حمل و نقل ریلی دالان شمال – جنوب افزایش می یابد

حمل و نقل ریلی دالان شمال – جنوب افزایش می یابد

جاوید قربان اف رییس راه آهن جمهوری آذربایجان گفت : حجم حمل و نقل ریلی از طریق دالان بین المللی شمال –جنوب و از خاک جمهوری آذربایجان و ایران بیش از پیش افزایش می یابد .

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا ، قربان اف در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در سال 2017 میلادی اگر چه حجم حمل و نقل ریلی از طریق دالان شمال – جنوب و از خاک جمهوری آذربایجان و ایران 27 هزار تن بوده ، این رقم در سال 2018 میلادی 10 برابر افزایش یافته و 270 هزار تن تشکیل داد .
قربان اف افزود: در دو ماه سال جاری میلادی از طریق این مسیر بیش از 80 هزار تن محموله انتقال شده و انتظار داریم این رقم برای پایان سال جاری به 600 هزار تن برسد .
این مقام آذری با اشاره به برخورداری دالان بین المللی حمل و نقل شمال – جنوب از ظرفیت های بزرگ انتقال محموله ها گفت : با مساعی مشترک می توان حجم حمل و نقل را در این مسیر بین المللی به میلیونها تن رساند .
رییس راه آهن جمهوری آذربایجان گفت : برای افزایش حجم حمل و نقل در این مسیر بین المللی باید همه طرفهای حاضر در این طرح تلاش های مشترک از خود نشان دهند .
قربان اف با اشاره به این که جمهوری آذربایجان در یک منطقه بسیار مناسب از نظر موقعیت جغرافیایی قرار دارد گفت : این مهم ایجاب می کند تا از ظرفیت های حمل و نقل و ترانزیتی کشورمان به نحو احسن استفاده کنیم .
وی افزود : دولت جمهوری آذربایجان و به خصوص رییس جمهوری کشورمان بر این مبنا در راستای تبدیل جمهوری آذربایجان به یکی از مراکز حمل و نقل در منطقه تلاش های لازم از خود نشان می دهند و مشارکت فعال در دالان های بین المللی حمل و نقل از جمله دالان شمال –جنوب بیانگر این واقعیت است .
قربان اف خاطر نشان کرد : بخشی از دالان بین المللی شمال –جنوب از خاک جمهوری آذربایجان و ایران می گذرد و بخش 164 کیلومتری خط ریلی جدید رشت -قزوین در خاک ایران به تازگی افتتاح شد .
وی گفت : دولت جمهوری آذربایجان نیز در راستای تکمیل خطوط ریلی در داخل کشور از مرز روسیه تا مرزهای جنوبی خود یعنی تا شهرستان آستارا اقدام می کند .
به گفته وی در راستای تکمیل خطوط ریلی جمهوری آذربایجان اخیرا 400 میلیون دلار وام از سوی بانک توسعه آسیا برای بازسازی خط ریلی از باکو تا منطقه یالاما واقع در مرز روسیه ، اختصاص یافته است .
قربان اف افزود: همچنین برای بازسازی خط ریلی 240 کیلومتری از باکو تا آستارا و برقی کردن این خط آهن مذاکرات برای اختصاص وام با بانک جهانی انجام گرفته و نیز بودجه مشخص جهت اجرای این طرح از سوی خود دولت پیشبینی شده است .




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد