٩٨ کل کشور، گفت: کمیسیون تلفیق به هیچ کدام از پیشنهادهای مربوط به بند ١۴ در خصوص بنزین چه پیشنهادهایی که دولت با آن موافق بود مانند سهمیه بندی و چه پیشنهادهایی که مربوط به اصلاح قیمت ها بود، رای منفی داد.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از پیشنهادها در این حوزه موثر و مهم بوده اما با همه اینها کمیسیون تلفیق به صورت قاطع از کنار آنها گذر کرد، افزود: ممکن است نمایندگان پیشنهاداتی در صحن در حین تصویب نهایی بودجه در این حوزه ها ارایه کرده و این مباحث دوباره مطرح شود.

قوامی با تاکید بر اینکه تبصره ١۴ لایحه بودجه در حین تصویب نهایی در مجلس چالش برانگیز خواهد بود، تصریح کرد: واقعیت تلخ این است که رانت منابع طبیعی را دولت به نمایندگی از ملت می فروشد و متاسفانه این رانت به اهداف مدنظر اصابت نمی کند.

وی با بیان اینکه اکنون که با محدودیت مواجه شده ایم باید صادرات بنزین و نفت گاز و غیره در دستور کار قرار بگیرد، ادامه داد: در بودجه ٩٨ مصوب شده که یک میلیون و ۵٠٠ هزار بشکه نفت و میعانات گازی صادر کرده و رقمی در حدو یک میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه نیز به پالایشگاه های داخلی برای تولید فرآورده هایی مانند نفت گاز و غیره اختصاص دهیم، در حالی که استخراج نفت هزینه های بسیاری دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه علاوه بر استخراج نفت، تبدیل آن به فرآورده ها و همچنین انتقال به جایگاه های سوخت هزینه بر است، افزود: با این رویه رقمی در حدود٣۶ هزار میلیارد تومان بنزین و ٩ هزار میلیارد تومان گازوئیل در سال ٩٨ به مردم فروخته خواهد شد که مجموعا ۴۵ هزار میلیارد تومان می شود، اگر این مبالغ را در قالب هدفمندی توزیع کنیم و مددجویان کمیته امداد و بهزیستی مورد حمایت های بیشتر واقع شوند، نهایتا منابع به ٧٨ میلیون نفر بازتوزیع خواهد شد.

قوامی ادامه داد: متاسفانه با ادامه این مسیر یعنی در واقع هر چه ثروت استخراج، فرآوری و ارزش افزوده از آن ایجاد کرده و به نفت و گاز تبدیل کرده ایم به مردم داده ایم و صرف رشد اقتصادی نشده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت سوخت در کشور به نسبت قیمت جهانی و فوب خلیج فارس بسیار پایین است، گفت: در حال حاضر شاید ٢٠ درصد قیمت فوب خلیج فارس را در مورد بنزین داریم، از اینرو ادامه این مسیر به این شکل باعث می شود که در سال ١۴٠٨ در واقع ٢۵٠ میلیون لیتر مصرف بنزین داشته باشیم که اگر ١۵٠ میلیون لیتر در داخل تولید کنیم ١٠٠ میلیون لیتر باید واردات بنزین داشته باشیم که نتیجه آن خروج ارز و تحمیل هزینه به اقتصاد کشور خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: این واقعیت تلخ بیانگر این است که ما باید تغییر رویه داشته و مسیر دیگری را طی کنیم تا بهره وری افزایش یافته و آلودگی هوا نیز کاهش یابد.
وی استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی برای کاهش استفاده از سوخت را ضروری خواند و گفت: باید سفرهای فردی را به سفرهای جمعی تبدیل کنیم.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ٩٨ کل کشور، تاکید کرد: راه این است که علاوه بر سهمیه بندی بنزین اصلاح قیمت ها نیز مدنظر قرار بگیرد تا منافع حاصل از این کار هم به خود مردم برگردد و آثار مثبت در وضعیت اقتصادی کشور هویدا شود.

قوامی گفت: با کنترل مصرف سوخت می توانیم در آینده نزدیک به صادرات حامل های انرژی پرداخته و در نتیجه آن ارز آوری را تضمین کنیم که در نتیجه آن رشد اقتصادی حتمی بوده و ما را از محدودیت ها دور می کند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.