سود سپرده‌گیران سیستم بانکی از محل زیان وام‌گیرندگان جبران می‌شود

سود سپرده‌گیران سیستم بانکی از محل زیان وام‌گیرندگان جبران می‌شود

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: نظام بانکی باید در جهت تقویت واحدهای تولیدی، تسویه وام‌های معوق تولیدکنندگان با بهره‌ ساده را آنگونه که کمیسیون تلفیق مجلس مصوب کرده‌ در دستور کار قرار دهد.

به گزارش دیوان اقتصاد,امیرحسین شریعتی در گفتگو با ایبِنا در مورد مصوبه کمیسیون تلفیق درباره تسویه وام‌های زیر ۴ میلیارد تومان با بهره ساده با ذکر مثالی گفت: یک مسئله در کشور تبدیل به اپیدمی و عادت شده و آن اینکه زیان یک بخش را با سود یک بخش دیگر جبران می‌کنیم. به طور مثال در یک کارخانه خودروسازی ۱۰ محصول تولید می‌شود و سه محصول زیان‌ده است و با سودی که از تولید ۷ محصول حاصل می‌شود، زیان ۳ محصول دیگر جبران می‌شود.
وی ادامه داد:‌ در سیستم بانکی نیز سود سپرده‌گیران از محل زیان وام‌گیرندگان جبران می‌شود. طبیعی است تولیدکنندگان برای تامین نقدینگی در گردش نیاز به تسهیلات بانکی دارند. تولیدکنندگان تسهیلاتی دریافت کرده‌اند که با کاهش ارزش پول ملی بی‌ارزش شده است.
شریعتی خاطرنشان کرد: تقویت تولید موجب رونق اقتصادی می‌شود و اگر قرار است رشد اقتصادی که برای سال آینده پیش‌بینی شده است، محقق شود راهکار آن تقویت واحدهای تولیدی و اجرای مصوبه‌هایی است که در جهت تقویت واحدهای تولیدی در کشور است.
کارشناس مسائل اقتصادی گفت:‌ باید این موضوع را نیز در نظر داشت که بانک‌ها مقاومت‌هایی در مسیر مصوبه کمیسیون تلفیق خواهند داشت. بانک ها این مبالغ را جزو مطالبات معوق خود گذاشته‌اند و بهره آن را هم محاسبه کرده‌اند و در صدد هستند که آنها را از وام‌گیرندگان اخذ کنند؛ بنابراین اگر در جهت تقویت بنگاه‌های کوچک و متوسط تصمیم به اخذ بهره ساده از وام‌گیرندگان شود، تصمیم درست و به جایی خواهد بود.

وی ادامه داد:‌ تا زمانی که در کشور تولید تقویت نشود وضع به منوال کنونی خواهد بود. راهکار آن است که با حفظ قدرت تامین نقدینگی برای واحدهای تولیدی بانک‌ها گام اساسی برای تسویه تسهیلاتی بردارند که در سال‌های گذشته اخذ و با مشکل‌هایی در پرداخت مواجه است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.