تلاش برای تسریع در آغاز فعالیت‌های اینس تکس

تلاش برای تسریع در آغاز فعالیت‌های اینس تکس

رییس اتاق بازرگانی تهران و مدیرکل اقتصادی وزارت خارجه اسلوونی در دیدار خود بر تسریع در راه‌اندازی ساز و کار تسهیل تجارت با ایران (اینس تکس) و ایجاد سازوکارهایی خارج از آن تاکید کردند.

به گزارش دیوان اقتصاد از روابط عمومی اتاق تهران، «آلنکا سوهادنیک» مدیرکل اقتصادی و دیپلماسی عمومی وزارت خارجه اسلوونی که به منظور شرکت در همایش همکاری‌های تجاری دو کشور به ایران سفر کرده است در ملاقات با رییس اتاق تهران با اشاره به ظرفیت‌های همکاری‌های اقتصادی این عضو اتحادیه اروپا با ایران، از آمادگی دولت متبوع خود برای پیگیری شروع به فعالیت ساز و کار مالی جدید اروپا (اینس تکس) با ایران خبر داد.

وی در این ملاقات با اشاره به توانمندی‌های اقتصادی و تجاری کشور اسلوونی و تعاملات تجاری این کشور با سایر اعضای اتحادیه اروپا، خاطرنشان کرد که برای توسعه همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور باید راه‌حل‌های عملیاتی تدوین شود.

این دیپلمات اروپایی با اشاره به گلایه مسئولان ایرانی از فعال نشدن اینس تکس پس از گذشت چندین ماه از ثبت آن، تصریح کرد که پس از بازگشتش به اسلوونی، این موضوع را در نشست ماهانه اعضای اتحادیه اروپا در مقر این اتحادیه در بروکسل، مطرح و پیگیری خواهد کرد.

سوهادنیک از جمله زمینه‌های همکاری اقتصادی کشورش با ایران را در حوزه‌های محصولات و صنایع غذایی، آب و محیط ‌زیست عنوان کرد و افزود: پس از اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران، همکاری بسیاری از شرکت‌های اسلوونی با بنگاه‌های ایرانی مختل شده که دلیل عمده این اخلال در همکاری‌ها، ناشی از مشکلات موجود در تعاملات بانکی است.

مدیرکل اقتصادی و دیپلماسی عمومی وزارت خارجه اسلوونی در این نشست تاکید کرد که با این حال، هم اروپا و هم ایران باید صبور باشند تا ساز و کار مالی اینس تکس فعالیت رسمی خود را آغاز کند.

همچنین در این نشست، رییس اتاق تهران با اشاره به روابط اقتصادی و سیاسی نزدیک دو کشور ایران و اسلوونی در دوره قبل و پس از تحریم‌ها، گفت: هرچند مناسبات اقتصادی دو کشور هنوز در سطح قابل توجهی قرار ندارد اما همکاری‌ها در همین سطح نیز به خوبی حفظ شده است.

مسعود خوانساری با بیان اینکه اسلوونی علاوه بر عضویت در اتحادیه اروپا، به عنوان شاهراه ترانزیتی در این منطقه شناخته می‌شود، افزود: توسعه سطح همکاری‌های تجاری دو کشور مشروط به حل مشکلات و گرفتاری‌های موجود در مبادلات بانکی است.

وی با انتقاد از اینکه ساز و کار مالی جدید اروپا برغم ثبت آن در پاریس، هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است، گفت: اسلوونی نباید منتظر اجرایی شدن این ابزار مالی بماند و باید راهکارهای جداگانه‌ای را برای توسعه همکاری‌های تجاری میان دو کشور ایران و اسلوونی تبیین کرد.

همچنین در این نشست، فریال مستوفی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و رییس مرکز مشاوره خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران به همراه سیده فاطمه مقیمی عضو هیات رییسه اتاق تهران و رییس کانون زنان بازرگان ایران نیز حضور داشتند و دیدگاه‌های خود پیرامون راه‌های توسعه همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور را بیان کردند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.