جای خالی «برند» در اقتصاد ایران

سرپرست سازمان توسعه تجارت مطرح کرد:

جای خالی «برند» در اقتصاد ایران

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در 40 سال اخیر سه هزار و 500 میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم اما 10 نشان تجاری (برند) پرقدرت نداریم که به پشتوانه خود، نام ایران را به عنوان کشوری که تکنولوژی دارد معرفی کنند.

 

  به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا، «محمدرضا مودودی» در نشستی که به مناسبت برگزاری دومین جایزه ملی نشان (برند) تجاری برتر ایران در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد، افزود: اقتصادهای بزرگ زمانی شکوفا شدند که توانستند برندهای بزرگ را رشد بدهند.

وی ادامه داد: ما در کشورمان کالایی که همراه با برند خود، برند ایران را هم همراه کنند، بسیار کم است. ما حدود 10 هزار واحد صادرکننده داریم ولی کمتر از 500 واحد، صادرات بالای 10 میلیون دلار دارند.

وی اظهار داشت: از کل این 500 واحد صادراتی، فقط یک یا دو واحد صادراتی بالای یک میلیارد دلار دارند.

مودودی اضافه کرد: نزدیک به 20 هزار واردکننده در سال 96 داشتیم که 900 واردکننده بالای 10 میلیون دلار واردات کردند؛ بنابراین در بخش واردات نیز شاخص «برند» مورد توجه قرار نگرفته است.

مودودی اضافه کرد: در 2 سال گذشته نخستین مراسم جایزه ملی را برای معرفی برگزیدگان این حوزه برگزار کردیم و امسال قصد داریم دومین مراسم را برگزار کنیم.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در مورد مباحثی همچون واردات «سنگ پا» و اقلامی از این دست که همواره در فضای مجازی مطرح می شود، اظهار داشت: دولت نمی تواند به جای بخش خصوصی تصمیم گیری کند و بگوید چه چیز وارد و چه چیز صادر کنید.

وی اظهار داشت: طبقه تعرفه ای که در کدهای اچ.اس تعریف می شود، این ذهنیت را ایجاد می کند که آن کالاها به کشور وارد شده است؛ مثلا میزان ردیف تعرفه ای که مربا در آن وجود دارد، 50 میلیون دلار اعلام شده اما با بررسی آن متوجه می شویم که نوعی ژله صنعتی برای صنعت شکلات وارد شده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.